AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #1 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg går på metoprolol sandoz 50 mg for forebyggende migrene. hadde helt normalt blodtrykk før jeg begynnte på de. Jeg lurer på hvordan det er å drikke alkohol når du går på de? Det står jo at du helst skal unngå det på pakningsvedlegget, men gjør det ikke det med alle medisiner? Jeg drikker sjeldent, men når jeg først skal ta meg en fest går det fort med en halv liter vodka😆. Så jeg lurer på om det er noen med erfaringer her? Blir man svimmel? Fortere beruset? Jeg har lite bivirkninger av medisinen. Litt svimmel når jeg reiser meg eller snur meg fort. Iskalde hender og føtter. Tørr munn. Anonymous poster hash: a077c...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Del Skrevet 18. juni 2015 Jeg går på metoprolol sandoz 50 mg for forebyggende migrene. hadde helt normalt blodtrykk før jeg begynnte på de. Jeg lurer på hvordan det er å drikke alkohol når du går på de? Det står jo at du helst skal unngå det på pakningsvedlegget, men gjør det ikke det med alle medisiner? Jeg drikker sjeldent, men når jeg først skal ta meg en fest går det fort med en halv liter vodka. Så jeg lurer på om det er noen med erfaringer her? Blir man svimmel? Fortere beruset? Jeg har lite bivirkninger av medisinen. Litt svimmel når jeg reiser meg eller snur meg fort. Iskalde hender og føtter. Tørr munn.Anonymous poster hash: a077c...181 Hei! Jeg har ingen personlig erfaring med bruk av betablokkere i kombinasjon med alkohol, men jeg er farmasøyt og har derfor litt informasjon om dette likevel Det er særlig to årsaker til at man ikke skal kombinere metoprolol med alkohol: 1. Det gir mulig økt risiko for blodtrykksfall (noe man er særlig redd for hos eldre med tanke på fall og beinbrudd). Det er imidlertid usikkerhet rundt hvor relevant dette er, da studiene er sprikende og viser ulike resultater. 2. Metoprolol brukes særlig for behandling av høyt blodtrykk. Personer som drikker jevnlig/mye alkohol kan derfor få redusert effekt av legemidlet. Dette gir derfor økt risiko for organskader som følger av alkoholbruk og høyt blodtrykk. Dette er derfor ikke relevant i ditt tilfelle. Siden du sjeldent drikker alkohol vil det ikke være et problem at du samtidig bruker betablokkere. Du nevner imidlertid at du opplever å være svimmel når du reiser deg opp (en følge av at du ikke har høyt blodtrykk, men at medisinen vil reduserer blodtrykket ditt litt), og det er derfor mulig at du kan oppleve å bli ekstra svimmel og få blodtrykksfall når du drikker alkohol. Dette er individuelt, så du kan være oppmerksom på dette og heller prøve deg frem. Du vil heller ikke oppleve å bli raskere beruset. Betablokkere virker ved å hemme effekten av adrenalin/noradrenalin i kroppen. Dette gir redusert hjertefrekvens, blodtrykk og blodforsyning til muskler. At du fryser er derfor helt normalt. Jeg vet ikke hva du driver med til daglig, men mange fryser særlig mye om kvelden/natta da dette er tiden på døgnet vi ligger mest i ro. Da kan det være lurt å ta medisinen tidlig om morgenen hvis du ikke gjør dette allerede, slik at det er litt mindre konsentrasjon i blodet senere på dagen. Munntørrhet er sjeldent ved bruk av betablokkere, men er oppført som en bivirkning likevel. Hvis du ofte er tørr i munnen vil jeg anbefale at du kjøper deg sugedrops med fluor. Jeg møter ofte personer som må punge ut store kostnader i tannlegeregninger fordi redusert spyttproduksjon ødelegger tennene. Dette ble kanskje litt langt, men jeg håper det likevel ga litt oppklaring Jeg kan ikke veldig mye om migrene for være ærlig, så dette svaret ble litt mer ''generelt'' om betablokkere Anonymous poster hash: 4b4cd...9c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå