Teardrop Skrevet 11. juni 2015 #1 Skrevet 11. juni 2015 Får besøk av allergiker i helga. Kan jeg lage brun saus med glutenfritt mel? Eller kokkosmel? Bruker jeg isåfall samme mengde mel som jeg pleier å gjøre med vanlig mel? Jeg vet om den posen med glutenfri brun saus, men jeg vil lage fra bunn!
Rosaboble15 Skrevet 11. juni 2015 #2 Skrevet 11. juni 2015 Jeg bruker glutenfritt mel på samme måte som jeg ville brukt vanlig mel i hvert fall, og det fungerer veldig fint her.
Aviale Skrevet 11. juni 2015 #3 Skrevet 11. juni 2015 Jeg synes flere av de glutenfrie melblandingene gir en spesiell smak på sausen, og det er veldig lett å svi den mens den brunes. Derfor bruker jeg Maizena brun jevner, det er en sausjevning man bare heller oppi kokende kraft/buljong Man får kjøpt den på nesten alle butikker og den avgir ikke smak. For å unngå at sausen blir litt gjennomsiktig bør du ha oppi litt melk eller fløte.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #4 Skrevet 11. juni 2015 Du kan bare jevne brunet kraft med vanlig maizenna rørt ut i vann, dvs en standard sjysaus. Selv liker jeg å lage sausen uten jevning - bare reduserer kraftig og rører evt inn en smørklatt tilslutt. Anonymous poster hash: 8bd4b...a5d
Supraspinatus Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 Du kan ikke jevne med kokosmel. Skal du jevne sausen må du bruke noe med langkjedede karbohydrater. Som maismel, potetmel, etc. Rør det ut i kaldt vann før du blander med kraften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå