Gå til innhold

Brun saus mde glutenfritt mel? Eller kokkosmel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får besøk av allergiker i helga.

Kan jeg lage brun saus med glutenfritt mel? Eller kokkosmel? Bruker jeg isåfall samme mengde mel som jeg pleier å gjøre med vanlig mel?
Jeg vet om den posen med glutenfri brun saus, men jeg vil lage fra bunn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker glutenfritt mel på samme måte som jeg ville brukt vanlig mel i hvert fall, og det fungerer veldig fint her.

Skrevet

Jeg synes flere av de glutenfrie melblandingene gir en spesiell smak på sausen, og det er veldig lett å svi den mens den brunes. Derfor bruker jeg Maizena brun jevner, det er en sausjevning man bare heller oppi kokende kraft/buljong :) Man får kjøpt den på nesten alle butikker og den avgir ikke smak. For å unngå at sausen blir litt gjennomsiktig bør du ha oppi litt melk eller fløte.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare jevne brunet kraft med vanlig maizenna rørt ut i vann, dvs en standard sjysaus.

Selv liker jeg å lage sausen uten jevning - bare reduserer kraftig og rører evt inn en smørklatt tilslutt.

Anonymous poster hash: 8bd4b...a5d
Skrevet

Du kan ikke jevne med kokosmel. Skal du jevne sausen må du bruke noe med langkjedede karbohydrater. Som maismel, potetmel, etc. Rør det ut i kaldt vann før du blander med kraften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...