Gå til innhold

Har stålkonstroll på økonomien, bortsett fra....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en grei økonomi og føler jeg har kontroll: regninger blir betalt i tide, buffer er på plass, boliglånet betales ned og jeg sparer 10 000 kr i måneden. MEN jeg bruker dessverre altfor mye penger på "små ting", det vil si en kaffe her, en bolle der, takeaway middag etc. Det er hovedsakelig mat, og gjerne usunn mat som er den verste utgiftsposten. Jeg har veldig lett for å dra kortet. Den siste måneden har jeg brukt rundt 1000 kr på sånt tull, som både er usunt, unødvendig og en stor utgiftspost. Jeg har ikke selvkontroll til å unngå dette, men dette kan ikke fortsette. I løpet av 1 år har jeg svidd av ca. 15000 kr på dette, det er en fin ferie!

Hvordan unngår jeg dette?

Anonymous poster hash: 7d200...2f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en grei økonomi og føler jeg har kontroll: regninger blir betalt i tide, buffer er på plass, boliglånet betales ned og jeg sparer 10 000 kr i måneden. MEN jeg bruker dessverre altfor mye penger på "små ting", det vil si en kaffe her, en bolle der, takeaway middag etc. Det er hovedsakelig mat, og gjerne usunn mat som er den verste utgiftsposten. Jeg har veldig lett for å dra kortet. Den siste måneden har jeg brukt rundt 1000 kr på sånt tull, som både er usunt, unødvendig og en stor utgiftspost. Jeg har ikke selvkontroll til å unngå dette, men dette kan ikke fortsette. I løpet av 1 år har jeg svidd av ca. 15000 kr på dette, det er en fin ferie!

Hvordan unngår jeg dette?

Bli mer hjemme. Ja, seriøst.

Anonymous poster hash: 69c98...2a1

Skrevet

Kanskje du spiser for lite mat eller at du ikke spiser ofte nok og derfor tyr til lette løsninger? Om du alltid har med deg en flaske vann og en liten pose nøtter eller en frukt/grønnsak, så kan du spise det i stedefor og kanskje ikke bruke så mye penger på å kjøpe annet hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke selvkontroll må du bygge den opp, den kan trenes opp så det er faktisk bare å skjerpe seg, dette høres ikke ut som en avhengighet, bare et luksusproblem.

Anonymous poster hash: 9de14...424
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut kontanter som skal brukes ut måneden til det nødvendige, ikke dra kortet :)

Anonymous poster hash: ca0d8...76f
Gjest Caress
Skrevet

Ta ut kontanter og legg igjen kortet hjemme. 

Alltid ha med drikkeflaske hvis ikke du er keen på å drikke fra springen!

Og gjerne noe mat også, lag boller selv så slipper du å kjøpe ^^

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du spiser for lite mat eller at du ikke spiser ofte nok og derfor tyr til lette løsninger? Om du alltid har med deg en flaske vann og en liten pose nøtter eller en frukt/grønnsak, så kan du spise det i stedefor og kanskje ikke bruke så mye penger på å kjøpe annet hele tiden.

Jeg er som regel skrubb sulten når jeg tyr til løsninger som kaffe og bolle på Narvesen. Det er en god ide å ha drikke og noe nøtter/frukt i vesken.

AnonymBruker
Skrevet

Bli mer hjemme. Ja, seriøst.

Anonymous poster hash: 69c98...2a1

Jeg er mye hjemme, men må ut av huset for å dra på jobb. Det er gjerne til eller fra jobb jeg går i disse fellene.

Skrevet (endret)

1) Ikke gå inn i butikkene! Og siden det er lettere sagt enn gjort:

2) Ikke ha penger på kortet eller kontanter med deg i en god periode der du er på "rehab" fra en dårlig vane. Ingen penger, ingen vits i å gå inn. Utrolig uvant de første dagene, men etter en stund kommer det seg :) Har vært gjennom dette selv, og det funket for meg. Sultet ikke i hjel eller fikk andre fysiske plager.

Handlingen av mat gjør du slik:

1) Sett opp en plan for middager for en uke frem i tid

2) Samtidig skriver du en handleliste over hva du da trenger å kjøpe inn for uka

3) Dra på butikken en gang i uka, handle inn etter lista.

Da skal du ikke ha behov for å svippe innom butikker her og der; og avvenningen går greiere. Mennesker er vanedyr, så her har du lagt til deg en dårlig vane. Den kan snus, det krever bare litt innsats :) Det sies å ta 1-3 mnd å snu en vane, det er greit å ha i bakhodet underveis når det føles vanskelig. Belønningen er sunnere kosthold, lykkeligere kropp og mer penger på konto!

Endret av Pengebingen
Gjest 82girl
Skrevet

1) Ikke gå inn i butikkene! Og siden det er lettere sagt enn gjort:

2) Ikke ha penger på kortet eller kontanter med deg i en god periode der du er på "rehab" fra en dårlig vane. Ingen penger, ingen vits i å gå inn. Utrolig uvant de første dagene, men etter en stund kommer det seg :) Har vært gjennom dette selv, og det funket for meg. Sultet ikke i hjel eller fikk andre fysiske plager.

Handlingen av mat gjør du slik:

1) Sett opp en plan for middager for en uke frem i tid

2) Samtidig skriver du en handleliste over hva du da trenger å kjøpe inn for uka

3) Dra på butikken en gang i uka, handle inn etter lista.

Da skal du ikke ha behov for å svippe innom butikker her og der; og avvenningen går greiere. Mennesker er vanedyr, så her har du lagt til deg en dårlig vane. Den kan snus, det krever bare litt innsats :) Det sies å ta 1-3 mnd å snu en vane, det er greit å ha i bakhodet underveis når det føles vanskelig. Belønningen er sunnere kosthold, lykkeligere kropp og mer penger på konto!

hadde du vært mann så skulle jeg sjarmert deg i senk  :dagens-rose:  :lur:  :rodmer: du har så mange gode råd, takk for du er her  :smilyblomst:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet også med det samme en periode. Veien til jobb gikk nemlig forbi Storosenteret.... FARLIG. Før tok jeg t-banen fra sentrum til Storo, og gikk inn på senteret og så til jobb. Nå har jeg endret rute! Jeg tar heller buss og bytter til en annen buss, som ikke stopper utenfor Storosenteret, men som stopper nærmere jobb.

Vips - går ikke forbi senteret! Vips - bruker ikke disse pengene. Så enkelt kunne det gjøres :fnise:

Anonymous poster hash: 2803e...6bf
Skrevet (endret)

Hvis du sparer 10 000 kr i mnd, hva er da problemet med å bruke 1500 kr på unødvendig forbruk?

Du kan disiplinere deg og alltid ha med niste og bare spise faste måltider. Da slipper du impulskjøp av kaffe, pølse, is, brus, farris, bolle, baguett.

Endret av Musicman
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du sparer 10 000 kr i mnd, hva er da problemet med å bruke 1500 kr på unødvendig forbruk?

Man trenger ikke å sløse selv om det utgjør lite mtp beløpet som spares.

Gjest Blondie65
Skrevet

Løsningen er:

A) sørg for sunn snacks du kan spise istedet.

B) ikke ha penger tilgjengelig

Skrevet

Jeg er mye hjemme, men må ut av huset for å dra på jobb. Det er gjerne til eller fra jobb jeg går i disse fellene.

Ha en frukt i veska til da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...