Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så at man kan binde renten hos lånekassen nå på 4% for 3 år tror dere det lønner seg?

Lønner det seg i hele tatt å binde ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt sjangsen på det, for 4 prosent er jo ikke så mye. En vet jo aldri når renten stiger, og det er skikkelig surt å plutselig sitte der med en renteprosent på 7-8%.

Men det forutsetter jo at du ikke har planer på å innfri lånet før denne tid. For gjør du det vil det komme et kjempe gebyr.

Gjest Anonymous
Skrevet

Folk jeg kjenner som jobber i bankbransjen sier at de ikke tror renta vil gå opp de første to-tre årene, ingenting som tyder på det ennå.

Så jeg binder ikke renta mi.

Skrevet

Postet visst på feil forum jeg :oops:

Skrevet

Bandt min på 5,9 jeg. Argh!!! :evil:

Lønner seg opm du tror renta vil gå opp igjen, ikke hvis du tror den vil holde seg lav.

Skrevet

Man er mye mer fleksibel når man ikke binder renta hos lånekassen. Har man flytende rente kan man betale inn hver månde, og betale inn mer enn terminbeløpet om man ønsker å bli fort kvitt lånet eller plutselig får en større pengesum tilgjengelig. Har man bundet må man pent betale når man får regning, får ikke lov til å spre det utover sånn at belastningen blir lik hver måned. Når det i tilleg statistisk sett ikke lønner seg å binde renta med mindre man har veldig stram økonomi tror jeg det skal mye til før man faktisk gjør lurt i å binde.

Skrevet
Man er mye mer fleksibel når man ikke binder renta hos lånekassen. Har man flytende rente kan man betale inn hver månde' date=' og betale inn mer enn terminbeløpet om man ønsker å bli fort kvitt lånet eller plutselig får en større pengesum tilgjengelig. Har man bundet må man pent betale når man får regning, får ikke lov til å spre det utover sånn at belastningen blir lik hver måned. [/quote']

Beklager, men dette stemmer ikke. Jeg har bundet renten (på 7,4 %, slå den!), men betaler hver måned likevel. Det er riktig at giroen kommer hver 3 måned, men det er ingenting i veien for at du selv deler dette beløpet på 3 og betaler inn via nettbank eller fyller ut giro på det aktuelle beløpet. KID-nummeret er det samme hver gang uansett.

Skrevet

Over/underkurs er jo minimalt i forhold til hva du sparer på ekstrainnbetalingene sett hele lånet under ett.

Og man kan jo også tjene på ekstrainnbetalinger. Men det er jo når ny fastrente er lavere når du betaler inn ekstra. Og det er vel tvilsomt at den blir.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når det i tilleg statistisk sett ikke lønner seg å binde renta med mindre man har veldig stram økonomi tror jeg det skal mye til før man faktisk gjør lurt i å binde.

Så det lønner seg hvis du har stram økonomi, men ikke hvis du har romslig? Det du sier her må innebære at tilbudet til de med stram økonomi er forskjellig og bedre enn tilbudet til de med romslig økonomi... Selvsagt er dette feil!

Det du nok mener er at forutsigbarheten fastrente medfører er grei å ha for de med stram økonomi.

Fastrente 4%. Flytende rente 2.9%. Skal fastrente lønne seg må da den flytende renta stige til mer enn 5.2-5.3% i løpet av de 3 årene (forutsetter jevn økning). Vurder selv om dette er sannsynlig.

Skrevet

Jeg binder ikke renta mi. Fastrente er ikke for å tjene penger (tror du forresten banken/lånekassen gir deg tilbud de tror de vil tape stort på?), det er for stabilitet.

Skrevet
Bandt min på 5,9 jeg. Argh!!! :evil:

Lønner seg opm du tror renta vil gå opp igjen, ikke hvis du tror den vil holde seg lav.

Meld deg opp i noen fag, og ta opp et nytt studielån. Fastrenta blir da fjernet.

Skrevet

Arkana skrev

Fastrente er ikke for å tjene penger (tror du forresten banken/lånekassen gir deg tilbud de tror de vil tape stort på?), det er for stabilitet.

I motsetning til bankene så er det statsobligasjonene som styrer renta i Lånekassen. Disse er markedsstyrte og ikke satt av Lånekassen selv. Jeg minner bare om kuppet de som bandt renta i 1999 gjorde. De sparte masse på å binde renta den gangen. Den flytende renta var aldri høyere enn fastrenten de hadde bundet på.

Nå er imidlertid flytende rente lav. Dersom man skal vurdere å binde renta så er det 2 ting man bør vurere i forhold til:

1. Eventuelle nye fastrentetilbud.

Tror jeg tilbudet fra 1. januar vil være lavere???

2. Flytende rente

Dersom jeg beholder renta flytende, vil den da stige snart, og eventuelt med hvor mye?

Dersom du venter med å bestemme deg til etter 1. oktober (fristen er 10. oktober), så vet du hva den flytende renta vil være fra 1. januar til 31. april. Altså: flytende rente et halvt år fremover. Da kan du lettere sammenlike og vite hvor mye flytende rente må stige for at det skal/skal ikke lønne seg å binde nå.

Tom Krus skrev

Jellyfish skrev:

Bandt min på 5,9 jeg. Argh!!!

Meld deg opp i noen fag, og ta opp et nytt studielån. Fastrenta blir da fjernet.

Javisst kan man bryte en fastrenteavtale med å ta opp nytt lån. Da vi jo også lånet være rentefritt i perioden med ny studiestøtte. :wink: Men du må jo da ha rett til støtte, og ikke brukt opp kvoten. Dumt å melde deg opp og motta støtte dersom du ikke har tenkt å bestå eksamen, for da blir du kanskje så forsinket og fått støtte i så lang tid(og får høyere lån), at du får problemer dersom du om noen år ser behov for etterutdanning eller skulle ønske å studere noe nytt.

Skrevet
Arkana skrev

I motsetning til bankene så er det statsobligasjonene som styrer renta i Lånekassen. Disse er markedsstyrte og ikke satt av Lånekassen selv. Jeg minner bare om kuppet de som bandt renta i 1999 gjorde. De sparte masse på å binde renta den gangen. Den flytende renta var aldri høyere enn fastrenten de hadde bundet på.

Det vil alltid finnes unntak, noen som er heldige og binder til rett tid og tjener godt på det. Men den generelle regelen er likevel at man sjelden tjener noe på å binde renta, ikke økonomisk i allefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...