Gjest Fast bruker til vanlig Skrevet 2. september 2004 #1 Skrevet 2. september 2004 Har fått et problem. Ble i januar ansatt på en butikk som deltidsansatt (11-12 timer gjennomsnittlig i uka), og gikk opp i full stilling to måneder etterpå. Fikk ikke ny kontrakt på dette, selv om jeg ba om det. Allerede da blinket det en varsellampe. Fram til nå har jeg jobbet fulltid, men da jeg for et par uker siden ga beskjed til jobben om at jeg var gravid, og rett etterpå ble sykemeldt pga kvalme, har de tatt fra meg fulltidsjobben og gitt plassen til en annen, og jeg er tilbake på min bittelille stilling igjen. Er så frustrert. 1.Kan de gjøre dette? Mitt andre problem er hva jeg skal si til legen? Så lenge jeg går sykemeldt enda, får jeg utbetalt full lønn, siden jeg ikke har jobbet annet enn fulltid siden mars, selv om kontrakten ikke sa det. Men om jeg nå går tilbake på jobb, for så å kjenne at det ikke funker, og jeg må sykemlede meg igjen, så får jeg bare betalt for 11-12 timer i uka. Det suger Så det vil jeg ikke. Jeg og min samboer er veldig avhengig av at begge har full inntekt, det jeg tjener inn nå er jo grunnlaget på hva jeg vil få når barnet er født. 2.Er det ikke slik at har man gått sykemeldt i 8 uker, så skal det settes igang noe som gradvis skal få meg på jobb igjen? Jeg kan jo ikke gå tilbake nå. Det vil gjøre meg og min samboer til økonomisk ruin lenge framover.......... For øyeblikket holder jeg meg sykemeldt med god samvittighet. Penger er jeg avhengig av, og jeg kan ikke la jobben ødelegge for meg. Har satt verneombud og hovedtillitsvalgt på jobb på saken, men ikke fått noe tilbakesvar enda. Er 10 uker gravid nå, men kan jo ikke skylde på svangerskapskvalme i 30 uker til da...... Noen som har vært borti lignende, eller har et par gode råd?
zmurfette Skrevet 2. september 2004 #2 Skrevet 2. september 2004 :o Er ikke noen ekspert på området, akkurat, men at du har gått i full stilling uten kontrakt synes jeg er horribelt og særdeles useriøst fra arbeidsgivers side. Er du med i en fagforening du kan ta opp dette med? Eller kan du hyre inn/spørre en advokat til råds? Når det gjelder dette med sykemelding så er arbeidsgiver pliktig til å ta en samtale med deg etter 8(?) uker slik at dere samme skal finne ut hvilke arbeidsoppgaver som finnes på arbeidsplassen som du kan utføre selv om du er syk. Finnes det ingen slike oppgaver kan du (tror jeg) sykemeldes videre, men må da til samtale med arbeidsgiver hver 4. (??? usikker på tallet her...) uke for å se om noe har forandret seg med hensyn til om du kan utføre noe arbeid på arbeidsplassen din.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #3 Skrevet 2. september 2004 Du er vel beskyttet av lovverket om du kan dokumentere at duhar jobbet full tid. Det kan du jo med lønnsslippen din.
Gjest Fast bruker Skrevet 2. september 2004 #4 Skrevet 2. september 2004 Lønnsslippene har jeg. Heldigvis. Skal ta en prat med verneombudet i morgen og høre hva han har funnet ut.
vimse dokka Skrevet 3. september 2004 #5 Skrevet 3. september 2004 Når jeg fant ut at jeg gravid å var erlig å fortalte det så fikk jeg sparken jeg.Siden du er sykmeld så får du utbetalt fra det du har jobbet det samme skjer i permisjons tiden.Hvor lenge har du jobbet fult da? Det skal ikke ha noe å si at du ikke har hatt fast stilling.Men da råde jeg deg ikke å jobbe mere i en liten prosent for da kan du få svert lite utbetalt i syke penger og permisjons penger.Hvis man er avhengi av å få en inntekt så må man tenke på seg selv mener jeg.For di kan ikke sparke deg mens du går sykmeldt å heller ikke i permisjons tiden.
vimse dokka Skrevet 3. september 2004 #6 Skrevet 3. september 2004 Fikk ikke med meg hele innlegget jeg.beklager.Du kan bare fortsette å gå sykmeldt.Jeg ble sykmeldt en mnd etter at jeg fant det ut.Jeg ble aldri sendt tilbake på jobb,det eneste jeg var plikta til å gjøre var å gå til kiroprakter.Du får ha lykke til det ordner seg nok.Men det er grusomt å gå slik å lure.Jeg husker selv hvor frustrert jeg selv jeg var. :trøste:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå