AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #1 Skrevet 11. juni 2015 Regner med svaret egentlig er at det selvsagt er kombinasjonen av dårlig mat og inaktivitet som er helsefarlig, men av ren nysgjerrighet, hvilken av ondene tror du er verst? Anonymous poster hash: 87901...f83
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #2 Skrevet 11. juni 2015 Jeg tror mange i Norge er flinke med kostholdet sammenlignet med f.eks USA. Men det handler faktisk mye om at vi har råd til sunn mat. I USA er det så mye overvekt i stor grad pga fattigdom. En burger er mye billigere enn sunn mat. Her i Norge føler jeg ikke det er sånn. Synes det er dyrere å kjøpe to burgere enn å lage en vanlig middag Anonymous poster hash: ebdb1...81a
Gjest Skrevet 11. juni 2015 #3 Skrevet 11. juni 2015 (endret) Jeg TROR inaktivitet er verst. Edit: Og da svarer jeg helt generelt, ikke utifra fedmeproblematikk. Man kan fint spise dårlig mat uten å være sykelig overvektig. Er man sykelig overvektig er det så klart det dårlige kostholdet er farligst, men for et normalvektig menneske tror jeg inaktivitet er "verst". Endret 11. juni 2015 av Idja
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #4 Skrevet 11. juni 2015 Jeg mener å ha lest et sted at for å gå ned i vekt, så teller kosthold 80% og aktivitet 20%. Har ingen kilde, det bare lå i bakhodet et sted Nå er jo folkehelse mer enn overvekt, så jeg vil tro at aktivitet egentlig bør opp litt mer på skalaen. Det finnes dessuten flere folkehelsefaktorer enn kosthold og aktivitet, bl.a. røykfrihet, fravær av heleseskadelig støy og forurensning osv. Anonymous poster hash: 4c127...8c6
mijaa Skrevet 11. juni 2015 #6 Skrevet 11. juni 2015 Jeg vet ikke helt hva du legger i "folkehelsa", men angående fedmeproblematikken tror jeg det i stor grad er kosthold. Det finnes jo et utall mennesker som går ned masse i vekt bare ved å endre matvaner. Man har så klart godt av å røre på seg og å trene, men overvekten forsvinner ikke med trening alene, noe den kan gjøre med kosthold. 1
BlendaSensitive Skrevet 11. juni 2015 #7 Skrevet 11. juni 2015 Kosthold. Mye mer krevende å forbrenne kalorier ved fysisk aktivitet, enn å la være spise eller drikke de. Men klart, fysisk aktivitet har andre fordeler enn bare forbrenne kalorier; styrke, psykisk helse, blodsirkulasjon med mer. 1
Charlie. Skrevet 11. juni 2015 #9 Skrevet 11. juni 2015 På 50-tallet spiste folk mer mat og mye mer sukker enn vi gjør i dag. Da var det langt mellom overvektige. Det er lett å tro at overvekt skyldes kosthold, fordi kaloriunderskudd gir en slankeeffekt. Men bare på kort sikt. Når man øker kaloriinntaket vil kroppen legge på seg i form av rent fett. Selvsagt blir man overvektig av drittmat, og det er en kombinasjon, men jeg rimelig sikker på at inaktivitet er den største synderen. Aktivitet gjør at kroppen på lang sikt vil prioritere fettforbrenning. Både økt muskelmasse og økt O2-opptak øker hvileforbrenningen, og den blir bedre jo bedre form man er i. Så det spiller ikke så stor rolle hvordan man er aktiv og hvordan man trener - det viktigste er at man kommer seg opp av sofaen. Man forbrenner mer fett både når man er aktiv og når man sitter stille når man er i god form. En kalorirestriksjon vil føre til det motsatte, man senker kroppens forbrenning. I tillegg til at folk blir tykke av kalorirestriksjon, så påvirker hysteriet rundt mat og kaloritelling psykisk helse. http://www.nrk.no/norge/sa-sunn-at-det-ble-usunt-1.12381031 1
Christiania_Oslo Skrevet 11. juni 2015 #10 Skrevet 11. juni 2015 Feite mennesker er feite som regel pga en kombinasjon av junk food såising og sofasitting. Har aldri hørt om en overvektig som trener 5 dager i uka men som spiser junkfood og derfor ikke går ned, det fungerer ikke sånn. Når det er sagt så er trening gram og kosthold kg. Altså, det koster deg mindre tid og energi å IKKE spise den sjokoladen istedenfor å måtte jogge 1t for å forbrenne den samme sjokoladen.
Rosaprosa20 Skrevet 11. juni 2015 #11 Skrevet 11. juni 2015 Maten er det største problemet. Du blir ikke feit av å sitte stille, men av å spise for mye. Går helt fint an å holde seg slank uten å trene, men da må du spise mindre
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #12 Skrevet 11. juni 2015 Inaktivitet er det nye store helseproblemet: http://forskning.no/2015/01/inaktivitet-er-mye-farligere-enn-noen-ekstra-kilo http://www.nrk.no/livsstil/inaktivitet-et-okende-helseproblem-1.8836375 http://www.side2.no/helse/inaktivitet-er-dobbelt-sa-farlig-som-fedme/8530698.html http://nhi.no/trening/fysisk-aktivitet-og-helse/inaktivitet-en-folkesykdom-40343.html Anonymous poster hash: f95d5...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #13 Skrevet 11. juni 2015 Takk for innspill, folkens! Burde kanskje presisert at jeg med "folkehelsa" ikke bare snakker om overvekt (selv om det selvsagt er et åpenbart folkehelseproblem), men også annet omkring fysisk og mental helse og trivsel. Og når jeg nevner maten vi spiser, så tenker jeg ikke nødvendigvis bare på kalorier, men vel så mye på tilsetningsstoffer, GMO og you name it. Anonymous poster hash: 87901...f83
Gjest Skrevet 11. juni 2015 #14 Skrevet 11. juni 2015 Hvorfor snakker alle om fedme når HI spesifikt nevner folkehelse? Har folk blitt så kunnskapsløse at de tror overvekt er det eneste relatert til helse??? 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #15 Skrevet 11. juni 2015 Jeg vet ikke helt hva du legger i "folkehelsa", men angående fedmeproblematikken tror jeg det i stor grad er kosthold. Det finnes jo et utall mennesker som går ned masse i vekt bare ved å endre matvaner. Man har så klart godt av å røre på seg og å trene, men overvekten forsvinner ikke med trening alene, noe den kan gjøre med kosthold. Jeg gikk ned 10 kg på 2 mnd (fra normalvektig i øvre skala til 21 i BMI) bare ved å gå til jobb hver dag. Kostholdet ble ikke endret. Jeg veier det samme fortsatt og spiser fortsatt det samme. Men kostholdet mitt har aldri vært et problem sånn sett. Jeg spiser sunt, men var inaktiv i en periode pga overtrening/underrestutusjon. Nå har jeg nesten ikke vært i aktivitet siden februar (utenom at jeg går hver dag. Ikke trening) pga at jeg fikk alvorlig skade etter ulykke, og det rare er at jeg ikke har lagt på meg igjen. Tvert i mot har jeg akkurat mistet 2 kg. Og jeg spiser veldig mye rart i tillegg til det normale kostholdet mitt ofte. Kan fort bli en pakke brownies jeg deler med samboer en ukedag eller noe slikt. Men kroppen merker forøvrig ikke om det er tirsdag eller lørdag Anonymous poster hash: ebdb1...81a
mijaa Skrevet 11. juni 2015 #16 Skrevet 11. juni 2015 Jeg gikk ned 10 kg på 2 mnd (fra normalvektig i øvre skala til 21 i BMI) bare ved å gå til jobb hver dag. Kostholdet ble ikke endret. Jeg veier det samme fortsatt og spiser fortsatt det samme. Men kostholdet mitt har aldri vært et problem sånn sett. Jeg spiser sunt, men var inaktiv i en periode pga overtrening/underrestutusjon. Nå har jeg nesten ikke vært i aktivitet siden februar (utenom at jeg går hver dag. Ikke trening) pga at jeg fikk alvorlig skade etter ulykke, og det rare er at jeg ikke har lagt på meg igjen. Tvert i mot har jeg akkurat mistet 2 kg. Og jeg spiser veldig mye rart i tillegg til det normale kostholdet mitt ofte. Kan fort bli en pakke brownies jeg deler med samboer en ukedag eller noe slikt. Men kroppen merker forøvrig ikke om det er tirsdag eller lørdag Anonymous poster hash: ebdb1...81a Oi! Det er jo veldig imponerende Snakket gjerne for fort i innlegget mitt, er bare at man sjeldent hører om noen som kun begynner å trene og går ned masse i vekt av det.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #17 Skrevet 11. juni 2015 Kommer an på hva man legger i ordene. Dersom dårlig kosthold = mangel på vitaminer i kostholdet. Så tror jeg ikke du vil leve lenge eller godt. Da vil nok inaktivitet la deg leve lengre med problemer på sikt. Dersom dårlig kosthold = snop 3-4 ganger i uka + junkfood i helgene, så trumfer det nok inaktivitet. Anonymous poster hash: 92a86...670
Gjest Caress Skrevet 11. juni 2015 #18 Skrevet 11. juni 2015 Inaktivitet. Folk trur de lever aktive liv om de trener i en time annenhver dag og går en halvtimes tur med bikkja på flat vei om kvelden.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #19 Skrevet 11. juni 2015 Oi! Det er jo veldig imponerende Snakket gjerne for fort i innlegget mitt, er bare at man sjeldent hører om noen som kun begynner å trene og går ned masse i vekt av det. Ja, det er helt sant! Du har forøvrig rett i at kostholdet teller mest, og kostholdet er ofte en grunn til overvekt. For de som spiser veldig mye og er inaktive er det selvsagt viktig å kutte i kostholdet litt, men det er jo viktig å bevege seg også. Egentlig synes jeg det er rart jeg gikk ned så mye på 2 mnd uten å endre kosthold, men jeg gjorde det Og ble veldig fornøyd etterpå! Anonymous poster hash: ebdb1...81a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #20 Skrevet 11. juni 2015 Inaktivitet. Folk trur de lever aktive liv om de trener i en time annenhver dag og går en halvtimes tur med bikkja på flat vei om kvelden.. En time annenhver dag er fint det. Hvis de rører en del på seg ellers så går det fint. Anonymous poster hash: ebdb1...81a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå