Gå til innhold

Hva er høy crp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ehm, ja... Men på barn er verdien mellom 10 og 50 normalt. Så får noen svare på om hva verdien skal ligge på for voksne da, for det er ikke mellom 10 og 50. 

Fremdeles nei. Det er fremdeles under 5 som er frisk. Det er ikke slik at det er normalt for barn å gå rundt med infeksjonsverdier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel vel... Har ei venninne som en gang skrev at normal crp hos et barn er mellom 10 og 50....

Skrevet

Ja, ok, en venninne som en gang skrev ...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oook. Men når man kommer til legevakten med crp på over 100, og sterke smerter, så gir de oftest AB og sender deg hjem? Hvis du "ikke har noen sykehistorie"?

Anonymous poster hash: d95e4...997

Skrevet

Ja, ok, en venninne som en gang skrev ...

Og hennes mamma er sykepleier så hun vet nok det skjønner du. 

Skrevet

Ja, nemlig, mamman hennes er sykepleier, da MÅ jo hun for eksempel ha rett over alle andre. Helt sikkert. Veldig, veldig smart.

• Liker 2
Skrevet

Oook. Men når man kommer til legevakten med crp på over 100, og sterke smerter, så gir de oftest AB og sender deg hjem? Hvis du "ikke har noen sykehistorie"?

Smerter er jo et annet funn som skal tas hensyn til. Jeg ble ikke innlagt nå grunnet crp eller smerter, men fordi rutineprøver viste forhøyede leververdier. Dermed ble det totale sykdomsbildet slik at de ønsket utredning. Endte til slutt med en operasjon som hadde verden med lever eller crp å gjøre. Så det er jo helheten som teller. Men det var flere som kom innom den uken jeg var der som var smertepåvirket, så det er jo ikke slik at smerter = ikke hjelp.

Skrevet

Åja. Og over 100, så blir du lagt inn?

jeg ble skrevet ut av sykehuset fordi crp'n min bare var på 110, men den var på nesten 300

AnonymBruker
Skrevet

Smerter er jo et annet funn som skal tas hensyn til. Jeg ble ikke innlagt nå grunnet crp eller smerter, men fordi rutineprøver viste forhøyede leververdier. Dermed ble det totale sykdomsbildet slik at de ønsket utredning. Endte til slutt med en operasjon som hadde verden med lever eller crp å gjøre. Så det er jo helheten som teller. Men det var flere som kom innom den uken jeg var der som var smertepåvirket, så det er jo ikke slik at smerter = ikke hjelp.

Skjønte ikke helt den.

Skrevet

Skjønte ikke helt den.

Hva da?

AnonymBruker
Skrevet

CRP er måling av akuttfaseprotein.

Det er forskjell på hurtigtester/fargesammenligningstester som gjøres ofte på et legekontor og maskinell testing som gjøres på større laboratorium, gjerne på sykehus.

CRP kan ikke ses på alene. Legen må vurdere pasientens symptomer og andre funn sammen med funn på en CRP. (Også omtalt som hurtigsenkning.)

Det er ikke alle infeksjoner som gir utslag på CRP. En CRP brukes og for å se om den er stigende eller en tilbalegående CRP.

Det er forskjell i vurderingene på om det er en kronikker med kjent økt infeksjonshyppighet og en ellers frisk person med med samme utslag på CRP.

Der er og ulike fargetester med ulikfølsomhetsgrad. Noen har grense på 20 andre på 50. Så om legen vurderer infeksjon som krever antibiotika kommer og an på om legekontoret bruker en test med følsomhetsgrense på 20/25 eller 50.

Så denne diskusjonen blir litt "skudd i blinde" fordi flere mangler bakenforliggende kunskap om CRP.

Har en hatt en CRP på mange hundrede og den er gått ned til det halve for eksempel vil jo pasienten helt klart føle seg betydelig bedre. CRP går heller ikke fra mange hundrede enheter og ned på null i løpet av timer. Kroppen trenger mer tid på å rydde opp.

Ved Crp forhøyet er det og vanlig å se på LPK.

Anonymous poster hash: 816d3...e75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel vel... Har ei venninne som en gang skrev at normal crp hos et barn er mellom 10 og 50....

Normal CRP er 0 ingen akuttfaseproteiner i aktivitet i kroppen.

Se forøvrig innlegget mitt over.

• Liker 1
Skrevet

Normalt skal den vel være under 10. Alt over 20-30 er et klart tegn på sykdom

AnonymBruker
Skrevet

CRP er måling av akuttfaseprotein.

Det er forskjell på hurtigtester/fargesammenligningstester som gjøres ofte på et legekontor og maskinell testing som gjøres på større laboratorium, gjerne på sykehus.

CRP kan ikke ses på alene. Legen må vurdere pasientens symptomer og andre funn sammen med funn på en CRP. (Også omtalt som hurtigsenkning.)

Det er ikke alle infeksjoner som gir utslag på CRP. En CRP brukes og for å se om den er stigende eller en tilbalegående CRP.

Det er forskjell i vurderingene på om det er en kronikker med kjent økt infeksjonshyppighet og en ellers frisk person med med samme utslag på CRP.

Der er og ulike fargetester med ulikfølsomhetsgrad. Noen har grense på 20 andre på 50. Så om legen vurderer infeksjon som krever antibiotika kommer og an på om legekontoret bruker en test med følsomhetsgrense på 20/25 eller 50.

Så denne diskusjonen blir litt "skudd i blinde" fordi flere mangler bakenforliggende kunskap om CRP.

Har en hatt en CRP på mange hundrede og den er gått ned til det halve for eksempel vil jo pasienten helt klart føle seg betydelig bedre. CRP går heller ikke fra mange hundrede enheter og ned på null i løpet av timer. Kroppen trenger mer tid på å rydde opp.

Ved Crp forhøyet er det og vanlig å se på LPK. Anonymous poster hash: 816d3...e75

Lpk...?

Skrevet

Sikkert leukocytter.

Skrevet

Crp skal helst ligge under 7 tror jeg.

Skrevet

Høyeste jeg har hatt var 595, det er ganske høyt. Da jeg ble innlagt forrige uke hadde jeg bare 149. Det var ikke så ille, sa jeg. Men sykepleieren mente nå det var et bra tall det og, men jeg følte meg ikke syk med det.

595? Hva i alle dager feilte deg da? Cpr over 500 kan vre dødelig!

Skrevet

Lungebetennelse.

AnonymBruker
Skrevet

Lungebetennelse.

Body gone mad

Da jeg hadde lungebetennelse og lungeemboli, lå crp på 250. Hadde 40 i feber, etter inntak av febermedsettende og paralgin forte.

Hadde du 42 i feber da eller?

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert leukocytter.

Korrekt.

Crp skal helst ligge under 7 tror jeg.

0/null, ikke noe høyere tall, fordi som skrevet over, da er det ikke akuttfaseprotein i kroppen.

CRP tall og dødelighet har ingen direkte sammenheng.

Body gone mad

Da jeg hadde lungebetennelse og lungeemboli, lå crp på 250. Hadde 40 i feber, etter inntak av febermedsettende og paralgin forte.

Hadde du 42 i feber da eller? Anonymous poster hash: d95e4...997

Feber og CRP tsll har heller ingen direkte sammenheng.

Det er fint mulig og å ha over 40 i feber og null i CRP, samtidig som f.eks. en svær infeksjon i et område hvor CRP ikke slår positivt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...