Gå til innhold

Vafler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får middagsbesøk og tenkte å steke noen vafler som vi kan kose oss med etterpå. Men jeg har lyst til å forhåndsteke og besøket er ikke før i femtiden. 
Kan jeg gjøre det uten at de blir tørre? Legger jeg de på rist etterpå, eller burde de ligge opp på hverandre for å holde på fuktigheten? Samtidig vil jeg ikke at de skal bli helt bløte heller. 

Så til oppskriften. Det står rømme i oppskriften, men det har jeg ikke. Går det greit at jeg skipper dette? Har heller ikke kardedomme. Jeg stusser også på at det ikke står salt i oppskriften. Er det noe jeg burde tilsette?

Anonymous poster hash: 4ec80...af4
Skrevet

Jeg får middagsbesøk og tenkte å steke noen vafler som vi kan kose oss med etterpå. Men jeg har lyst til å forhåndsteke og besøket er ikke før i femtiden. 

Kan jeg gjøre det uten at de blir tørre? Legger jeg de på rist etterpå, eller burde de ligge opp på hverandre for å holde på fuktigheten? Samtidig vil jeg ikke at de skal bli helt bløte heller. 

Så til oppskriften. Det står rømme i oppskriften, men det har jeg ikke. Går det greit at jeg skipper dette? Har heller ikke kardedomme. Jeg stusser også på at det ikke står salt i oppskriften. Er det noe jeg burde tilsette?

Ser utfordringen din. Vafler er "ferskvare" og endrer smak og konsistens om de ligger lenge. Prosessen kan heldigvis reverseres med varme, så om du ikke har mulighet til å steke de kort tid før de skal spises kan du gjenvarme de i stekovnen like før inntak. Dette vil også løse problemet om du synes de har blitt for bløte etter lagringen :)

Om du ikke har rømme ville det nok være best å finne en annen oppskrift uten dette. Du kan fint lage uten kardemomme, mange oppskrifter inneholder ikke det men har feks litt vaniljesukker (noen har naturligvis begge). Når det gjelder salt kan du tilsette en liten teskje om du ønsker. Hvis du leter på oppskrifter på nettet vil jeg tro du finner flere som passer til din situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg har alt laget røren, hehe. 
Men satser på at det er ok uten rømme. Vurderer å bare vente med å steke de, men går det bra at jeg lar røren stå i kjøleskapet disse timene?

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg har alt laget røren, hehe. 

Men satser på at det er ok uten rømme. Vurderer å bare vente med å steke de, men går det bra at jeg lar røren stå i kjøleskapet disse timene?

Røren kan du sette i kjøleskapet noen timer ja, ingen problem.

Kan steke vaflene på forhånd også. Legg de i en stabel med en kjøkkenhåndkle rundt

Anonymous poster hash: 6bb47...2cb

AnonymBruker
Skrevet

Da steker jeg de på forhånd. :-) 
Skal håndkleet med vaflene oppbevares i kjøleskapet etterpå?

AnonymBruker
Skrevet

Da steker jeg de på forhånd. :-) 

Skal håndkleet med vaflene oppbevares i kjøleskapet etterpå?

Nei, bør stå i romtemperatur.

Anonymous poster hash: 6bb47...2cb

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...