AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #1 Skrevet 11. juni 2015 Vi har 4 gutter i alder 7-11 år(ikke felles barn). Alt handler om iPad ! Med en gang de våkner så er det spilling. Når de kommer fra skolen så er det ipad igjen. Det samme om kveld. Alt annet er kjedelig. De to minste er de som er verst. De må nesten tvinges å gjøre lekser. Det er veldig mye styr om morningen for å få de å kle på seg og konsentrere seg om gjøre seg klar til skolen. Vi prøvde å begrense spilletiden, men samboeren min er alt for snill og så får de viljen sin uansett. Nå har vi snakket sammen og denne gangen må vi gjøre noe. I går tok jeg iPad til sønnen min og han får det ikke før ting blir bedre. Hver dag er det leksekamp pga spilling. De lyver, er frekke, blir helt passive, noen agressive... Hvilken regler har dere ? Anonymous poster hash: 2f47f...aaf
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #2 Skrevet 11. juni 2015 Vi har to barn (ikke felles her heller) 12 og 14 år. Her er det 1 time som gjelder. Og ikke før lekser, middag og trening (og evt. husarbeid) er unnagjort. 14-åringen får bruke ipaden til skolearbeid (skolepc), men det er stort sett 12-åringen som har problemer med å begrense seg. Sist de var hos oss utnyttet han at faren ikke fulgte med, så når de kommer tilbake i morra trenger han ikke ta med ipad. For den tiden ble oppbrukt sist. Han fikk skryt av lærerinna da vi krympet nett-tiden. Plutselig fulgte han med i timen. Her er det bare å stå på krava ts! Anonymous poster hash: a7bc3...8a2 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #3 Skrevet 11. juni 2015 Her må dere jo bare være strenge. Snakke med barna og forklare reglene som skal gjelde. Kanskje komme frem til regler sammen? Og håndheve! Barn lærer fort men trenger stødige voksne. Slik kan ipaden bli et nyttig verktøy i stedet for bare tull.Anonymous poster hash: ce700...6d1 1
Jens Skrevet 11. juni 2015 #4 Skrevet 11. juni 2015 Har to barn selv på 7 og 10 år og ser ikke problemet. Det er jo dere som er voksne og bestemmer hvor mye de skal spille? I perioder har jeg tatt med meg ipaden på jobben og lagt den i skuffen. Da er de uten ipad. Til vanlig er regelen ikke spilling før skole. Lekser/trening/middag først og så kan de spille. De får heller ikke spille på sengen. 3
Angelheart2 Skrevet 11. juni 2015 #5 Skrevet 11. juni 2015 Har to barn selv på 7 og 10 år og ser ikke problemet. Det er jo dere som er voksne og bestemmer hvor mye de skal spille? I perioder har jeg tatt med meg ipaden på jobben og lagt den i skuffen. Da er de uten ipad. Til vanlig er regelen ikke spilling før skole. Lekser/trening/middag først og så kan de spille. De får heller ikke spille på sengen. Akkurat det samme hos oss. Her er ungene 8 og 11. Lekser og mat skal være unnagjort før nettbrettet tas frem. Ved misbruk blir brettet beslaglagt av en av oss foreldre. Foreldrene må sette reglene og sørge for at disse blir overholdt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #6 Skrevet 11. juni 2015 Dere bestemmer. Er det online-spill, så er det jo bare å koble fra nettet. Her får ingen så mye som ta på en iPad, mobil, what ever på morgenen før de drar på skolen. Når de kommer hjem gjelder det samme inntil lekser er unnagjort. Max en time spilling daglig, og aldri etter kl 19. I helger får ingen begynne å spille før frokost er spist. Hvis dere har problemer med at de tar seg til rett, så samle inn iPader og utlever dem til avtalt spilletid. Anonymous poster hash: e7875...1d3 1
Hedda-78 Skrevet 11. juni 2015 #7 Skrevet 11. juni 2015 Jeg har litt mindre barn, men vi har samme regler for spilling som for TV-tid. De kan velge om de vil spille eller se TV fra kl 17.30-18.30.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #8 Skrevet 11. juni 2015 Våre på 6 og 8 får ikke iPad på ukedagene. Bare på helg. Ikke noe problem.Anonymous poster hash: 8281a...e76 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #9 Skrevet 12. juni 2015 Her er regelen en halvtime. Jenten er kun 4,5 år, men hun får velge selv hvordan hun vil disponere tiden. I blant spiller hun hele halvtimen og andre ganger deler hun den opp. Aldri mer enn en halv time. I blant fått lov til mer hvis det er bokstav eller tall spillAnonymous poster hash: 080e4...ad7
Gjest chiki Skrevet 12. juni 2015 #10 Skrevet 12. juni 2015 Vår på snart 5 begynte å bli sint om hun ikke fikk se tv eller ipad. Så da ble vi strengere med en gang. Vi kjøpte ett kurio brett og har satt på foreldrekontroll. Så nå virker den kun morgen og kveld, og vi tar den dor resten av dagen om hun hyler eller brøler til oss:) hun har sommerferie nå, så er maks 2,5 time iløpet av dagen:)
Jade Skrevet 13. juni 2015 #11 Skrevet 13. juni 2015 Her er det vi som bestemmer. Av og til må vi bare si at nå er det nok spilling. Om 5 minutter skal det avsluttes. Evt. i dag er det ikke spilling. Fungerer godt så langt. De har nok av andre ting å finne på. Hadde det ikke virket, så er det jo bare å ta fra dem brettet (ungene eier de ikke selv), eller sette passord på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå