Gå til innhold

Sjokoladekake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nokon her som har ei god oppskrift på sjokoladekake? Min kjære har bursdag idag, og har så lyst på sjokoladekake. Tenkte eg skulle vere snill med han :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags type sjokoladekake tenker du på? Her er i hvertfall et par forskjellige, alle sammen knallgode.

Fransk sjokoladekake

250 g kokesjokolade

250 g smør

5 egg

2 dl sukker

3 dl hvetemel

1 ts bakepulver

Smelt sjokoladen og smør i en bolle i vannbad. Lag eggedosis av egg og sukker. Vend sjokoladerøren nedi, og bland til slutt forsiktig inn mel og bakepulver. Smør og mel en springform (24 cm). Kaken skal steke ved 200 grader i ca 30 minutter. Den skal være litt bløt i midten.

Langpannesjokoladekake

300 g smør/margarin

600 g sukker

3,5 dl melk

4 egg

500 g hvetemel

1 ss vaniljesukker

4 ts bakepulver

3-4 ss kakao

300 g melis

120 g smør/margarin

6 ss sterk kaffe

3 ts vaniljesukker

1 plate smeltet sjokolade

Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene, ett om gangen, deretter melk vekselvis med det tørre. Hell røren i bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 30 minutter. Avkjøl kaken noen minutter i formen. Hvelv den over på rist. Pisk resten av ingrediensene til en glasur som smøres på kaken når den er helt avkjølt. Kan fryses.

Brownies

200 g mørk sjokolade

170 g smør

4 dl sukker

4 egg

2 ts vaniljesukker

2,5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en liten langpanne. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter.

Nigella's Chocolate Fudge Cake

400 g hvetemel

250 g sukker

100 g brunt sukker

50 g kakao

2 ts bakepulver

1 ts natron

½ ts salt

3 egg

1,4 dl rømme

1 ss vaniljeekstrakt (kan sløyfes om du ikke har, jeg har prøvd med vaniljeessens, det går like bra)

175 g smør, smeltet og avkjølt

1,25 dl solsikkeolje

3 dl kaldt vann

175 g mørk sjokolade

250 g smør

275 g melis

1 ss vaniljeekstrakt

Bland mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt i en bolle. Visp egg, rømme og vaniljeekstrakt sammen og bland i det tørre vekselvis med smør og olje vispet sammen. Visp så inn vann. Fordel i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formen 15 minutter før de hvelves over på rist.

Smelt sjokoladen og avkjøl litt. Visp smør og melis lett og luftig og rør inn vaniljeekstrakt og sjokolade. Legg kakebunnene sammen med sjokoladekrem mellom og smør resten oppå og rundt kaken.

Skrevet

Her er en som er helt vill. Regn med å ha sjokoladekake i huset til flere selskaper framover, for den er så mektig at man knapt klarer mer enn et bittelite stykke. Men den er helt fantastisk!!

Har funnet den i en kokebok, så håper jeg ikke blir saksøkt for å legge den ut på nettet...

DJEVELSK SJOKOLADEKAKE

300 g usaltet smør

2 dl bakekakao

1 dl varmt vann

5 dl sukker

1 ts vaniljesukker

4 store egg

7 dl hvetemel

1 ts bakepulver

1/2 ts salt

2 1/2 dl melk

Sjokoladekrem:

350 g mørk sjokolade

6 dl kremfløte

Rør smøret luftig. Bland kakao og vann godt i en bolle. Ha sukker og vaniljesukker i smøret og rør det luftig. Ha i ett egg om gangen og rør godt.

Tilsett kakaoblandingen. Bland i mel, bakepulver, salt og melk. Fordel røren i smurt, liten langpanne, jevn den ut på toppen med en slikkepott. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 35-45 min. La den avkjøles på rist.

Kok opp sjokolade og kremfløte i en kjele. La den småkoke i 20 min. under omrøring til den har tyknet. La den avkjøles nok til at det går an å jobbe med den.

Del kaken i to tvers over, og del deretter hvert av stykkene vannrett i to lag. Legg et stykke på et fat og smør på sjokoladekrem, legg på et nytt stykke og dekk med krem.

(Du kan legge alle fire kakebunnene oppå hverandre, men om du ønsker å fryse den og spise den i flere omganger kan det være mer praktisk å ikke ha mer enn to lag.) Avslutt med et lag sjokoladekrem på toppen.

Da vi laget den, pyntet vi den med peppermynteblader og serverte med iskrem og jordbær. De fleste som var på besøk hos oss, greide ikke å spise mer enn to bittesmå stykker...

Skrevet

PST - Plonk - den kalles Devils Food i USA og er supermektig, men herlig!

Det finnes ei kake som heter Angel Food også.. og den er herlig den og :ler:

Skrevet

Tusen takk så raskt svar :bukke:

No skal eg bake til min kjære, håpar han blir glad :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...