Gå til innhold

Plante om krydderurter fra butikken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt meg en sitronmelisse som jeg tenkte å plante i en større potte i håp om at den lever lengre. Saken er at potten er ikke bare større i diameter men også i dybde, og slik jeg forstår det skal urter vannes nedenfra, men rottrådene vil vel ikke være lange nok om jeg bare stikker dem i en større potte, altså det vil bli lengre vei ned til vannet om jeg vanner dem på fat, så hvordan gjør jeg dette? Jeg kan vel ikke bare plante den langt nede i potten heller? Da får den sikkert ikke nok lys?

Skjønner at dette kanskje er et dumt spørsmål men :sjenert:

Anonymous poster hash: 4517d...aae
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://www.mestergronn.no/blomster/grow-in-s/

Kjøp en slik, her står urtene i kjøkkenvindu i ukes/månedsvis. Vanner ca 1 gang pr uke.

Anonymous poster hash: 03e12...58c

Takk, men det var ikke dette jeg spurte etter i det hele tatt :)

AnonymBruker
Skrevet

bump

Skrevet

Har kjøpt meg en sitronmelisse som jeg tenkte å plante i en større potte i håp om at den lever lengre. Saken er at potten er ikke bare større i diameter men også i dybde, og slik jeg forstår det skal urter vannes nedenfra, men rottrådene vil vel ikke være lange nok om jeg bare stikker dem i en større potte, altså det vil bli lengre vei ned til vannet om jeg vanner dem på fat, så hvordan gjør jeg dette? Jeg kan vel ikke bare plante den langt nede i potten heller? Da får den sikkert ikke nok lys?

Skjønner at dette kanskje er et dumt spørsmål men :sjenert:

Ikke noe dumt spørsmål, når vi lurer på noe så spør vi!

Men dette vil gå helt fint, jeg har plantet om mange krydderurter fra butikken i større potter. De er både videre og dypere og alle har trivdes ute på terrassen. Til og med basilikum som ikke liker vind, og det blåser til tider mye her. 

Det er alltid lurt å gi dem mer jord, pottene de står i når du kjøper dem er for små til at de vil trives lenge i dem. 

Røttene vil vokse og molden vil uansett trekke vann om du vanner nedenfra sånn at røttene får vann. 

Jeg vanner mine ovenfra, og de har ikke klaget enda  :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...