SBY Skrevet 10. juni 2015 #1 Del Skrevet 10. juni 2015 Trente legger (tåhev på stepkasse) på mandag. I går formiddag (tirsdag) merket jeg at leggene begynte å bli skikkelig stive og at jeg hadde problemer med å gå. Da jeg våknet i dag klarte jeg ikke å gå med hælene i gulvet. Leggmusklene virket alt for korte og stramme. Det var umulig å stå normalt, og all belastning var grusomt vond. Gikk med høye hæler på jobb i dag for å klare å gå, men smertene har bare blitt verre. Det gjør vondt når jeg har beina helt i ro også.. Det verker liksom av hele muskelen. Noen som har erfart dette før? Hvor lenge varer det? Og bør jeg oppsøke lege? Hvor dumt vil det ikke høres ut hvis jeg ringer jobben i morgen og forteller dem at jeg ikke kan komme fordi jeg er støl? Huff:( dette er grusomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
King in the North Skrevet 10. juni 2015 #2 Del Skrevet 10. juni 2015 Når en utrent muskel blir brutt skikkelig ned kan det ta opptil 5-6 dager, i alle fall har det gjort det for meg, før stølheten gir seg. Det du kan prøve er å strekke ut leggene rolig et par minutter. Og hvis du ikke tøyer og strekker ut etter hver trening, så er det siste gang du har glemt det 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannerlig Skrevet 10. juni 2015 #3 Del Skrevet 10. juni 2015 Kan jo ha pådratt deg en senebetennelse her også? Knskje ta et pa ibux, virker mot smerter og betennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Del Skrevet 10. juni 2015 http://nhi.no/trening/treningspafort-rabdomyolyse-37892.html Anonymous poster hash: 31188...d23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atrix Skrevet 10. juni 2015 #5 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg har vært stiv i over en uke etter ekstrem trening. Jeg syntes allikevel ikke dette høres ut som vanlig stølhet. Ring jobb og si du har skadet deg og dra til legen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Del Skrevet 10. juni 2015 Vel, ringer du jobb så lyv... Hadde noen i min personal ringt seg syk pga stølhet fra trening hadde de kunne se seg om etter et annet jobb. Anonymous poster hash: 228e5...e1d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atrix Skrevet 10. juni 2015 #7 Del Skrevet 10. juni 2015 Vel, ringer du jobb så lyv... Hadde noen i min personal ringt seg syk pga stølhet fra trening hadde de kunne se seg om etter et annet jobb. Anonymous poster hash: 228e5...e1d Jo, men hvis man har skadet seg på trening så er det jo annerledes? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #8 Del Skrevet 10. juni 2015 Jo, men hvis man har skadet seg på trening så er det jo annerledes? TS skrev.. ikke komme fordi jeg er støl... Har noen skadet seg så er det selvfølgelig noe annet. Anonymous poster hash: 228e5...e1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atrix Skrevet 10. juni 2015 #9 Del Skrevet 10. juni 2015 (endret) TS skrev.. ikke komme fordi jeg er støl... Har noen skadet seg så er det selvfølgelig noe annet. Anonymous poster hash: 228e5...e1d Det høres mer ut som om ts har skadet seg... enig med deg i at hun ikke må beskrive det som at hun er støl. Så vondt som det høres ut som at hun har, er en mulighet for at hun har en skade og ikke vanlig stølhet og hun burde få det undersøkt. Enig i at man ikke kan la være å gå på jobb fordi man er støl. Endret 10. juni 2015 av Atrix 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 11. juni 2015 #10 Del Skrevet 11. juni 2015 (endret) Når en utrent muskel blir brutt skikkelig ned kan det ta opptil 5-6 dager, i alle fall har det gjort det for meg, før stølheten gir seg. Det du kan prøve er å strekke ut leggene rolig et par minutter. Og hvis du ikke tøyer og strekker ut etter hver trening, så er det siste gang du har glemt det Det er forskjell på å være stiv fordi man ikke har tøyd og støl. Støl blir man når man utsetter muskler for uvant hard belastning, som f. eks. styrketrening når man ikke har gjort det på mange måneder eller år, slik som TS. Det eneste som hjelper da er ro og hvile og svært lett belastning for å få litt sirkulasjon. Tøying etter endt aktivitet vil skape enda flere brudd i muskelfibrene og gjøre stølheten verre. TS: Derfor bør man ikke ta så hardt i når det er lenge siden man har trent. Du er ikke den første som har skrevet inn her som har blitt støl etter å ha tatt en hardøkt på utrent kropp, og du blir dessverre sannsynligvis ikke den siste. Endret 11. juni 2015 av Wiggins 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #11 Del Skrevet 12. juni 2015 Wow... Om du blir så støl at du ikke kan dra på jobb er det på tide å trene oftere og mindre. Det her er det dummeste innlegget jeg har sett EVER! Og den mest latterlige grunnen til å ikke dra på jobb. Ta deg en gåtur før jobb i mårra å få varmet opp musklene, så er problemet plutselig nesten løst. Anonymous poster hash: 2ce62...17d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 12. juni 2015 #12 Del Skrevet 12. juni 2015 En helt annen sak er jo at arbeidsgiver ikke trenger å vite hvorfor man er "syk". Man sier vel bare "jeg kommer ikke på jobb i dag fordi jeg er syk" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SBY Skrevet 12. juni 2015 Forfatter #13 Del Skrevet 12. juni 2015 Hei alle sammen. Takk for svar Jeg var hjemme fra jobb i går og dro til legen. Muskelen hadde låst seg (som ved krampe) etter treningen. Det var ekstremt smertefult. I dag er det 4 dager siden treningsøkten og mye av smertene har gått bort og muskelen har begynt å mykne opp. Jeg har fått kjempehåvne ankler - med det er nok bare vann, for det gjør ikke vondt der. Jeg angrer ikke på at jeg var hjemme fra jobb. Jeg er tross alt gymlærer, og vet ganske mye om trening og trener en del. Men jeg har ikke trent leggmuskelen isolert på lenge, slik som jeg gjorde denne gangen. Jeg trodde først at det bare var stølhet, men det var ikke det.. Dette var noe av det vondeste jeg har opplevd. Men det var alikevel flaut å ringe inn syk, for dagen før hadde jeg jo klaget over smerter og fortalt at jeg var støl. Hilsen TS 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 12. juni 2015 #14 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Wow... Om du blir så støl at du ikke kan dra på jobb er det på tide å trene oftere og mindre. Det her er det dummeste innlegget jeg har sett EVER! Og den mest latterlige grunnen til å ikke dra på jobb. Ta deg en gåtur før jobb i mårra å få varmet opp musklene, så er problemet plutselig nesten løst. Anonymous poster hash: 2ce62...17d Du har visst aldri vært ordentlig støl Det er et problem når man må gå på tær med bøyde knær fordi det gjør så vondt. En gåtur hjelper ikke, det kan jeg love deg. Når man står vanlig med helen i gulvet, så strekker man leggmuskelen litt. Dette er helt umulig når man er ekstremt støl. Å være så støl i leggene er noe helt annet enn å være støl andre steder. Det skjedde meg også en gang. Tok det litt for hardt med tåhev etter en stund uten. Problemet er at man ikke vet at man tar i for hardt før dagen etter. Det kan fort skje om man ikke kjenner kroppen sin godt nok. Endret 12. juni 2015 av lisamari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #15 Del Skrevet 13. juni 2015 Hei alle sammen. Takk for svar Jeg var hjemme fra jobb i går og dro til legen. Muskelen hadde låst seg (som ved krampe) etter treningen. Det var ekstremt smertefult. I dag er det 4 dager siden treningsøkten og mye av smertene har gått bort og muskelen har begynt å mykne opp. Jeg har fått kjempehåvne ankler - med det er nok bare vann, for det gjør ikke vondt der. Jeg angrer ikke på at jeg var hjemme fra jobb. Jeg er tross alt gymlærer, og vet ganske mye om trening og trener en del. Men jeg har ikke trent leggmuskelen isolert på lenge, slik som jeg gjorde denne gangen. Jeg trodde først at det bare var stølhet, men det var ikke det.. Dette var noe av det vondeste jeg har opplevd. Men det var alikevel flaut å ringe inn syk, for dagen før hadde jeg jo klaget over smerter og fortalt at jeg var støl. Hilsen TS Latterlig utdanning på lærere.... Hvordan i svarte helvete kan du bli så støl om du liksom er gymlærer? Har du ikke lært teknikker og uttøyinger? Anonymous poster hash: 2ce62...17d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 13. juni 2015 #16 Del Skrevet 13. juni 2015 Latterlig utdanning på lærere.... Hvordan i svarte helvete kan du bli så støl om du liksom er gymlærer? Har du ikke lært teknikker og uttøyinger? Anonymous poster hash: 2ce62...17d Teknikk og uttøying har da ingenting med stølhet å gjøre. Uttøying mot stølhet er en myte. Det har med belastning og treningsfrekvens på den aktuelle muskelen å gjøre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 13. juni 2015 #17 Del Skrevet 13. juni 2015 Om dette var en krampe eller om det var fordi for mye av muskelen ble brutt ned (f.eks. mild rabdomyolyse) er jo ikke så lett å vite noe om uten å teste. Hadde du mørk urin? Bein og armer er veldig utsatt for rabdomyolyse da det er enkelt å trene et stort volum på relativt små muskler. Det som i hvertfall er viktig etter du har trent hardt er å drikke mye væske og få i deg nok elektrolytter til å støtte det væskeinntaket. Dette er førsterespons i behandling av rabdomyolyse. Krampe kan også skyldes at du har drukket for lite væske, eller inntatt for lite mineraler/elektrolytter. Dette kan ofte være tilfellet om du ikke tilsetter salt i maten, eller om du spiser med energirestriksjon. Lykke til neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #18 Del Skrevet 14. juni 2015 Er det særr DERFOR vi hadde vikar i gymmen!?! Nå må du søutte å være så steng mot oss når vi har vondt steder osv! Hvis ikke viser jeg denne tråden til rektor å de andre på skolen Anonymous poster hash: 2ce62...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #19 Del Skrevet 16. juni 2015 Man skal ikke undervurdere stølhet altså, da har man ikke vært skikkelig støl Jeg var også litt for ivrig på trening en dag for noen uker siden, og jeg våknet midt på natta av helt jævlige krampeliknende smerter i triceps, og jeg klarte ikke å reise meg opp eller snu meg i senga for det var så vondt. Dagen etter klarte jeg ikke å kle på meg uten hjelp, hehe.. Og armene var så stive at jeg slet med å spise for jeg klarte ikke å løfte maten opp til munnen! Hadde nok mild rabdomyolyse, for armene hovnet veldig opp etterhvert og var vonde i sikkert en uke. Passet på å drikke masse vann og fulgte med på urinen, ordnet seg. Anonymous poster hash: c3993...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SBY Skrevet 16. juni 2015 Forfatter #20 Del Skrevet 16. juni 2015 Haha, må le av mange av dere som skriver mye tull. Når det er sakt, så var jeg hos legen og fikk konstantert at det ikke var stølhet. Idrettskader forekommer ikke bare hos de som ikke har peiling på trening, men også hos de som jobber med det (for de som er såpass oppdatert at de leser nyheter). Har ikke telling på hvor mange ganger kjente idrettsstjerner er sykemeldt fordi de har skader.. så hvis dere ikke tror at en god gymlærer kan skade seg, så sier det mer om dere enn meg Hilsen friskemeldt TS. Ps. Takk til de med seriøse svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå