Gå til innhold

Har jeg urimelige krav til 7 åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på 7 år har et par ting han hjelper til med hjemme. Han tar matboks ut av sekken, tar sine skitne klær inn i skitnetøyskorgen,rydder tallerken sin etter mat og skal ta lekene sine inn på rommet på kvelden. Gjør han det får han 50 kr i ukepenger. Han har avlastningsfamilie og der gjør han ingen av disse tingene. Når han ble hentet sist tok de opp med meg at de syntes at jeg hadde for mye krav til hva han skal bidra med hjemme.

Det jeg lurer på er om dere syntes jeg har for høye krav til han? Jeg gjør jo ikke dette for at jeg trenger hjelp av han,for det han gjør tar max 10 minutter hver dag. Men for å bidra til at han blir selvstendig og at han skal bli vant å rydde etter seg selv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme krav til min femåring men gir ingen ukepenger.

Anonymous poster hash: 5b08f...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å ha krav tidlig slik at de skjønner at det er forventet at de skal hjelpe til med å holde det ryddig og slikt. Jeg synes virkelig ikke at du krever for mye av han, og når han i tillegg får betalt for det så er det i hvertfall ikke noe å klage på.

Anonymous poster hash: 5012c...10b
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at han er hos avlastningsfamilie. Betyr dette at han har noen ekstra utfordringer som gjør at disse pliktene kanskje blir for mye?

Anonymous poster hash: a78e9...5fe

• Liker 5
Skrevet

Han er hos avlastningsfamilie fordi jeg har noen utfordringer.

AnonymBruker
Skrevet

Ehhh, jeg har en 2 åring som må putte matboksen i sekken hver morgen, og legge den på kjøkkenbenken hver ettermiddag. Hun må også være med på å rydde opp leker, og putte asjetten inn i oppvaskmaskinen. Hun må også henge opp jakken sin når vi kommer hjem

Og hun har ikke forstått konseptet ukepenger engang 😂

Så nei, spesielt store krav har du ikke

Anonymous poster hash: 47a88...3fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg ville ikke gitt ungen min penger for det :) Det er en "selvfølge" at man skal gjøre slikt, på samme måte som man takker for maten osv. (Min tanke, ikke noe galt at han får ukepenger)

Anonymous poster hash: 442be...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke barn skal ha alt for mange plikter hjemme, men jeg syntes ikke det du lister opp er for mye i det hele tatt:) Synes det er helt normale ting som barn klarer fint fra de er små. I barnehagen rydder de jo også matpakke, tallerken, leker osv.

Anonymous poster hash: 59e24...420
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du har for høye eller for mange krav til ungen din.

Min unge hadde samme oppgavene da hun var på samme alder, pluss at hun tok inn posten da hun kom hjem fra skolen. Hun fikk heller ikke ukepenger da hun var 7 år.

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet skal en 7-åring takle dette fint, mener jeg.

Men kan være det er noe annet de tenker på da, som gjør at dette blir for mye for han? Man må jo ta det inviduelle individet i betrakning og ikke bare tenke på hva som er standard for alderen.

Skrevet

Dette har mine to barn måttet gjøre også, uten å få penger for det! Begynte med ukelønn fra ca. 3.klasse, men da måtte de gjøre noe som var utenfor det jeg synes jeg kan forvente (rydde opp etter seg selv). Jeg synes du har funnet passe krav til en 7-åring jeg, jeg er enig med deg i at det er lurt å ansvarliggjøre barn på denne måten. Det er ingen grunn til at de ikke kan rydde litt opp etter seg selv?! Og jeg hadde ikke betalt barnet for det engang jeg da... ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Virker som en grei og fornuftig liste, men min syvåring gjør absolutt ingenting av dette. Vi jobber med " henge opp jakka" og "putte søppel i søpla".

Anonymous poster hash: 977d0...bbf

• Liker 1
Gjest Kaffelattn
Skrevet (endret)

Mitt barn på 7 år har et par ting han hjelper til med hjemme. Han tar matboks ut av sekken, tar sine skitne klær inn i skitnetøyskorgen,rydder tallerken sin etter mat og skal ta lekene sine inn på rommet på kvelden. Gjør han det får han 50 kr i ukepenger. Han har avlastningsfamilie og der gjør han ingen av disse tingene. Når han ble hentet sist tok de opp med meg at de syntes at jeg hadde for mye krav til hva han skal bidra med hjemme.

Det jeg lurer på er om dere syntes jeg har for høye krav til han? Jeg gjør jo ikke dette for at jeg trenger hjelp av han,for det han gjør tar max 10 minutter hver dag. Men for å bidra til at han blir selvstendig og at han skal bli vant å rydde etter seg selv.

Han er deres barn men har en "avlastningsfamilie" - hva betyr det?

Svaret på dette kan indikere hva som er best for ditt barn på de fleste plan.

Endret av Kaffelattn
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg ville ikke gitt ungen min penger for det :) Det er en "selvfølge" at man skal gjøre slikt, på samme måte som man takker for maten osv. (Min tanke, ikke noe galt at han får ukepenger)

Anonymous poster hash: 442be...563

Jeg synes det er bedre å lære barnet om verdien av arbeid tidlig, heller enn at det skal bli vant til å komm og tigge ppenger hver gang det vil ha noe da.

Anonymous poster hash: 2690f...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rett har egentlig avlastningsfamilien til å stille slike spørsmål?

Syns det er en selvfølge at et barn på syv år bidrar med det din sønn gjør. Fortsett slik så blir han nok en selvstendig og flott gutt :).

Anonymous poster hash: 60a04...05b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er det viktig at barn lærer tidlig å rydde.

Kjæresten min ryddet etter seg fra han var liten, og foreldrene var alltid strenge på at han skulle være ordentlig og renslig.

I dag er han den ryddige i forholdet  :fnise:

For all del, jeg kan også være ryddig, vaske osv, men jeg fikk aldri disse oppgavene og jeg var en slask til jeg bikket 20 år. Litt sjokkerende at foreldre ikke gir barna oppgaver i  hjemmet, slik at de lærer fra de er unge og ta ansvar for ting rundt seg.

Så nei! Du gir absolutt ikke 7-åringen din for mye å gjøre :)

Anonymous poster hash: 37c6c...88d
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Han er deres barn men har en "avlastningsfamilie" - hva betyr det?

Svaret på dette kan indikere hva som er best for ditt barn på de fleste plan.

Jeg svarte på det tidligere men kan svare igjen. Han er ikke der for at han har utfordringer,men fordi jeg har en sykdom som gjør at jeg blir veldig sliten i perioder. Endret av rosa_smurf
Skrevet

Nei. Hvis du ber han klippe plenen er det et høyt krav. Rydding kan faktisk ikke læres for tidlig. Jeg måtte pent rydde opp etter meg når jeg var liten og min belønning var at jeg fikk fletter :P

• Liker 1
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Jeg svarte på det tidligere men kan svare igjen. Han er ikke der for at han har utfordringer,men fordi jeg har en sykdom som gjør at jeg blir veldig sliten i perioder.

Synes det er fint at du gir ham plikter/oppgaver (og litt "lønn" for det.)

Skrevet

Han gjør flere ting hjemme som hjelpe med å lage mat, støvsuge, hjelper til å rengjøre akvariet osv men det er noe jeg ikke krever av han. Jeg spør om han vil hjelpe, vil han ikke så er det helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...