AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Is, godterier, saft, sjokoladepålegg osv. Jeg har sett barn ned i 1-års alderen proppe ansiktet fullt med is, og drikker gjerne saft ved siden av. Jeg har ikke barn selv, men den dagen jeg får barn så vil jeg jo holde sukkernivået til et minimum. Joda, noe sukker er jo greit, men hva er det som får så mange foreldre til å fore ungene sine med så mye søtt? Saft og is spesielt. Det går igjen! Er det for kosens skyld? At barnet skal erfare godteri og søtsaker? Brus og saft? Hva er greia, liksom? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Anonymous poster hash: 616ac...f50 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Jeg synes ikke jeg ser så mye av det blant mine venner, men på 37-bussen i Oslo virker det som om hver unge sitter med en økonomipose med potetgull og en pose med smågodt i vogna. Det er helt ekstremt. Anonymous poster hash: 5ef68...533 1
RompeRusk Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Alle de som oppretter og deltar I slike tråder.. Lurer litt på hvor dere er fra? Etter min mening er det snarere omvendt. Har vært I flere barnehager gjennom studiene, samt har eget barn I barnehage. Fokusert er på sunn og variert mat, og jeg opplever aldri at barn får brus og kake annet enn ved bursdagen eller fest.. 9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 jeg ser det OFTE på butikken. "vær snill så skal du få en is" "gå å finn en sjokolade" og den beste, en far som kom med ungen sin, hu trilla en sånn liten vogn for barn, å den var FULL av godis som hu hadde plukka ut. han sa bare "jaja" og betalte..... Anonymous poster hash: 95ce7...6c0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Har flere venninner som gjør det, ser det når jeg er på kjøpesentre f.eks, i matbutikken (mor gir is til ungen, eller sjokolademelk, og betaler for det i kassa), i parken osv. Jeg bor på østlandet, om det har noe å si. Og supert om barna får et sunt kostholdt opp gjennom barndommen, men jeg husker også fra min egen barndom at jeg fikk veldig mye søtsaker! Mamma kjøpte ofte boller og brus til oss, som igjen har gjort at jeg er ekstremt glad i godteri i voksen alder... - ts Anonymous poster hash: 616ac...f50 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Altså, det skal jo ikke mye til for å bli litt sunnere med barna. Kjøp juicepresser, så får barna noe søtt og drikke. Kjøp litt frukt og noe cherrytomater f.eks, som er utrolig godt (vannmelon er veldig deilig om sommeren) Gi dem vann til middag og kveldsmat. Maks ett glass brus i helgene? Om de er 5+, gi dem 20 kr på lørdag som de kan kjøpe godteri for. Is på 17. Mai, varme sommerdager, selskaper osv. Sjokolademelk som ekstra kos en eller annen gang. Altså, alt ovenfor er jo det jeg mener er innenfor når det gjelder søtsaker. Og andre steder jeg ser dette, er på stranda om sommeren. Da pakker mor/far med seg boller, brus, is og masse annet snop som ungene går rundt med hele dagen. Jeg sier ikke at man ikke skal gjøre dette, men det får da være grenser? Anonymous poster hash: 616ac...f50
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Så lenge barna spiser sunt mat vedsiden av så ser jeg ikke problemet at de får godter av og tilAnonymous poster hash: 8f95a...3ca
OPIgirl Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Så lenge barna spiser sunt mat vedsiden av så ser jeg ikke problemet at de får godter av og tilAnonymous poster hash: 8f95a...3ca Hadde det enda vært bare av og til, men det er det så vist ikke. Jeg kjenner mange foreldre som gir ungene sine søtsaker i form av is, sjokolade eller kaker daglig. Blir skremt av mindre. Da vi var barn fikk vi litt godteri hver lørdag. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Er jo en tråd høyt oppe her hvor en liten jente på to år får saft å drikke hver eneste dag. Og det ser ikke foreldrene på som et problem i det hele tatt, far fyller gjerne flaska full med saft kl 19:30 om kvelden. På grensen til omsorgssvikt om du spør meg.Anonymous poster hash: 19dbb...b22 10
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Hadde det enda vært bare av og til, men det er det så vist ikke. Jeg kjenner mange foreldre som gir ungene sine søtsaker i form av is, sjokolade eller kaker daglig. Blir skremt av mindre. Da vi var barn fikk vi litt godteri hver lørdag. Hvis det er hver bidige dag det er snakk om så er det jo ikke bra. Når jeg var liten så fikk vi ofte brus og boller om vi ville, men vi måtte alltid spise mat først. Hver lørdag fikk vi så mye godter vi ville, men vi fikk det ikke før etter middag når barnetv gikk. Så altså, mat først og kos etterpå Anonymous poster hash: 8f95a...3ca
Sushi Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 De fleste jeg kjenner er nøye med sukkerinntak, men jeg har også sett eksempler på sånt. Babyer som utelukkende får saft på tutekopp som tørstedrikke, småbarn som får godteri hver dag osv. Slike ekstremtilfeller vil jeg nesten likestille med omsorgssvikt, siden barna får et svært dårlig kostholdsgrunnlag. Men de aller fleste er heldigvis ikke ekstreme. Vi er nok mer nøye på sukkerinntak enn mange andre. Her er det ikke sukker i hverdagen, og det er ikke noe vanskelig å gjennomføre synes vi. 1
malla1992 Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 Kan ikke helt forstå det problemet at barn får saft ? Tanteungene mine fikk saft når de ville, men det var sukkerfri saft da.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 Hadde det enda vært bare av og til, men det er det så vist ikke. Jeg kjenner mange foreldre som gir ungene sine søtsaker i form av is, sjokolade eller kaker daglig. Blir skremt av mindre. Da vi var barn fikk vi litt godteri hver lørdag. Men det er da uansett ikke ditt problem? Alle er ikke like hysteriske på sukker. Anonymous poster hash: 522b0...4e1
Sushi Skrevet 10. juni 2015 #14 Skrevet 10. juni 2015 Kan ikke helt forstå det problemet at barn får saft ? Tanteungene mine fikk saft når de ville, men det var sukkerfri saft da. Det er en god vane å drikke vann som tørstedrikke. Så blir man ikke vant til at alt må være søtt. 3
Sushi Skrevet 10. juni 2015 #15 Skrevet 10. juni 2015 Men det er da uansett ikke ditt problem? Alle er ikke like hysteriske på sukker. Anonymous poster hash: 522b0...4e1 Det er jo et stort (og kostbart) samfunnsproblem at flere og flere barn er overvektige, får diabetes og andre problemer som følge av et dårlig kosthold. 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #16 Skrevet 10. juni 2015 Ser at barn får mye mer gotteri nå enn da jeg var lita. Brus var luksus som vi fikk i bursdag og til jul. Sønnen min på 1,5 har aldri fått brus og saft kun når han har vært syk og trengt væske. Potetgull, sjokolade og is har ikke vi gitt han men svigers skal alltid prøve, de vil og absolutt at han skal få brus. "Jo gi han brus, la han få da, jojo, gi han, kom igjen". Vet at flere (ikke alle) av de andre barna i barselgruppa drikker brus. Svigers kom med kjeks dagen etter vi fortalte at han hadde fått sin første tann. Det hender at vi gir han en mariekjeks men langt fra daglig og første gangen så var han nesten ett år. Han får juice med litt vann i 1-2 ganger i uken. Barnehagen tillater ikke at man har med kake eller noe annet til bursdager, de lager fruktsalat. Men til sommerfesten i neste uke så kan vi ha med kake så jeg skal ha med. En ordentlig kake med smør, mel, sukker osv. I blant er det helt greit Sønnen til ei venninne er ett år eldre enn min sønn og har fått lørdagsgotteri i ca ett år, en pose potetgull eller en stor sjokoladeplate. Flere jeg kjenner har innført lørdagsgotteri når barna var 1 år, men ikke alle og ikke vi. Anonymous poster hash: ad9a6...9d4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #17 Skrevet 10. juni 2015 Ser at barn får mye mer gotteri nå enn da jeg var lita. Brus var luksus som vi fikk i bursdag og til jul. Anonymous poster hash: ad9a6...9d4 Jøss, når er du født? På 50-60.tallet? Anonymous poster hash: 5ef68...533 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #18 Skrevet 10. juni 2015 Men bare en liten påminnelse: At du ser et bilde på facebook av en unge med is i fjeset, eller sitter ved siden av en mor som gir sønnen sin bolle på bussen, betyr ikke nødvendigvis at dette er noe som skjer hver dag...Anonymous poster hash: cde60...348 7
Puny Skrevet 10. juni 2015 #19 Skrevet 10. juni 2015 Alle de som oppretter og deltar I slike tråder.. Lurer litt på hvor dere er fra? Etter min mening er det snarere omvendt. Har vært I flere barnehager gjennom studiene, samt har eget barn I barnehage. Fokusert er på sunn og variert mat, og jeg opplever aldri at barn får brus og kake annet enn ved bursdagen eller fest.. Dette! Sjeldent jeg ser sånnt. Folk flest er jo opptatt av at barna deres skal ha et godt kosthold. 4
Guadaloupe Skrevet 10. juni 2015 #20 Skrevet 10. juni 2015 Jeg syntes det er utrolig unødvendig å proppe i små unger søtsaker, jeg kommer til å utsette det så lenge som mulig når jeg får barn, evt. til den dagen det er helt uunngåelig (feks. bursdagsselskap). Små barn veit ikke hva sukker er og de har ikke vondt av å ikke vite det. Det virker som om noen syntes det er "slemt" å ikke gi barna godteri men den tankegangen følger jeg ikke. Har hørt om folk som blir baksnakket ol. hvis de ikke gir barna sine godteri. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå