AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Har alltid lurt på det. Kan det være nogenlunde det samme som når vi hører islandsk? Anonymous poster hash: 44b08...d42
hjertesukka Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Da jeg var au pair i England, så sa fruen i huset at norsk hørtes ut som hønsekakling. (Hun overhørte når jeg pratet med andre norske).
Cathj Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Har alltid lurt på det. Kan det være nogenlunde det samme som når vi hører islandsk? Anonymous poster hash: 44b08...d42 Jeg spurte min kjære om dette, da han er fra Island. Forholdet mellom norsk og islandsk blir litt skjevt da de lærer dansk på skolen, og derfor har litt større forutsetninger for å forstå norsk enn omvendt, men han svarte følgende: Vi kan høres litt høylytte ut (islendingene høres ofte litt mer lavmælte ut, det er jeg enig i. De snakker nesten litt under pusten). Fordi tonefallet beveger seg opp i slutten av setningene våre høres vi i noen tilfeller konstant spørrende ut. Likner litt på tysk uten harkelydene. Så han kom med veldige standardsvar vil jeg si. Vi var forøvrig på musikal i New York for et par år siden, og da sa han, "sånn der, sånn høres du ut når du snakker med folk noen ganger!" under et av sangnumrene. Han klarte ikke helt å utdype påstanden, men det kan være på grunn av min bakgrunn i serviceyrker Det høres tydeligvis ut som jeg har en skikkelig "passion" for alt jeg snakker om, og så overartikulerer vi vel kanskje litt i forhold til islendingene. Endret 10. juni 2015 av Cathj
Gjest Margit Spat Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Det er mange utlendinger som synes norsk høres veldig syngende ut. Noen sammenlikner det med "the Swedish chef" fra Muppet Show (kan søkes opp på You Tube hvis det ikke ringer noen bjelle).
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Det kommer vel litt an på dialekt også, vil jeg tro? Anonymous poster hash: 2cf01...4e7 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Har hørt at utlendinger synes at norsk høres "sunget ut", at vårt tonefall endrer seg veldig mye i løpet av en setning. Anonymous poster hash: f760b...26d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Har bodd en del år i Spania og der syntes de at nordmenn var så lavmælte, de trodde ofte at vi baksnakket dem De er jo rimelig høymælte så kan kanskje forstå dem. Merker at når jeg slår om til spansk så skrur jeg automatisk volumet opp 2-3 hakk. Anonymous poster hash: 5d165...ac1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #8 Skrevet 11. juni 2015 Har bodd en del år i Spania og der syntes de at nordmenn var så lavmælte, de trodde ofte at vi baksnakket dem De er jo rimelig høymælte så kan kanskje forstå dem. Merker at når jeg slår om til spansk så skrur jeg automatisk volumet opp 2-3 hakk. Anonymous poster hash: 5d165...ac1 Da regner jeg med at for islendingene høres vi veldig høylytte ut, men for resten av verden er vi lavmælte, noe jeg kan se meg enig i. Vet om en del folk, spesielt fra Afrikanske land, og de lager så mye bråk hver gang de snakker at alle rundt blir "dratt inn" i samtalen deres selv om folk ikke skjønner hva dem sier. Anonymous poster hash: 44b08...d42
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #9 Skrevet 11. juni 2015 Folk frå austlandet er kjende for å verke usikre, sidan dei alltid går opp på slutten av setningane. Mens trønderane nokon gongar vert oppfatta som danskar! Anonymous poster hash: 4ff1d...78d
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #10 Skrevet 11. juni 2015 Jeg er bergenser, og min utenlandske mann sier at han oppfatter mitt norske språk som en slags rar miks av nederlandsk og gresk. Anonymous poster hash: e8d6a...7e9
Cashbah Skrevet 11. juni 2015 #11 Skrevet 11. juni 2015 https://www.youtube.com/watch?v=GYNJuP6m9JU 1
Howl Skrevet 11. juni 2015 #12 Skrevet 11. juni 2015 Engelskmenn og Chilenere har begge sagt at norsk høres utrolig rart ut. For det første snakker vi visst veldig kjapt og har varierende tonefall. Litt som om vi synger.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #13 Skrevet 11. juni 2015 Russere mener vi snakker en rar versjon av engelsk. De klarer å kjenne igjen enkeltord fra engelsk liksom, som "egg" "hard" "trening". De skjønner forøvrig ikke hvordan vi klarer å uttale ÆØÅ Anonymous poster hash: d50e2...910
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #14 Skrevet 11. juni 2015 Jeg er kurder men har bodd i Norge hele livet, så lurer på dette selv hahah. Jeg er jo utlending men norsk høres helt normalt ut for meg. Anonymous poster hash: b26af...be6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #15 Skrevet 11. juni 2015 Jeg har blitt fortalt av svensker at min trønderske dialekt høres ut som islandsk. Selv syns jeg ikke det er så dumt sammenliknet, jeg syns selv fonetikken er nokså lik (med unntak av noen lyder). Jeg har også hørt andre europeere si vi høres syngende ut. Når det gjelder tonefall som går "opp" i slutten av en setning opplever jeg det som gjeldende for dialekter på østlandet, ikke resten av landet. Anonymous poster hash: 962ed...803
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #16 Skrevet 11. juni 2015 Jeg har hørt ofte at vi høres fulle ut, men også dette med synging går igjen. Anonymous poster hash: 3017b...5ad
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #17 Skrevet 12. juni 2015 Vi høres ut som vi synger og for fks engelskmenn høres det ut som vi er usikre, for i engelsk hever man bare intonasjonen når man stiller visse spørsmål (husker ikke helt i farta hva slags), mens på norsk hever vi den egentlig hele tida. (Altså stemmen går opp, blir lysere) Vi er mer avhengig av intonasjon for å skille mellom ting. Fks ordene bønner-bønder. De engelske prater mer monotont og flatt. Så ja, høres litt ut som om vi synger:) Se på italiensk, der starter de "høyt" og går nedover.. Mens i norsk starter vi "lavt" og går oppover. Vi syns italiensk høres litt morsomt/eksotisk ut. Norsk er nå ikke så veldig sammenlignbart med italiensk, men ett eksempel hvor vi kan tenke oss hvor morsomme vi også høres ut:) Anonymous poster hash: f6409...fdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå