AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Har mål om å bli gjeldsfri innen 30. Er 24 nå. Dette gjelder både bolig, bil og studielån. Flere som ønsker det samme? Hvilke tiltak gjør dere for å nå målet? Min taktikk nå er at jeg jobber veldig mye, lever minimalt (men godt) og prioriterer riktig. Anonymous poster hash: 380c7...a8a 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Jeg hater gjeld og hadde gjort det samme som deg om jeg var barnløs. Lykke til med oppdraget!
Anglofil Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Ja, har et mål om å være gjeldsfri innen jeg er 45 år, men helst 40 år. Jeg har en budsjettplan og følger jeg denne bør dette gå bra. Jeg har redusert min gjeld kraftig ved å selge leiligheten min og kjøpe noe større (og billigere) sammen med min samboer. Men ellers går det i å betale mest mulig ned å gjelden jeg har. Nå har jeg heldigvis ganske lite gjeld så jeg har rom til å både kose meg, reise og betale ekstra på boliglånet. Mvh Yvonne
Miss Lucky Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har akkurat fylt 30 og er gjeldsfri kan nok ikke skryte på meg at jeg hadde en taktisk plan, er nok heller tilfeldigheter, litt flaks og smarte avgjørelser angående blandt annet kjøp og salg av bolig som har ført meg hit i dag.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Min taktikk nå er at jeg jobber veldig mye, lever minimalt (men godt) og prioriterer riktig. Og hvordan tror du livet ditt blir når du har fylt 30 og er gjeldfri? Jeg tipper at du kommer til å fortsette å jobbe (fordi du trives med det og ikke ser det som noe mål gå hjemme og slenge hele dagen) og å leve godt uten å sløse, og på den måten gå på et solid overskudd hver måned. Lev gjerne nøkternt, men ikke la målet om tidlig gjeldfrihet gi deg et mer stressende og mindre opplevelsesrikt liv. Du kommer til å ha mer enn nok penger når du blir 40. For ikke å snakke om når du blir 60... Uansett, blir det snakk om familie og unger dropper de fleste ambisjonene om tidlig gjeldfrihet. Da er det andre verdier det fokuseres på. Anonymous poster hash: b99e5...c7b 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Ja, jeg har planer om det, jeg er 28 år og kan innfri resten av lånet når juni lønna kommer. Har jobbet og spart i mange år, levd nøkternt. Jeg angrer ikke, er fortsatt ung og vil nå ha mye å rutte med resten av livet Anonymous poster hash: 98c51...9fb
Kara W Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Vi har hele veien hatt fokus på dette. Vi fortsatt å leve på studentbudsjett en god stund etter at begge fikk faste jobber f.eks. Nå har vi tre barn, så budsjettet har selvfølgelig økt en del, men begge er glad i å jobbe, og ingen er glad i å shoppe og dyre reiser, så her går så mye som mulig av inntekten til lånet, også det meste av bonuser o.l. Planen er å ha ekstra for å hjelpe barna inn på boligmarkedet og å gå av tidelig med pensjon. Og i verste fall være sikret dersom noe skulle skje med en av oss. Som noen var inne på litt over her så er det jo viktig at man trives med ha det slik. Vi nyter å tilbringe ferier på hytten og trenger ikke dyre vesker eller nye møbler. Det er nok verre dersom dette er noe man synes er viktig i livet, men som man nedprioriterer fordi man skal nedbetale gjelden så fort som mulig.
helenaa Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Jeg var gjeldfri da jeg var 35. Men så kjøpte vi ny bolig Nå har vi et hus vi kan bo i resten av livet hvis vi ønker, og jeg ser ikke helt poenget med å betale ned like ivrig på lånet som før. Nå er vi der vi ville komme, og da gjelder det å leve nå. Det betyr ikke sløsing for vår del, men jeg ønsker ikke å leve like stramt som før. Vi betaler alltid mer på lånet enn vi må, men vi blir nok ikke gjeldfrie før om ca 20 år.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Med lånerente på 2.6-3.0% så er det rett og slett dårlig Business og betale ned lånet fort. Fins andre steder du kan få bedre avkastning enn 3% av pengene dine vel?Anonymous poster hash: 979f5...992 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 Hva er poenget med å leve mest mulig sparsommelig når det egentlig ikke er behov for det? Hadde jeg levd livet på nytt ville jeg sløst langt mer i ungdommen. Anonymous poster hash: ca45d...f7f 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 Med lånerente på 2.6-3.0% så er det rett og slett dårlig Business og betale ned lånet fort. Fins andre steder du kan få bedre avkastning enn 3% av pengene dine vel?Anonymous poster hash: 979f5...992 Mulig jeg er dum, men er det ikke nettopp når lånerenten er lav at det lønner seg å betale mest mulig på boliglånet da? Da betaler man jo samlet mindre for lånet. Mulig jeghar misforstått noe veldig her... Anonymous poster hash: 07d39...9cb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 Blir glad av denne tråden, jeg. Vi har det veldig godt i Norge, de fleste av oss. Anonymous poster hash: bd343...717 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #14 Skrevet 10. juni 2015 Mulig jeg er dum, men er det ikke nettopp når lånerenten er lav at det lønner seg å betale mest mulig på boliglånet da? Da betaler man jo samlet mindre for lånet. Mulig jeghar misforstått noe veldig her...Anonymous poster hash: 07d39...9cb Hvis du får bedre rente på en sparekonto enn du har rente på lånet lønner det seg jo ikke å betale ned. Om rentesituasjonen endrer seg kan du jo betale ned på lånet med sparepengene.Anonymous poster hash: 28598...7a6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #15 Skrevet 10. juni 2015 Hvis du får bedre rente på en sparekonto enn du har rente på lånet lønner det seg jo ikke å betale ned. Om rentesituasjonen endrer seg kan du jo betale ned på lånet med sparepengene.Anonymous poster hash: 28598...7a6 Ja men når det er lav lånerente er det jo også lave sparerenter... Anonymous poster hash: 07d39...9cb
pressplay Skrevet 10. juni 2015 #16 Skrevet 10. juni 2015 Til dere som har klart/er på vei til å bli gjeldfri, hvor mye har dere klart å spare pr. måned inkludert ordinært avdrag og hvor mye var gjelden på i utgangspunktet?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #17 Skrevet 10. juni 2015 Mulig jeg er dum, men er det ikke nettopp når lånerenten er lav at det lønner seg å betale mest mulig på boliglånet da? Da betaler man jo samlet mindre for lånet. Mulig jeghar misforstått noe veldig her... Anonymous poster hash: 07d39...9cb Klart du gjør, men hva om du kan få 8% avkastning på et fond i 10år og tar ut pengene så betaler ned lånet? Eller om du finner en annen avkastning til pengene dine. Burde da være mye smartere. Anonymous poster hash: 979f5...992 1
karamariell Skrevet 10. juni 2015 #18 Skrevet 10. juni 2015 Herregud, jeg gruer meg til å bli voksen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #19 Skrevet 10. juni 2015 Herregud, jeg gruer meg til å bli voksen. Det burde du ikke Anonymous poster hash: 979f5...992 1
Anglofil Skrevet 10. juni 2015 #20 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Til dere som har klart/er på vei til å bli gjeldfri, hvor mye har dere klart å spare pr. måned inkludert ordinært avdrag og hvor mye var gjelden på i utgangspunktet? Jeg hadde egentlig et boliglån på 1 000 000 kr og studielån på 670 000 kr. Nå er boliglånet redusert til 455 000 kr grunnet salg av forrige leilighet og kjøp av ny. Siden min samboer og jeg eier 50/50 har mitt boliglån blitt betydelig redusert. I utgangspunktet betaler vi til sammen 3800 kr på lånet hver måned, men ser nå for meg at jeg skal betale minst 5000 kr på boliglånet, så kommer hans andel i tillegg. Da har jeg allikevel 5000 kr per måned som kan brukes til andre ting, f.eks sparing, reiser osv (etter at mat og alle andre utgifter er betalt). I perioder hvor man får mer å rutte med, f.eks ved utbetaling av feriepenger, bonus osv tenker jeg å bruke ekstra lån og unne meg ting jeg har lyst på. Føler i grunn at jeg både kan betale ned gjeld og gjøre det jeg/vi ønsker. Etter at jeg solgte har jeg fått råd til å gjøre det meste jeg har lyst til. Mvh Yvonne Endret 11. juni 2015 av Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå