Gå til innhold

Likestilling - igjen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hodejeger Elin Ørjasæter er lei av klagingen over at kvinner ikke blir topp-

ledere. Hun opplever at kvinner ikke er villige til å ofre alt for jobben. Derfor blir ambisiøse menn foretrukket.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/02/407211.html

Det er jo interessant å sammenstille dette med menn som føler seg urettferdig i barnefordelingssaker.

Det ble jo dengang uttalt at "menn kan skylde seg selv", fordi de ikke tok en større rolle i barnas liv på et tidligere tidspunkt.

Kan vi konkludere med det samme når det gjelder kvinner i ledende stillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

den generelle verneplikten er vel litt på vei ut uansett?

men, fra neste år blir alle jenter invitert på FRIVILLIG sesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den generelle verneplikten er vel litt på vei ut uansett?

men, fra neste år blir alle jenter invitert på FRIVILLIG sesjon.

men de har retten til å dra hjem etter tre måneder hvis de ikke liker seg.. det har ikke gutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de kan jo alltids fake sinnsykdom eller sengevæting eller ett eller annet...

hm. nå høres det jo ut som om jeg støtter verneplikten. det var jo ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan jo alltids fake sinnsykdom eller sengevæting eller ett eller annet...

hm. nå høres det jo ut som om jeg støtter verneplikten. det var jo ikke meningen.

Jeg er for verneplikten jeg.. Bare mener at den skal være likestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg står i fare for å høres ut som en mannssjåvinist nå så skriver jeg det. :sjarmor:

MILITÆRTJENESTE

Jeg synes KUN menn bør ha militærtjeneste. Kvinner skulle ikke vært tillatt i det hele tatt. Det er kun av praktiske hensyn jeg mener dette. Da tenker jeg på det å bo tett sammen i lang tid, den fysiske påkjenningen en del av militærtjenesten har og det faktum at man unngår situasjoner forbundet med kjønn. Selvfølgelig vil noen hevde at det den som LAGER problemene forbundet med kjønn som har et problem men jeg vil tillegge at det å dytte 5 jenter inn i en leir med 2000 gutter er nærmest å be om problemer av et eller annet slag.

Selvfølgelig finnes det jenter som ville klart de fysiske kravene for militærtjeneste men det er ikke spørmålet her. Akkurat som det finnes gutter som ikke klarer/orker militærtjeneste. (Men de blir ofte dimmitert)

I USA f.eks. (Vet ikke om disse reglene finnes i Norge) er det ikke tillatt med jenter på ubåter. Dette gjøres først og fremst av hensyn til den allerede dårlige plassen på ubåter som blir enda dårligere dersom f.eks. en jente var ombord og måtte ha eget rom, egen dusj/garderobe og det faktum at en del menn ville benyttet seg av at det er trangt på en ubåt.(Beføling o.l.)

BARNEFORDELING

Når det gjelder barnefordeling så synes jeg å sammenligne det med militærtjeneste er helt absurd. For å ta meg selv f.eks. Jeg har en datter på snart 4 år. Av de 4 årene har jeg vært mest hjemme med henne, faktisk de 2.5 siste årene. Samboeren var kun hjemme alene med henne det første året. Jeg har MINST et like nært forhold til henne som samboeren min, hvis ikke nærere da jeg har vært mest hjemme alene med henne. Til tross for dette tror jeg ikke jeg ville hatt en sjanse i en eventuell barnefordelingsrettssak selv om jeg og samboeren hadde stått likt hva gjelder økonomi og stabilitet. Det er en uskreven regel at kvinnen får hovedomsorgen UANSETT dersom hun ikke har mishandlet barnet eller er alkoholiker eller narkoman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstøtte

Likestilling eller ikke. Verneplikt for kvinner er tull. I en krigssituasjon med fanger, vil kvinner bli utsatt for voldtekter. At kvinner/jenter gjennomgår obligatorisk saniteskurs tror jeg er en bedre løsning. Under WWII, hadde de i England noe som het WREN. Woman Reserve ?? husker ikke. Sykepleiere og kontorjobber. Sivilforsvar etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Likestilling eller ikke. Verneplikt for kvinner er tull. I en krigssituasjon med fanger' date=' vil kvinner bli utsatt for voldtekter. At kvinner/jenter gjennomgår obligatorisk saniteskurs tror jeg er en bedre løsning. Under WWII, hadde de i England noe som het WREN. Woman Reserve ?? husker ikke. Sykepleiere og kontorjobber. Sivilforsvar etc.[/quote']

Haha, tullprat. I såfall er kvinner mer egnet enn menn. Voldtekt kan da umulig være verre enn tortur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den utstøtte

Hva med voldtekt, brukt som tortur? Tilfangetatte stridende manlige soldater tortureres normalt ikke. For tilfangetatte kvinlige soldater, stiller saken seg helt anneledes. Prøv å tenk tanken helt ut.

Hva skjedde med den kvinlige befolkningen i Berlin Maidagene 1945?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I krig, der en soldat må følge ordrer og ikke unvike en mm fra det han har blitt bedt om, kan det å ha en kvinnelig lagkamerat være vanskeligere enn om det er an mannlig. Ofte, veldig ofte føler menn mer ansvar overfor kvinner enn overfor menn. Og ville da kansje ha "ofre" litt ekstra for å hjelpe en kvinne i "nød".

Føleri og følera hører ikke hjemme i en krig, og det ville det blitt mye mer av dersom kvinner fikk verneplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Likestilling eller ikke. Verneplikt for kvinner er tull. I en krigssituasjon med fanger' date=' vil kvinner bli utsatt for voldtekter. .[/quote']

Ikke glem at menn også kan voldtas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstøtte
Abu Graib fengselet viste at menn også lett kan utnyttes ved bruk av nakenhet.

For folk som kapper hodet av sine ameikanske gisler og myrder fattige nepalesiske rengjøringspersonal, er det selvfølgelig dypt krenkende å vise seg naken for en amerikansk kvinne han neppe kommer til å få i køya.

At den samme kvinnen har med seg en hund, som av muslimer oppfattes som et urent dyr, gir en muslimsk jihadist "noya".

Jeg vil anta at det holdt å vise nyankommende fager bildene , for å få dem til å snakke.

Dette har ingenting med værnplikt for norske jenter å gjøre. Sorry. Det har heller ikke Abu Graib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...