AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Prøver å bli litt sunnere nå og ikke spise usunt på iallefall 3 uker (da skal jeg reise til utlandet og da kan jeg jo unne meg godt, men før det skal jeg droppe all slags type godteri og is) Så ja, lurer på om ferdiglaga potetstappe er usunt? Tenker på Mills sin potetmos, den vanlige... Håper på svar! Anonymous poster hash: 8017a...60d
Brimi Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Den er vel ikke direkte usunn. Tror at det er all mulig slags tilleggsstoffer som ikke er bra. Jeg bruker heller ferdigpose enn å lage selv, men det er pga kaloriene.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Spørs hva som er i den. Men hvorfor lage ferdigstappe? Det er jo gjort på no time å lage selv? Bare skrelle poteter, kutte opp i små biter, så trenger de ikke koke mer enn noen minutter? Blir mye bedre, og du kan selv bestemme om du vil lage den sunn eller hive oppi med smør, salt og fløte.. Anonymous poster hash: c0a3d...469 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Den er vel ikke direkte usunn. Tror at det er all mulig slags tilleggsstoffer som ikke er bra. Jeg bruker heller ferdigpose enn å lage selv, men det er pga kaloriene. Syns du det er bedre med litt færre kalorier men å spise pulver og tilsetningsstoffer istedet for bittelitt mer kalorier og få ordentlige næringsstoffer med på kjøpet?Anonymous poster hash: 1b22c...f8b 6
Brimi Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Syns du det er bedre med litt færre kalorier men å spise pulver og tilsetningsstoffer istedet for bittelitt mer kalorier og få ordentlige næringsstoffer med på kjøpet?Anonymous poster hash: 1b22c...f8b Akkurat nå ja, for meg så er det veldig tiltak å lage det fra bunn.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Blir mye bedre, og du kan selv bestemme om du vil lage den sunn eller hive oppi med smør, salt og fløte.. Anonymous poster hash: c0a3d...469 Ikke noe galt med smør, salt og fløte. Fyll gjerne godt på med smør og fløte, så metter potetstappen mer og smaker bedre. Poteten ønsker ikke å bli spist og har forsvaret sitt i potetskallet, så skallet bør ikke spises fordi det inneholder ugunstige stoffer. Kok helst poteter uten skall. Og så bør man la potetstappen kjøles ned slik at mye av stivelsen blir til resistent stivelse. Fikk lyst på blomkålmos. Skal gå og dampe blomkål og mose det med smør, fløte, salt og pepper. Mmm! Anonymous poster hash: 4a6a0...1af 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Akkurat nå ja, for meg så er det veldig tiltak å lage det fra bunn. Du skrev jo at det var pga kaloriene. Isåfall var poenget mitt at om hjemmelaga har litt fler kalorier så får du samtidig ordebtlig næringsstoffer Anonymous poster hash: 1b22c...f8b
Brimi Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Du skrev jo at det var pga kaloriene. Isåfall var poenget mitt at om hjemmelaga har litt fler kalorier så får du samtidig ordebtlig næringsstoffer Anonymous poster hash: 1b22c...f8b Det går ann å være begge deler. Det tar faktisk mer tid og krefter på å lage det fra bunn. Først skal du kutte opp, så skal det kokes og så skal det smashes. Det er energi jeg ikke har til rådighet.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Ikke direkte usunn nei, bruk lett-produkter. Du kan også prøve å lage brokkoli- og blomkålpure, lag den gjerne med bare vann og tilsett godt krydder - mye sunnere og smaker bedre en potetmos. Anonymous poster hash: 74dfd...fb5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 TS snakker om sunnhet. Ikke antall kalorier. Det er to forskjellige ting. Det kan være sunt når om det er kaloririkt og det kan være usunt når det er kalorifattig. Anonymous poster hash: 4a6a0...1af 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #11 Skrevet 12. juni 2015 Tror du virkelig det er mye "potet" i det pulveret? Kok deg dine egne poteter å mos dem. Anonymous poster hash: 64766...682 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #12 Skrevet 12. juni 2015 Prøver å bli litt sunnere nå og ikke spise usunt på iallefall 3 uker (da skal jeg reise til utlandet og da kan jeg jo unne meg godt, men før det skal jeg droppe all slags type godteri og is) Så ja, lurer på om ferdiglaga potetstappe er usunt? Tenker på Mills sin potetmos, den vanlige... Håper på svar! Anonymous poster hash: 8017a...60d Poteter i seg selv er usunt. Ferdigmat er sikkert enda mer usunt, masse tilsetningsstoffer. Spis søtpotet! Anonymous poster hash: 673a0...dea 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #13 Skrevet 12. juni 2015 Tror du virkelig det er mye "potet" i det pulveret? Kok deg dine egne poteter å mos dem. Anonymous poster hash: 64766...682 Hva tror du de lager potetmos av? Talvekritt? Anonymous poster hash: d6f81...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #14 Skrevet 12. juni 2015 Det er malt potet blandet med masse tilsetningsstoffer. Anonymous poster hash: 673a0...dea
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #15 Skrevet 12. juni 2015 Hva tror du de lager potetmos av? Talvekritt?Anonymous poster hash: d6f81...8b6 Du har rett, de påstår at det er en del potet i det, ja. Potet (98%), aroma (m/soyaprotein), emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisator (dinatriumdifosfat), antioksidant (askorbylpalmitat, askorbinsyre, natriumsulfitt, BHA), fargestoff (kurkumin, karamell), solsikkeolje, surhetsregulerende middel (sitronsyre) Men næringsinnholdet var ikke bra (vel, hva kan man forvente av potet ): NÆRINGSINNHOLD 100g vare gir ca. Energi1500 kJ (360 kcal) Fett0,5 g Hvorav · mettede fettsyrer 0 g · enumettede fettsyrer 0 g · flerumettede fettsyrer 0 g Karbohydrat79 g Hvorav · sukkerarter 2 g Kostfiber5 g Protein6 g Salt0,5 g 1% fett 7% protein 92% karbohydrater Anonymous poster hash: 4a6a0...1af 2
Brimi Skrevet 12. juni 2015 #16 Skrevet 12. juni 2015 Karbohydrater er ikke farlig. Ikke i seg selv ihvertfall. 1
grrwaffmjau Skrevet 12. juni 2015 #17 Skrevet 12. juni 2015 Poteter i seg selv er usunt. Ferdigmat er sikkert enda mer usunt, masse tilsetningsstoffer. Spis søtpotet!Anonymous poster hash: 673a0...dea Potet er ikke mye usunt. 2
penny_ Skrevet 12. juni 2015 #18 Skrevet 12. juni 2015 Spørs hva du definerer som usunt. Du kommer ikke til å bli syk av å spise ferdig potetmos og du kommer heller ikke automatisk til å legge på deg av å spise det. Hva er målet ditt?
Jade Skrevet 12. juni 2015 #19 Skrevet 12. juni 2015 Kjøp en pakke fjordlandpoteter og lag stappe av det (har ikke prøvd, men er ihvertfall mindre arbeid enn å skrelle og koke). Jeg er lat og bruker Toro sin potetstappe. Evt. en sånn ferdig i kjøledisken som en hiver i mikroen
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #20 Skrevet 12. juni 2015 Poteter i seg selv er usunt. Ferdigmat er sikkert enda mer usunt, masse tilsetningsstoffer. Spis søtpotet! Anonymous poster hash: 673a0...dea Poteter er ikke usunt! Mulig det er som djevelen selv i lavkarbofanatikerene sin verden, men for oss vanlig dødelige så er poteter proppet med vitaminer og mineraler, og en naturlig del av kostholdet. Gå og ta deg en bolle! (eller ikke, bolle er vel dødsynd nr 2 for lavkarbofolk) Anonymous poster hash: 42a0b...ba6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå