Braah Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Hei, går VGS 2 året nå. Og det går så som så. Hadde eksamen for et par dager siden, og der strøk jeg, så er derfor redd for om jeg kan komme inn på VG3? Noen som vet noe mer? Har erfaringer? Eventuelt hva maksgrensa for antall stryk på VG2 er. Er også redd at jeg kan stryke i Tysk, språkfag. 2 fag er jo fort mye.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 I følge de nye retningslinjene så er hovedregelen at alle fag må være bestått før man få gå videre. Dersom det er særskilte grunner for det, så kan man komme inn på neste år. Anonymous poster hash: 5e95d...668
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Har hørt det er nye regler nå som sier du må ta året om igjen hvis du stryker et fag som skal bygges på neste år. F.eks fag som norsk eller språkfag (språkfag hvis du ikke hadde språk på u.skolen og må derfor ta språk over 3 år på VGS). Til neste år må du ta deg kraftig sammen og sette deg ned å lese! Og hvis du ikke stryker i fag som du skal bygge på neste år, må du ta alle fagene du stryker i som privatist i tillegg til vanlig skole. Anonymous poster hash: c2c58...831
Braah Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2015 Har hørt det er nye regler nå som sier du må ta året om igjen hvis du stryker et fag som skal bygges på neste år. F.eks fag som norsk eller språkfag (språkfag hvis du ikke hadde språk på u.skolen og må derfor ta språk over 3 år på VGS). Til neste år må du ta deg kraftig sammen og sette deg ned å lese! Og hvis du ikke stryker i fag som du skal bygge på neste år, må du ta alle fagene du stryker i som privatist i tillegg til vanlig skole. Anonymous poster hash: c2c58...831 Faen nå ble jeg bekymret. Jo, jeg hadde språkfag på ungdomskolen, så dette er siste året? Er det ikke sånn at jeg kan ta privatisteksamen i tysk, og få ny eksamen av skolen?
Braah Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2015 I følge de nye retningslinjene så er hovedregelen at alle fag må være bestått før man få gå videre. Dersom det er særskilte grunner for det, så kan man komme inn på neste år. Anonymous poster hash: 5e95d...668 Link?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Faen nå ble jeg bekymret. Jo, jeg hadde språkfag på ungdomskolen, så dette er siste året? Er det ikke sånn at jeg kan ta privatisteksamen i tysk, og få ny eksamen av skolen? Hvis du hadde tysk på u.skolen skal du bare ha 2 år med det på VGS. Så hvis du stryker i tysk i år, må du evt ta privatisteksamen neste år. Hvorfor snakker du ikke med rådgiver på din skole? Anonymous poster hash: c2c58...831
Greengrass Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Hvis du stryker i tysk så får du en ny sjanse rundt november, anbefaler deg å lese godt til denne. For hvis du stryker på den må du opp som privatist - med både muntlig og skriftlig eksamen.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Link? https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2014-11-04-1440/KAPITTEL_3#%C2%A710a § 21.Vilkår for inntak til Vg2 og Vg3 og inntak på individuelt grunnlag for søkere som ikke har bestått i alle fag Vilkår for inntak til Vg2 og Vg3 er bestått i alle fag jf. forskrift til opplæringslova § 6-28, første ledd. Søkere som ikke har bestått i alle fag kan likevel tas inn som fulltidselever hvis de oppfyller vilkårene for inntak etter § 6-35 til § 6-38 i samme forskrift. Søkere som ikke har bestått i ett eller flere fag kan med bakgrunn i forskrift til opplæringslova § 6-37, første ledd, likevel tas inn som fulltidselev dersom man etter en helhetsvurdering finner det forsvarlig. Det er skolen som foretar vurderingen av søkerens kompetanse, orienterer søker og eventuelt innstiller. Fylkeskommunen ved inntakskontoret foretar helhetsvurderingen og fatter vedtaket. Forskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_7-3-2#KAPITTEL_7-3-2 § 6-36.Søkjarar utan talkarakterar eller utan samanliknbart karaktergrunnlag For søkjarar som har gjennomført Vg1 eller Vg2, og som har dokumentasjon utan bokstav- eller talkarakterar eller utan samanliknbart karaktergrunnlag, må ein på grunnlag av fråsegn frå desse vidaregåande skolane rangere søkjarane. Søkjarar som ikkje har samanliknbart karaktergrunnlag slik at dei kan bli vurderte etter § 6-33 til § 6-34, skal vurderast individuelt. § 6-37.Inntak på individuelt grunnlag som fulltidselev for søkjarar som ikkje har bestått i alle fag Søkjarar som ikkje oppfyller vilkåra for inntak til Vg2 eller Vg3 etter § 6-28 første ledd, fordi han eller ho ikkje har bestått eit eller fleire fag, kan likevel takast inn som fulltidselev til neste nivå om fylkeskommunen etter ei heilskapleg vurdering finn at det er forsvarleg. Fylkeskommunen må vurdere om det, gjennom den heilskaplege vurderinga, er dokumentert at søkjaren har den kompetansen som etter læreplanverket er nødvendig for å følgje opplæringa på neste nivå. I vurderinga av om det er forsvarleg skal det vurderast om søkjaren samla sett har faglege føresetnader til å følgje opplæringa på dette nivået. Søkjarar som ikkje oppfyller vilkåra for å bli tekne inn etter føresegnene her, kan søkje om inntak som deltidselev etter § 6-39. § 6-38.Søkjarar som av andre særlege grunnar må behandlast individuelt Fylkeskommunen kan også i særskilde tilfelle behandle søknaden frå andre søkjarar individuelt. Vilkåret er at det må liggje føre tungtvegande grunnar, og at søkjaren må ha eit særleg behov for dette. Fylkeskommunen må sikre at søkjaren blir teken inn på eit programområde på Vg2 og Vg3 som byggjer på det Vg1 eller Vg2 han eller ho har fullført, jf. opplæringslova § 3-1. Anonymous poster hash: 5e95d...668
Braah Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2015 Hvis du stryker i tysk så får du en ny sjanse rundt november, anbefaler deg å lese godt til denne. For hvis du stryker på den må du opp som privatist - med både muntlig og skriftlig eksamen. Hva om jeg stryker i eksamen også?
Braah Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2015 https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2014-11-04-1440/KAPITTEL_3#%C2%A710a § 21.Vilkår for inntak til Vg2 og Vg3 og inntak på individuelt grunnlag for søkere som ikke har bestått i alle fag Vilkår for inntak til Vg2 og Vg3 er bestått i alle fag jf. forskrift til opplæringslova § 6-28, første ledd. Søkere som ikke har bestått i alle fag kan likevel tas inn som fulltidselever hvis de oppfyller vilkårene for inntak etter § 6-35 til § 6-38 i samme forskrift. Søkere som ikke har bestått i ett eller flere fag kan med bakgrunn i forskrift til opplæringslova § 6-37, første ledd, likevel tas inn som fulltidselev dersom man etter en helhetsvurdering finner det forsvarlig. Det er skolen som foretar vurderingen av søkerens kompetanse, orienterer søker og eventuelt innstiller. Fylkeskommunen ved inntakskontoret foretar helhetsvurderingen og fatter vedtaket. Forskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_7-3-2#KAPITTEL_7-3-2 § 6-36.Søkjarar utan talkarakterar eller utan samanliknbart karaktergrunnlag For søkjarar som har gjennomført Vg1 eller Vg2, og som har dokumentasjon utan bokstav- eller talkarakterar eller utan samanliknbart karaktergrunnlag, må ein på grunnlag av fråsegn frå desse vidaregåande skolane rangere søkjarane. Søkjarar som ikkje har samanliknbart karaktergrunnlag slik at dei kan bli vurderte etter § 6-33 til § 6-34, skal vurderast individuelt. § 6-37.Inntak på individuelt grunnlag som fulltidselev for søkjarar som ikkje har bestått i alle fag Søkjarar som ikkje oppfyller vilkåra for inntak til Vg2 eller Vg3 etter § 6-28 første ledd, fordi han eller ho ikkje har bestått eit eller fleire fag, kan likevel takast inn som fulltidselev til neste nivå om fylkeskommunen etter ei heilskapleg vurdering finn at det er forsvarleg. Fylkeskommunen må vurdere om det, gjennom den heilskaplege vurderinga, er dokumentert at søkjaren har den kompetansen som etter læreplanverket er nødvendig for å følgje opplæringa på neste nivå. I vurderinga av om det er forsvarleg skal det vurderast om søkjaren samla sett har faglege føresetnader til å følgje opplæringa på dette nivået. Søkjarar som ikkje oppfyller vilkåra for å bli tekne inn etter føresegnene her, kan søkje om inntak som deltidselev etter § 6-39. § 6-38.Søkjarar som av andre særlege grunnar må behandlast individuelt Fylkeskommunen kan også i særskilde tilfelle behandle søknaden frå andre søkjarar individuelt. Vilkåret er at det må liggje føre tungtvegande grunnar, og at søkjaren må ha eit særleg behov for dette. Fylkeskommunen må sikre at søkjaren blir teken inn på eit programområde på Vg2 og Vg3 som byggjer på det Vg1 eller Vg2 han eller ho har fullført, jf. opplæringslova § 3-1. Anonymous poster hash: 5e95d...668 Fyfaen. Så det betyr at jeg ikke får komme inn da?
Braah Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #11 Skrevet 10. juni 2015 Forresten hvis jeg stryker i Matte eksamen, som jeg hadde eksamen i, går det vel ikke innafor vanlig mattekarakteren som jeg har 4 i? Eksamenskarakteren er vel en egen karakter?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 Hva om jeg stryker i eksamen også? Jeg må bare si: husk at det er en forskjell på IV og stryk. Får du IV som karakter i tysk, er det ikke vits å ta eksamen fordi den ikke kan bli godkjent. Har du fått stryk i tysk kan du likevel ta eksamen, men sånn sett er det ikke så stor vits, fordi du uansett må ta opp faget som privatist. Men jeg ville jo gjort en innsats om jeg var deg, for du lærer ihvertfall av det. Anonymous poster hash: c2c58...831
sweg Skrevet 10. juni 2015 #14 Skrevet 10. juni 2015 Du strøk på en eksamen? Vel, dette gir deg rett til å ta eksamen på nytt rundt jul. Kjenner en som fikk tidenes spysyke dagen han hadde eksamen i VG2 og kunne ikke ta den. Han tok den rundt jul i VG3 slik at han fortsatt fikk karakteren på vitnemålet Om du stryker i et avsluttende fag, så vet jeg ikke hva du kan gjøre. Samtidig, hvorfor tror du at du stryker? Hadde du mye fravær/strøk du på heldagsprøver osv.? Slikt skal jo faglærer informere deg om, for det er ganske alvorlig...
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #15 Skrevet 10. juni 2015 Forresten hvis jeg stryker i Matte eksamen, som jeg hadde eksamen i, går det vel ikke innafor vanlig mattekarakteren som jeg har 4 i? Eksamenskarakteren er vel en egen karakter? Ja, eksamenskarakter er egen karakter når du ikke har tatt som privatist. Anonymous poster hash: c2c58...831
Braah Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #16 Skrevet 10. juni 2015 Jeg må bare si: husk at det er en forskjell på IV og stryk. Får du IV som karakter i tysk, er det ikke vits å ta eksamen fordi den ikke kan bli godkjent. Har du fått stryk i tysk kan du likevel ta eksamen, men sånn sett er det ikke så stor vits, fordi du uansett må ta opp faget som privatist. Men jeg ville jo gjort en innsats om jeg var deg, for du lærer ihvertfall av det. Anonymous poster hash: c2c58...831 Hva er forskjell på IV og Stryk a? Er IV karakteren 1?
Braah Skrevet 10. juni 2015 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2015 Du strøk på en eksamen? Vel, dette gir deg rett til å ta eksamen på nytt rundt jul. Kjenner en som fikk tidenes spysyke dagen han hadde eksamen i VG2 og kunne ikke ta den. Han tok den rundt jul i VG3 slik at han fortsatt fikk karakteren på vitnemålet Om du stryker i et avsluttende fag, så vet jeg ikke hva du kan gjøre. Samtidig, hvorfor tror du at du stryker? Hadde du mye fravær/strøk du på heldagsprøver osv.? Slikt skal jo faglærer informere deg om, for det er ganske alvorlig... Hvorfor er det alvorlig å stryke i et avsluttende fag? Er det ikke bare å ta privatisteksamen i det faget til jeg har fått bestått i det?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #18 Skrevet 10. juni 2015 Hva er forskjell på IV og Stryk a? Er IV karakteren 1? IV er ikke vurdert. Det er ikke en karakter. 1 er stryk. Anonymous poster hash: bc07d...18f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #19 Skrevet 10. juni 2015 IV er at du ikke får vurdering i faget, noe de setter om de ikke har godt nok grunnlag til å gi deg karakter. Anonymous poster hash: 23ad1...4b6
Khaosick Skrevet 10. juni 2015 #20 Skrevet 10. juni 2015 Du kan ta eksamen på nytt i september, men da må du si ifra på skolen at du vil det. Løpet er ikke kjørt selv om du stryker! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå