AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Hva mener dere er viktige faktorer hvis man ser på grunner til å øke lisensen? Jeg skriver for tiden en stor skoleoppgave om temaet og trenger noen synspunkter. Selv er jeg for lisensen, men slik bransjen er nå ser det ut til at den må økes for at NRK skal bevare sin sterke maktposisjon (synes jeg). Kom gjerne med noen innspill: Hva synes du forsvarer økt lisensavgift? Anonymous poster hash: 32cf1...03d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 De kan godt øke den i takt med kpi, men ikke pga eurovisjon. Anonymous poster hash: a4db1...ba2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Fjern den fordi Kari berta representerer den. Anonymous poster hash: baeb2...c86
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Takk for svar! Flere innspill? Gjerne sett i sammenheng med andre trender i medie-norge Anonymous poster hash: 32cf1...03d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Noen flere meninger? Er for eksempel "større og bedre" dramaproduksjoner som Kampen om tungtvannet noe som burde veie for en økning? Anonymous poster hash: 32cf1...03d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Skrinlegg hele kanalen. Er bare gamlinger som ser på uansett.Anonymous poster hash: d1af2...406 3
maskineple Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Jeg liker NRK, og filmene de tilbyr på nett. Også gode dokumentarer. Har ingenting imot NRK. 1
Gjest Castielz Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Nrk følger en gammel, utdatert og direkte kommunistisk modell. Og eneste grunn er at de vet at de dør om de må følge samme modell som andre kanaler. Jeg betaler ikke lisens, har aldri gjort det, og kommer aldri til å gjøre det heller. Den blodrøde propagandakanalen kan pensjonistene ha for seg selv.
Ms.Sommerfugl Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Nå spør ikke TS om hvorfor lisensen ikke bør økes... For å øke lisensregninga, er det viktig at de satser på noe som er mer moderne. NRK må bli litt flinkere til å nå ut til yngre målgrupper. Originalserier som "Kampen om tungtvannet" drar veldig opp, i mine øyne Serier som "trekant" var også veldig interessante. Allikevel dominerer antall tørre programmer på NRK, så om de kan gjøre mer ut av kanalen som en helhet, så ja - da ville jeg ansett det som OK. Det jeg derimot syns er veldig merkelig, er at man skal betale 1000 kr pr kanal NRK distribuerer (3000 kr for tre kanaler).
lille pille Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Problemet er at NRK har blitt et flerhodet monster. Det er ikke lenger én statskanal - det har blitt en statskanal-pakke! Det er NRK1, NRK2, NRK super, osv. Hvorfor i all verden skal skattebetalerne betale for en barne-kanal? Lisensen burde fryses i mange år, så får de heller legge ned et par av disse tullekanalene. Endret 10. juni 2015 av lille pille 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 Tusen takk for alle innspill! Er bare fint med dere som kommer med motargumenter også, da har jeg mer å gå på! Og jeg er veldig enig i det Ms.Sommerfugl og kjærligbåttur sier! Anonymous poster hash: 32cf1...03d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 Lisensen er helt i utakt med samfunnsutviklingen ellers, der er det valgfrihet som gjelder. Konseptet om allmennkringkaster er også sørgelig utdatert. Hvor er det de aller fleste henter inntrykkene sine fra? Mange ganger fra helt andre kilder enn nrk, fordi folk vil velge selv. Men må likevel betale for nrk, selv om man knapt ser på. Folk har gått over til å se ting når de selv vil, fra de kildene de selv velger. Direktesendinger fra nrk er veldig gammeldags. Det virker som nrk går samme vei som film og musikkbransjen, en mastodont som vil holde på det gamle, og ikke minst den gamle formen for finansiering. Skal nrk ha noen troverdighet igjen, får de enten gå over til betaltv løsninger, eller så får de kutte ned til å bare sende nyheter og offentlig informasjon. De bør begrense seg til å være en offentlig infokanal. Det som har blitt lagt til etterhvert (underholdning, sport osv), er bare på grunn av at de har hatt monopol i over 50år. Nå er det unødvendig at nrk driver med det, så det er på tide å la andre overta. Anonymous poster hash: d8756...a24 2
Gjest Angry Man Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Jeg synes NRK har endel bra å by på, dokumentarer, naturprogram osv. Fint å slippe reklame og. Har absolutt ikke noe problem med å betale lisens. Men altså de trenger ikke akkorat å øke den heller, de får da inn så det jomer. Endret 10. juni 2015 av Angry Man
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #14 Skrevet 10. juni 2015 Jeg synes NRK har endel bra å by på, dokumentarer, naturprogram osv. Fint å slippe reklame og. Har absolutt ikke noe problem med å betale lisens. Men altså de trenger ikke akkorat å øke den heller, de får da inn så det jomer. Så gjør betalingen valgfri, ikke tvungen. Så lenge folk vil betale for kvalitet, vil kanalen bestå. Da slipper man utgifter til lisenskontrollører og lisensavdeling også. En betalingsløsning vil også tvinge nrk til å rasjonalisere, isteden for å bare legge på hvert år. Slik det er i dag, må pensjonister fryse ihjel for å få råd til å betale for den, kun fordi de har en tv. Nrk har sponsing, så reklamefri er den ikke. Anonymous poster hash: d8756...a24 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #15 Skrevet 10. juni 2015 NRK, eller iallefall allmenkringkasting, kan være et viktig ledd i å opprettholde demokratiet gjennom å være en arena for debatt og et sted med rom for ytringer, for ikke å snakke om folkeopplysning, som er en av grunnsteinene i demokratiet slik vi kjenner det.. Reglene eller prinsippene de må forholde seg til, som blant annet går ut på å sikre og opprettholde norsk kultur, levere en programmeny som når hele befolkningen og også passer minoriteter, gjør dem til en viktig politisk og kulturell satsing. Nye teknologiske innovasjoner gjør at kanaler som NRK sliter med å henge med, i tillegg til at vi trenger ikke-kommersielle aktører som produserer norskt innhold slik at vi ikke risikerer medeimperialisme, og det spiller også NRK en viktig rolle. Men alt dette krever penger, og selv om jeg ikke betaler lisens ser jeg absolutt hensikten. Jeg synes den kan økes på bakgrunn av det jeg skisserer, men det er helt sikkert mange som er uenige i det. Det beste hadde kanskje bare vært å gjort det til en del av skatten, så haddeikke folk merka noe av de lisenspengene, på noen annen måte enn at NRK kanskje hadde blitt bedre. Ser at noen her mener at de ikke trenger å bedrive noe annet enn informasjon, men det stemmer helt enkelt ikke. Om vi bare hadde hatt kommersielle aktører som sendte sport og underholdning, hadde det blitt usannsynlig ensidige sendinger siden de bare hadde sendt det de tjente mest penger på, og andelen norsk-produsert innhold hadde sunket kraftig, siden det i all hovedsak ikke lønner seg å produsere noe selv, billigere å kjøpe fra USA. Jeg heier på NRK. Det er ikke optimalt slik det er i dag, men det er viktig for samfunnet vårt. Anonymous poster hash: 14ade...d9c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #16 Skrevet 10. juni 2015 min mening om NRK lisensen. fjern hele greia. de som andre (canal digital, riks tv osv) burde på samme måte klare å drifte seg selv ved at man FRIVILLIG kan betale for det OM man vil ha nrk. jeg for min del ser aldri her i verden på nrk. de gangene jeg er hos mine besteforeldre en helg går ting i reprise, å jeg har opplevd å se samme programmet to ganger i løpet av en mnd. å det er da jeg er på besøk hos besteforeldrene mine.... dårlig kanal. å har fint liten tro på at penger vil gjøre det bedre, med tanke på hvor mye de får inn allerede i dag, Anonymous poster hash: c86b6...4e1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå