Gjest Halvveis Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Jeg har tidligere sett på boligjakten at budrunder kan være ganske intense for begge parter. Hva er det man skal være ops på når det gjelder bud, kupping og taktisk spill akkurat nå? Endret 10. juni 2015 av Halvveis
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har tidligere sett på boligjakten at budrunder kan være ganske intense for begge parter. Hva er det man skal være ops på når det gjelder bud, kupping og taktisk spill akkurat nå? Holder på med samme prosess. Eneste som hjelper akkurat nå er å ha sinnsykt mye penger. Gå på visning på leiligheter som ligger 500.000,- lavere enn budsjett. De leilighetene jeg har sett på har alle gått 400.000 - 1,5mill over takst. Hvordan man byr i budrundene har ikke så mye å si i dette markedet, byr man 100.000 over forrige bud, bys det 100.000 over deg. Byr du 20.000 over forrige bud, bys det også 100.000 over ditt bud. Man må rett og slett bare ha nok penger. Taktikker spiller ingen rolle i dette gale markedet. Anonymous poster hash: 16919...de9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har tidligere sett på boligjakten at budrunder kan være ganske intense for begge parter. Hva er det man skal være ops på når det gjelder bud, kupping og taktisk spill akkurat nå? Og skal du kuppe må du nok gi ganske mange hundre tusen over takst for at selger skal takke ja til tilbudet ditt. Det er ved kupping de lelighetene jeg ser på går mest over takst (naturlig nok, ellers vil jo selger helst ha visning og burunde som normalt. Ett kupp-bud må være høyt.) F.eks., jeg så på en OBOS-leilighet til 2,6mill som ble kuppet før visning til 3,2mill. Det var ikke en fint oppusset leilighet heller...Det er jo ikke sååå mye over (relativt), samtidig er det jo dyrt for en 3-roms utenfor byen. Markedet er helt villt! En annen leil ble kuppet for 1,1mill over takst. Husker ikke beløpene. Det er jo helt klart en risiko for kjøper.Anonymous poster hash: 16919...de9 1
Gjest Halvveis Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Er det altså mer stress nå med kjøp/bud enn tidligere? Det bør vel tilsi at flere vil forsøke å kuppe enn tidligere også?
Anglofil Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Da jeg solgte min leilighet i april så opplevde jeg for det første at enkelte ville ha privatvisninger, for å kanskje sikre seg leiligheten før visning. Det kan man jo som kjøper tjene på. Jeg aksepterte derimot ikke dette, og glad for dette fordi jeg solgte 275 000 kr over takst, som er bra siden jeg solgte en liten 1-roms på østkanten (og da hadde taksten steget med 300 000 kr på ett år). Da vi kjøpte boligen min samboer og jeg nå bor i april så var vi de eneste i budrunden. Det var faktisk ingen andre interesserte. Det endte med at vi kjøpte en 4-roms i Oslo for 25 000 kr mindre enn jeg solgte min lille 1-roms-leilighet for. Jeg vil si at boligmarkedet i Oslo er ganske spesielt om dagen. For vår del så ble det litt av et kupp kjøpsmessig, og jeg ser også at 4-roms- og 3-roms-leilighetene, særlig i øst, ikke ligger særlig mye høyere enn 1- og 2-romsleilighetene, men noe over. Kan nok ha litt med at folk får et tak å forholde seg til, så det blir kamp om de små leilighetene. Men helt ærlig ville jeg aldri i verden kjøpt den leiligheten jeg solgte for den prisen kjøper betalte. Jeg synes rett og slett det er horribelt. Så hva skal man si? Man bør nok ha litt flaks også, slik som oss. Vi opplevde å tape budrunde etter budrunde helt til vi plutselig og overraskende fikk napp. Tror nok de som solgte var ganske overrasket over at de ikke fikk solgt til høyere pris. Men ender man opp som eneste i budrunden så kan man være veldig heldig. Mvh Yvonne Endret 10. juni 2015 av Yvonne 1
Gjest Halvveis Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Da vi kjøpte boligen min samboer og jeg nå bor i april så var vi de eneste i budrunden. Det var faktisk ingen andre interesserte. Det endte med at vi kjøpte en 4-roms i Oslo for 25 000 kr mindre enn jeg solgte min lille 1-roms-leilighet for. Var det i bydeler som Romsås, Holmlia o.l? Kan i så fall tyde på at det fortsatt er mulig å kjøpe noe til en "fornuftig" pris heldigvis :-)
Anglofil Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Var det i bydeler som Romsås, Holmlia o.l? Kan i så fall tyde på at det fortsatt er mulig å kjøpe noe til en "fornuftig" pris heldigvis :-) Det var i Grorud bydel, men nærmere byen enn Romsås. Men det skal sies at alle leilighetene vi så på Romsås gikk en god del over takst, mye mer enn det vi kjøpte vår leilighet for. Det er et område, i likhet med der jeg solgte i Alna bydel, som har blitt mer og mer populært, steder som folk kanskje har fått øynene opp for. Vi var nok bare heldige siden naboleiligheten som er like stor som vår gikk i dag for ganske mange hundre tusen over takst (altså en god del mer enn hva vi kjøpte vår leilighet for). Mvh Yvonne Endret 10. juni 2015 av Yvonne
Puny Skrevet 11. juni 2015 #8 Skrevet 11. juni 2015 Da jeg solgte min leilighet i april så opplevde jeg for det første at enkelte ville ha privatvisninger, for å kanskje sikre seg leiligheten før visning. Det kan man jo som kjøper tjene på. Jeg aksepterte derimot ikke dette, og glad for dette fordi jeg solgte 275 000 kr over takst, som er bra siden jeg solgte en liten 1-roms på østkanten (og da hadde taksten steget med 300 000 kr på ett år). Da vi kjøpte boligen min samboer og jeg nå bor i april så var vi de eneste i budrunden. Det var faktisk ingen andre interesserte. Det endte med at vi kjøpte en 4-roms i Oslo for 25 000 kr mindre enn jeg solgte min lille 1-roms-leilighet for. Jeg vil si at boligmarkedet i Oslo er ganske spesielt om dagen. For vår del så ble det litt av et kupp kjøpsmessig, og jeg ser også at 4-roms- og 3-roms-leilighetene, særlig i øst, ikke ligger særlig mye høyere enn 1- og 2-romsleilighetene, men noe over. Kan nok ha litt med at folk får et tak å forholde seg til, så det blir kamp om de små leilighetene. Men helt ærlig ville jeg aldri i verden kjøpt den leiligheten jeg solgte for den prisen kjøper betalte. Jeg synes rett og slett det er horribelt. Så hva skal man si? Man bør nok ha litt flaks også, slik som oss. Vi opplevde å tape budrunde etter budrunde helt til vi plutselig og overraskende fikk napp. Tror nok de som solgte var ganske overrasket over at de ikke fikk solgt til høyere pris. Men ender man opp som eneste i budrunden så kan man være veldig heldig. Mvh Yvonne Helt enig i at man ikke må ut med så utrolig mye mer for en 3-4 roms enn en 1-2 roms. Det er vel det man kaller 'melk og brød-leiligheter' alle 'må' bo slik at de små leilighetene blir priset veldig høyt. Det å oppgradere til flere soverom er mer en luksus, og det er ikke lenger like mange om benet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå