Gjest Gjest_Idja Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Får man noen treningseffekt av el-sykkel, eller er det lite? Har veldig lyst på sykkel da jeg ikke liker å kjøre bil, og ønsker å komme meg rundt. Men det er mye bakker rundt omkring, så jeg vet med meg selv at jeg etterhvert vil gi opp sykkelen (har tross alt hatt sykkel før). På vei hjem for eksempel er det KUN bakke, det frister lite etter lang dag på jobb. Men hvis man har en el-sykkel, hvor mye trør man på flat mark? Vil motoren fortsatt "dra" for deg på flat mark, slik at man jobber mindre enn man ville gjort med vanlig sykkel? Det er kun i bakkene jeg ønsker å få hjelp. Sykkelen er vel svintung å sykle hvis motoren ikke går?
Wiggins Skrevet 11. juni 2015 #2 Skrevet 11. juni 2015 En elsykkel er laget sånn at den hjelper deg med å komme opp i 25 km/t, men så kutter den. Skal du sykle fortere enn det, det er vel mest aktuelt på flatene, må du stå for den energien selv. Det blir ganske slitsomt med en sykkel som veier 22 kg. Treningseffekten av en elsykkel blir vel ganske liten, så hvis du er ute etter det må du nok ta sikte på en vanlig sykkel. Jeg vet det fins bakker og BAKKER, så jeg skal ikke si at du bare har feil innstilling, men det er mulig å få et annet syn på bakker. Før jeg begynte å bruke sykling som treningsform så jeg på bakker som slitsomme, fordi jeg hadde en forestilling om at jeg måtte tråkke fort og bli andpusten. Så kom jeg til å tenke på at på moderne sykler er det jo en drøss med gir, så jeg kan jo bare gire ned og ikke bli så andpusten. Etter at jeg begynte med sykling er jeg i så god form at jeg allikevel tråkker fort opp småbakker og blir andpusten, men opp lengre bakker tar jeg det litt mer med ro på et lettere gir. Det går også vesentlig lettere opp bakkene hvis du har en hybridsykkel som veier rundt 11 kg med tynne dekk og høyt trykk i dekkene enn en klassisk damesykkel som ikke har overrør (gir mindre stiv ramme, mer energitap) og veier 15-16 kg.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #3 Skrevet 11. juni 2015 El-sykkel er i hvert fall mye bedre for miljøet, i tillegg til at det garantert er bedre enn å sitte i en bil. Anonymous poster hash: 94ed5...ebf
Gjest Skrevet 11. juni 2015 #4 Skrevet 11. juni 2015 Takk for svar Er veldig usikker på hva jeg skal gå for... Nå har jeg jo ikke tenkt å bruke sykkelen som treningsform, men som fremkomstmiddel. Så er spørsmålet heller om hvor god trenings(eller mosjons)effekt det har hvis jeg bruker elsykkel. Bakken her er slik at om jeg sykler til jobb, så må jeg trille sykkelen hele veien hjem. Og av erfaring vet jeg at jeg da fort går over til å gå igjen. Og når jeg da skal lengre distanser er det jo en fare for at jeg går tilbake til bilen når jeg er lei av de fordømte bakkene. Men samtidig liker jeg å sykle, så dumt å ha en sykkel som hemmer "vanlig" sykling. Hvor fort er 25 km/t? For en vanlig mosjonist?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå