AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Jeg er student, og mangler inspirasjon med tanke på middag. Egentlig har jeg lyst på noe asiatisk, men det virker litt vanskelig og retter som krever mange ingredienser. Jeg er ikke spesielt flink på kjøkkenet så burde kanskje begynne med noe typisk husmannskost i første omgang. Noen som har noe middagsforslag. Jeg må og tenke litt pris. Lurer og på hvor mye penger dere andre studenter bruker i uka på mat. Anonymous poster hash: c243d...9b9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Må legge til at jeg ikke er kresen. Spiser det meste utenom lungemos. Anonymous poster hash: c243d...9b9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Både godt.no og godfisk.no kommer med flere middagsforslag hver dag. Det er jo bare å gå inn der og se. veganmisjonen og vegetarbloggen lager også ukemenyer. Anonymous poster hash: 7dd35...709 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 En latmannsmiddag jeg pleier å lage er å bake en laksefilet i form i ovnen, og så ha den, salat og rømme i en tortillalefse:) Chilli con carne kan du også lage, den tar litt tid(jo lengre den putrer på ovnen, jo bedre blir den, så lag den dager du har fri og skal være hjemme), men du kan lage MASSE av den og så porsjonsfryse den til dagene du ikke gidder å lage noe. Spe ut kjøttdeigen med bønner, gule erter og linser. Billig:) Tips: blir den for sterk kan du blande inn litt rømme:) Anonymous poster hash: 8a3b4...6a4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Det var lurt. Jeg må bli flinkere til å lage opp i større kvanta! Anonymous poster hash: c243d...9b9
Sølvrosen Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Asiatisk mat trenger ikke være så voldsomt komplisert. Jeg er selv inne i en periode med asiatisk siden jeg bare er en for tiden. I kjøleskapet mitt finnes det egg, løk, hvitløk, gulrot, purre, kinakål og sopp. I tillegg har jeg nudler, ris, linser, bønner, soyasaus og diverse krydder inkludert ingefær og chilli. I går hadde jeg wok med nudler. Jeg kokte to egg, og lagde nudlene etter pakken med litt ekstra soyasaus og ingefær. Når nudlene var ferdige tok jeg dem ut og kokte inn sausen. Imens delte jeg grønnsakene opp i strimler og woket dem. Til slutt hadde jeg nudlene og den nå ganske tykke sausen over, helte i en bolle og danderte med halve egg. I dag skal jeg ha linsegryte med ris. Grønnsakene unntatt soppen deles i små biter og stekes lett, så krydrer jeg med ingefær, chilli og kanskje karri, så heller jeg i halvkokte linser, vann og buljong og koker videre til det er ferdig. Serveres med ris. I morgen skal jeg ha stekt ris, så derfor lager jeg mye ris i dag og setter resten i kjøleskapet. Da deler jeg grønnsaken opp i terninger, steker, krydrer, blander i risen og et egg. Mange oppskrifter på nett har mange ingredienser, men det går fint å kutte ut noen og bare bruke det man har. Jeg kunne fint kuttet ut både sopp og kinakål uten at det hadde gjort noe, og siden jeg har purre trenger jeg ikke løk heller. Mengdene er heller ikke så nøye så lenge en unngår å bruke for mye av smakssterke grønnsaker som kålrot og fenikkel. Om oppskriften sier to gulrøtter og du bare har en trenger du ikke kjøpe flere. Om oppskriften sier lotusrot, vannkastanje eller andre sære ting, dropp det eller ta en nepe. Sier oppskriften fersk ingefær, bruk tørket.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Det var veldig fine råd. Takk. :-) Fikk faktisk lyst på pizza i dag. Har en skinkepakke liggende (vanlig pålegg egentlig) og revet ost så tenkte jeg skulle prøve hjemmelaget pizza. Har og bacon som jeg kan bruke til fyll. Aldri laget en pizzabunn før (uff) så dette kan jo bli spennende. Anonymous poster hash: c243d...9b9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Selvfølgelig oppdaget jeg at jeg mangler gjær når jeg var halvveis i bakinga. Noen som vet om det fungerer uten? Anonymous poster hash: c243d...9b9
Berit Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Jeg har en lettvindt grei rett jeg ofte lager. Legger litt delte kyllingbiter i en boks på et tidspunkt på dagen det passer, gjerne om morgenen. Sammen med presset hvitløk, gulrotskiver, oppskjært løk. litt olivenolje (3-4 ss), litt soyasaus (3-4 ss). Setter boksen i kjøleskapet så kyllingen trekker inn godsakene. Når jeg skal lage middag står alt klart. Bare til å koke spagetti. Når det har kokt noen minutter, begynner jeg å steke kyllingmarinaden på stekepannen. Når spagettien er ferdig og jeg har hellet vannet fra, tar jeg spagettien tilbake i gryten og rører inn den stekte kyllingblandingen. Voilà ferdig Noen ganger tar jeg bønnespirer oppi stekepannen på slutten. Det smaker veldig godt. Og da blir det en fin rett å servere til gjester. Vi har gjerne avocado til, eller ingenting Endret 12. juni 2015 av Berit
Zzyzx Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Selvfølgelig oppdaget jeg at jeg mangler gjær når jeg var halvveis i bakinga. Noen som vet om det fungerer uten? Anonymous poster hash: c243d...9b9 Nei, det fungerer ikke uten. 1
Fredsmegleren Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Selvfølgelig oppdaget jeg at jeg mangler gjær når jeg var halvveis i bakinga. Noen som vet om det fungerer uten? Anonymous poster hash: c243d...9b9 du kan lage pizzabunn av blomkål(med mel og litt til selvsagt), de krever ikke gjær Endret 10. juni 2015 av Fredsmegleren
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har en lettvindt grei rett jeg ofte lager. Legger litt delte kyllingbiter i en boks på et tidspunkt på dagen det passer, gjerne om morgenen. Sammen med presset hvitløk, gulrotskiver, oppskjært løk. litt olivenolje (3-4 ss), litt soyaolje (3-4 ss). Setter boksen i kjøleskapet så kyllingen trekker inn godsakene. Når jeg skal lage middag står alt klart. Bare til å koke spagetti. Når det har kokt noen minutter, begynner jeg å steke kyllingmarinaden på stekepannen. Når spagettien er ferdig og jeg har hellet vannet fra, tar jeg spagettien tilbake i gryten og rører inn den stekte kyllingblandingen. Voilà ferdig Noen ganger tar jeg bønnespirer oppi stekepannen på slutten. Det smaker veldig godt. Og da blir det en fin rett å servere til gjester. Vi har gjerne avocado til, eller ingenting Hørtes knallgodt ut! Det skal jeg definitivt prøve. Er veldig glad i pasta. Anonymous poster hash: c243d...9b9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 Nei, det fungerer ikke u Har ikke blomkål dessverre. :-) Får droppe den pizzaen tror jeg. Anonymous poster hash: c243d...9b9
Atea Skrevet 11. juni 2015 #14 Skrevet 11. juni 2015 Du kan lage pizzabunn med ost og egg, evt mandelmel. Eller bare med ost (det har jeg aldri prøvd) Ostesmørbrød med purre, paprika og sweet chili saus, oliven og tomat i stekepanna under lokk på lav varme. Jeg er lat så å woke bruker være enkelt, både kjøtt og fisk, spiser mest viltkjøtt (reinskav er ikke så dyrt og en pose på 400 gram holder til fire middager. Fisk er enkelt å woke, ta grønnsakene først. Ha i hele fedd hvitløk og spinat.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #15 Skrevet 11. juni 2015 Jeg bruker ca 1000 kr i måneden på mat - dvs rundt 250 kr per uke. Noen ganger havner jeg rett under 300 kr på en uke. Jeg spiser sunt og variert, men jeg har litt begrensinger da jeg bor i et stort kollektiv. Det er lite kjøleskapsplass, fryseplass og annen lagringsplass. I tillegg er det folk som lager mat på kjøkkenet hele tiden, så man kan ikke bruke all verdens av tid. Noen ganger må jeg bare nøye meg med noe enkelt og greit. Her er noen eksempler på hva jeg lager: - Hjemmelaget pizza - Taco - Hjemmelaget hamburger - Ovnsbakt laks med ovnsbakte grønnsaker (dette er kjempelettvint) - Tomatsuppe med macaroni og evt. kokt egg og foccacia ved siden av - Blomkålsuppe med stekt bacon eller spekeskinke på toppen. Gjerne også ost på toppen. - Kylling og nudler - Omelett med diverse grønnsaker og kjøtt (dette gjør jeg dersom jeg har lite ingredienser og lite tid/plass på kjøkkenet) - Stekt ris med kylling, egg, paprika, soya etc. - Grøt - Kyllingvinger - Kyllingsalat - Tacosalat - Kylling BLT-sandwich - Ovnsbakte kyllinglår (egenkrydrede) og ovnsbakte søtpotetbåter (med litt olje, salt og pepper, timian, rosmarin). - Calzone - Hjemmelaget nuggets - Bakt potet (dersom du fyller opp med kylling, grønnsaker, bacon etc. blir dette et måltid i seg selv) Dette var noen raske tips. Håper noe av det var nyttig. Anonymous poster hash: 23cbf...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #16 Skrevet 12. juni 2015 Jeg har en lettvindt grei rett jeg ofte lager. Legger litt delte kyllingbiter i en boks på et tidspunkt på dagen det passer, gjerne om morgenen. Sammen med presset hvitløk, gulrotskiver, oppskjært løk. litt olivenolje (3-4 ss), litt soyaolje (3-4 ss). Setter boksen i kjøleskapet så kyllingen trekker inn godsakene. Når jeg skal lage middag står alt klart. Bare til å koke spagetti. Når det har kokt noen minutter, begynner jeg å steke kyllingmarinaden på stekepannen. Når spagettien er ferdig og jeg har hellet vannet fra, tar jeg spagettien tilbake i gryten og rører inn den stekte kyllingblandingen. Voilà ferdig Noen ganger tar jeg bønnespirer oppi stekepannen på slutten. Det smaker veldig godt. Og da blir det en fin rett å servere til gjester. Vi har gjerne avocado til, eller ingenting Høres godt ut :-) Du mener soyasaus i marinaden, ikke sant? Ikke soyaolje? Anonymous poster hash: 53687...cbf
Berit Skrevet 12. juni 2015 #17 Skrevet 12. juni 2015 Høres godt ut :-) Du mener soyasaus i marinaden, ikke sant? Ikke soyaolje? Anonymous poster hash: 53687...cbf Å ja, det var bra du påpekte. Skal rette det. Uff, det var jo en grov feil. Mente soyasaus.
Berit Skrevet 12. juni 2015 #18 Skrevet 12. juni 2015 Hørtes knallgodt ut! Det skal jeg definitivt prøve. Er veldig glad i pasta. Anonymous poster hash: c243d...9b9 Så bra. Den er virkelig god. Men vet du, jeg mente soyasaus og ikke soyaolje. Soyaolje blir helt feil.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #19 Skrevet 12. juni 2015 Ah, det skal jeg notere. :-) Skal bli flikere til å kjøpe i store kvanta når ting er på tilbud. Er blitt vanvittig glad i wok, så tenker å variee litt mer der. Foreløpig bare gått i svinekjøtt. :-) Anonymous poster hash: c243d...9b9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #20 Skrevet 18. juni 2015 Nei, det fungerer ikke uten. Ehh jo.. Anonymous poster hash: c02f4...5c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå