Briljant Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har i dag en leilighet, men har ikke utløst BSU. Har i tillegg en del i sparing. Hvor mye vits er det å ha BSU og sparing, kontra å kaste alt på "bålet" ref boliglånet. Ser at renten er 4,1 kontra 3,05 på boliglånet, men likevel, hvor mye utgjør egentlig dette i lengden? Noen tanker rundt dette? Føles mest stressende å ha penger stående, når det blir mer "samlet" i et boliglån, samtidig som jeg vert det er noen tusen i skattefradrag osv. - Kan man eventuelt lage ny BSU senere, eller ikke? - Takk for svar!
Pottah Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Kan ikke svare deg på så mange av spørsmålene, men du kan ikke opprette en ny BSU senere. Med en gang du vil ta ut mer enn det du har satt inn det samme året, opphører kontoen. Man vet aldri hvordan det går med boligen mtp salg. Så jeg tenker at det kan være en sikkerhet at du har noe oppsparte midler dersom det ender med at du må selge boligen til mindre enn du kjøpte den for. Men det kommer såklart også ann på hvor mye du har betalt ned på boliglånet ellers.
juliane Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Jeg ville beholdt BSU så lenge som mulig, så lenge du ikke har nådd maksgrensa for sparing eller alder. Du får både bedre rente og et supert skattefradrag - ergo mer penger til deg. Og tenk så deilig den dagen kontoen er full og du får redusert boliglånet ditt med ca 250.000 kr i ett jafs!
Ginny Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Fyll opp BSU/nå aldersgrensen før du utløser den. Med høyere renter på BSU + skattefradrag lønner det seg å vente så lenge du kan. Du kan ikke starte ny BSU senere. Når det gjelder sparing, spørs det jo helt hvor mye du har. Hvis du har nok til å sette av til en god buffer, som du bør ha og ikke bruke på lånet, er det jo bare å kjøre resten inn i lånet. Men husk å sett av til ting du vet kommer + buffer, så du ikke får noen overraskelser.
RompeRusk Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Fyll alltid opp bsu! Fyller du opp hvert år, og tar med skattefordelene i beregningen, vil det gi 240 000, 40 000 av de fra skattefordeler.
Gjest Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Du må i det minste fylle opp BSU-en, det er helt klart mest lønnsomt. Når den er full er det mest lønnsomt å beholde BSU hvis renta der er høyere enn på lånet (noe den nok er...). Men for noen kan det være greit å spytte BSU-en inn på lånet for å for eksempel senke avdraget så man får bedre råd hver måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå