Gå til innhold

300kr utbetalt for 10 timers arbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så på lønnsslippen, ekstraarbeidet (jobber 80%, så ble ikke regnet som overtid..) kom opp som 1200kr. Ble lagt sammen med vanlig lønn før de trakk skatt av hele summen, og jeg regnet meg frem til at det bare forsvant opp i ingenting! :(

Så på altinn, skatteberegning, at normal utbetaling med den skatten jeg betaler skulle gi en utbetaling på et visst antall kr. Det var noen få hundre kr mindre enn når de la til ekstraarbeidet. 200-300kr for 10 timers arbeid var da sinnsykt dårlig betalt, eller?

Anonymous poster hash: 17350...177

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymous poster hash: 17350...177

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Måtte prøve å regne på det selv. Fikk 1.884 kr for skatt og 600 kr hvis du plusser det sammen med hele månedslønnen. Jeg jobber også 80 %.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ofte slik at arbeidsgiver trekker en annen skattesats av ekstraarbeid enn av "vanlig" arbeid? Den andre skattesatsen er den prosenten som står i skattekortets del 2. Denne skattesatsen er en del høyere enn skatten i del 1. Dermed blir det lite utbetalt av ekstraarbeidet.

Grunnen til at det ofte gjøres slik er at man ikke skal trekkes for lite i skatt og risikere en stor baksmell når skatteoppgjøret beregnes. På den annen side får du nok en del av det tilbake på skatteoppgjøret neste år.

Skattekortets del 1 har det skattetrekket myndighetene "tror" er riktig for deg, basert på tidligere års skatteoppgjør. Dersom du jobber mer enn beregnet kan det hende dette trekket er for lite (jo høyere lønn, jo mer skatt osv), og derfor en annen sats på del 2. 

Anonymous poster hash: a23af...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...