AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 For en del år tilbake lånte jeg en venn 90.000,- da han var i en økonomisk vanskelig situasjon. Jeg hadde nylig arvet 120.000,- og siden jeg ellers klarte meg greit og stoler på han, fikk han låne. Nå skal jeg snart få pengene tilbake! Han har ført over pengene til min konto. Jeg er selvsagt glad, for da får jeg betalt ned litt på lånet mitt. Men så er jeg litt sånn som bekymrer meg for alt mulig da. Han sa han skrev "takk for lånet!" i den meldingen til mottaker i nettbanken. Så lurer jeg på om banken begynner å lure på hva dette er liksom? Det er også en veldig stor sum på min konto for tiden, fordi jeg er uføretrygdet og det er høyst uvanlig at slike summer flyr ut og inn av kontoen min. Jeg vet ikke.. bare tenker på det.. Anonymous poster hash: 60488...f10
Rozárka Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Hvilken interesse skulle de ha av å sjekke dette? De bankansatte sitter ikke og leser i kontoer for å dømme andre. Hvis noen skjekker noe er det fordi det er mistanke om kriminalitet som hvitvasking av penger. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Du er en god venn Tror ikke du trenger å bekymre deg, hadde det skjedd flere ganger så hadde det nok blitt lagt merke til men ikke som et engangstilfelle. Anonymous poster hash: ad3d2...5b4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Hvilken interesse skulle de ha av å sjekke dette? De bankansatte sitter ikke og leser i kontoer for å dømme andre. Hvis noen skjekker noe er det fordi det er mistanke om kriminalitet som hvitvasking av penger. Ok. Nei, jeg vet ikke.. Bare kom til å lure på om de syntes det var noe rart med det liksom. Vi har jo rent mel i posen både jeg og han. Jeg har det litt vanskelig psykisk for tiden, så kanskje det gjør at jeg tenker så mye på alt mulig. Anonymous poster hash: 60488...f10
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Du er en god venn Tror ikke du trenger å bekymre deg, hadde det skjedd flere ganger så hadde det nok blitt lagt merke til men ikke som et engangstilfelle. Anonymous poster hash: ad3d2...5b4 Tusen takk. Jeg prøver å være god venn. Anonymous poster hash: 60488...f10
Rozárka Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Ok. Nei, jeg vet ikke.. Bare kom til å lure på om de syntes det var noe rart med det liksom. Vi har jo rent mel i posen både jeg og han. Jeg har det litt vanskelig psykisk for tiden, så kanskje det gjør at jeg tenker så mye på alt mulig. Anonymous poster hash: 60488...f10 De vet jo ikke at du er ufør. Hvordan skulle banken vite dette?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 De vet jo ikke at du er ufør. Hvordan skulle banken vite dette? Jo, bankmannen min vet i alle fall at jeg er ufør. Jeg har snakket med han om økonomien min og sånt. Anonymous poster hash: 60488...f10
Rozárka Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Jo, bankmannen min vet i alle fall at jeg er ufør. Jeg har snakket med han om økonomien min og sånt. Anonymous poster hash: 60488...f10 Men han sitter ikke og ser på overføringer til kundene. Hvordan skulle han ha mulihet til det. De gjør jo ikke dette manuelt. Du bør være mer obs på at du kan få restskatt av dimensjoner.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Men han sitter ikke og ser på overføringer til kundene. Hvordan skulle han ha mulihet til det. De gjør jo ikke dette manuelt. Du bør være mer obs på at du kan få restskatt av dimensjoner. Hvorfor kan jeg få restskatt av dimensjoner? Anonymous poster hash: 60488...f10
Rozárka Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Hvorfor kan jeg få restskatt av dimensjoner? Anonymous poster hash: 60488...f10 Fordi du plutselig fikk 90.000 ekstra til disposisjon det året av tilbakebetalt gjeld.
teknosilje Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 Jeg tenker som så at 90 000 ikke er mye å snakke om i en bank-verden. Tenk hvor mange som får flere 100-tusen overført hver dag. For ikke å snakke om millioner. Tror det skal gå fint ☺
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 http://www.okokrim.no/hvitvasking Ved overføring av et så stort beløp, er det mulig at det blir sjekket. Finner ikke og husker ikke beløpsgrensene. Du har vel ført i selvangivelsen at du har lånt bort privat? Og du får vel renter for vennelånet?Anonymous poster hash: d65e9...87e 1
Rozárka Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 Jeg tenker som så at 90 000 ikke er mye å snakke om i en bank-verden. Tenk hvor mange som får flere 100-tusen overført hver dag. For ikke å snakke om millioner. Tror det skal gå fint ☺ For en uføretrygdet er 90.000 en vesentlig del av en vanlig årsinntekt. Du må huske på hvordan hun lignes, også.
Rozárka Skrevet 10. juni 2015 #14 Skrevet 10. juni 2015 http://www.okokrim.no/hvitvasking Ved overføring av et så stort beløp, er det mulig at det blir sjekket. Finner ikke og husker ikke beløpsgrensene. Du har vel ført i selvangivelsen at du har lånt bort privat? Og du får vel renter for vennelånet?Anonymous poster hash: d65e9...87e Rakk ikke å se dette. Mne hvitvasking får de bekymringer om hvis pengene går inn til henne en dag og ut igjen til en annen litt seinere den samme uka.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #15 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har ikke ført det opp i selvangivelsen før som lån nei, og har ikke tatt renter. Jeg skjønner fremdeles ikke helt hvordan jeg kan få en restskatt av dimensjoner for dette. Pengene kommer inn på min lønnskonto men jeg skal føre de rett over på banklånet mitt. Anonymous poster hash: 60488...f10
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #16 Skrevet 10. juni 2015 Du bør være mer obs på at du kan få restskatt av dimensjoner. Å kjære vene. Vennligst forklar hvordan dette skulle gå for seg Anonymous poster hash: abb69...357 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #17 Skrevet 10. juni 2015 Jeg mener å ha hørt at beløp av en viss størrelse kan bli sjekket, men husker heller ingen grense for beløpet...Anonymous poster hash: fda2c...91f 1
Høna79 Skrevet 10. juni 2015 #18 Skrevet 10. juni 2015 Ja det kan bli sjekket, og nei du trenger ikke å bekymre deg, fordi du har en god forklaring hvis du skulle få spm. Det er sikkert (hvis behov) mulig å hoste opp elektroniske spor både på de 120.000 du arvet, og de 90.000 du lånte bort tidligere (regner med at hverken arven eller lånet opprinnelig var i kontanter?). Banken må nemlig spare på bankdetaljene dine i 10 år Så ta det med ro, ikke noe å bekymre seg for 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #19 Skrevet 10. juni 2015 Du skal normalt sett betale 28 % skatt av rentene du får på de 90 000, men at dette blir formidabelt, det venter jeg og å få svar på. I tillegg blir rentene på neste års selvangivelse tillagt din inntekt. Det kan få betydning for bostøtte, om du har dette? Og beløpsgrensen er helt marginal for din inntekt i forhold til inntektsgrensen. Hvordan skatteetaten ser på saken vet jeg ikke. Anonymous poster hash: d65e9...87e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #20 Skrevet 10. juni 2015 Så store beløp kan bli sjekket, men de vil kun spørre hvor pengene kommer fra og ikke noe mer. Anonymous poster hash: b37d1...534
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå