Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg brenner meg gang på gang med å love ting som jeg i ettertid angrer på. Litt sånn "in the heat of the moment". Gjør det både privat og på jobb. Kan lett love en bekjent å være behjelpelig med å flytte - bare fordi i det øyeblikket føler jeg meg så opplagt og gira. Når alt kommer til alt kan jeg kanskje ha det supertravelt og hadde egentlig trengt hjelp selv.

En gang endte jeg opp med å henge sammen med en kollega som er helt super intens... Hun drev å spyttet på fingeren sin og gned bort en matflekk jeg hadde i ansiktet mens vi spiste middag. det var en kveld bare og den kvelden var som å helle bensin på bålet! Hun ble så klengete... Jeg fikk lissom gaver på jobb, daglige sms og masse masse mas! Noen andre som gjør det samme? Har nylig lovet noe jeg bittert angrer på. :/ håper å søke trøst i at andre også gjør slike ting. :P

Endret av Mona26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brenner meg gang på gang med å love ting som jeg i ettertid angrer på. Litt sånn "in the heat of the moment". Gjør det både privat og på jobb. Kan lett love en bekjent å være behjelpelig med å flytte - bare fordi i det øyeblikket føler jeg meg så opplagt og gira. Når alt kommer til alt kan jeg kanskje ha det supertravelt og hadde egentlig trengt hjelp selv.

Har hatt samme lidelsen selv :lillesky: Trikset er å greie å lære seg formuleringer som gir deg tid til å fatte en mer veloverveid beslutning.

Utsagn som:

- Det må jeg tenke litt på.

- Kanskje? Jeg må få komme tilbake til det, for akkurat nå har jeg ikke helt oversikt over andre ting jeg også skal gjøre.

- Ehm.. Jeg må tygge litt på den. Skal ringe deg i morgen kveld, når jeg vet mer om det passer.

Ikke verdens beste formuleringer dette; men de illustrerer poenget. Du utsetter rett og slett avgjørelsen til den intense situasjonen/personen(?) er ute av "påvirkningssonen", så du kan høre deg selv tenke. Finn sånne standardsvar som passer til deg, og som gjør "utsettelsesjobben".

Siden du nevner øyeblikkets hete, kan du for øvelsens skyld alltid si nei der noen bruker utilbørlig overtalelseskunst for å få deg med på noe som skal foregå samme dag, en liten stund fremover. Bare for å kjenne på hvordan det er å beholde makten over din egen tid.

Der man forsøksvis avkreves forklaring på sitt avslag, må man stå imot fristelsen til å rettferdiggjøre sine valg. Da faller man i argumentasjonsfella, og man blir stående og diskutere. Bare bruk 'hakk i plata'-teknikken, altså gjenta beskjeden til den er mottatt :skya:

AnonymBruker
Skrevet

Handler vel egentlig om å lære seg å sette grenser og å sette seg selv og egne grenser og begrensninger først?

De fleste i dag er for opptatt av seg selv, du er litt for lite opptatt av egne behov. Tenk over tingene og prøvnå endre deg litt....du er alt på vei, når du har laget en tråd om temaet.

Anonymous poster hash: 7ff56...084

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...