Gå til innhold

Avvenne fra svømmebriller - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 5 år som har vært ganske reservert i vann helt siden han var liten. Litt vannsprut går fint, men har ikke likt å ha hodet under vann. Vi begynte med slik "småbarnssvømming" der jeg kan være med han i vannet. Han likte det veldig godt, men han ville ikke ha hodet under vann. Etterhvert merket jeg at det plaget han litt. Han sa hver gang i garderoben at "i dag skal jeg dykke", men trakk seg alltid da vi kom i vannet. Jeg har overhodet ikke pushet, var selv redd for vann som liten, men merket jo at det plaget han.

Så fant instruktøren på å ta på han et par svømmebriller. Det gikk kanskje 1 min, så ville han bare være under vann:-) Dette er ca et år siden nå, og han er som en liten fisk under vann. Jeg merker at han er blitt veldig mye tryggere i vannet generelt, fått skikkelig selvtillit, han hopper fra kanten, prøver å stå på henda og storkoser seg i vannet.

Snart er han for gammel til småbarnssvømming, og da jeg leste på nettsidene til den lokale svømmeklubben så står det at de ikke skal bruke svømmebriller før de begynner med mengdetrening, normalt tidligst når de er 9 år! Er det virkelig normalt? Hvordan i all verden skal jeg avvenne han med svømmebriller uten å ta knekken på selvtilliten?

Anonymous poster hash: 1300a...47e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du forklarer dette, og ser om det er mennesker med menneskelige antenner i svømmeklubben. Klarer de ikke tilpasse noe så enkelt som svømmebriller hvordan i hele all verden skal de da klare andre og større utfordringer med barn, som alle barn kan ha?

Anonymous poster hash: 678df...f64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med svømmetrener på det nye svømmekurset. Kanskje det er enklere at de jobber med å avvenne med briller enn at du gjør det. Eller kanskje de kan gjøre et unntak hvis det er forutsetningen for at han skal kunne kose seg i vannet?

Anonymous poster hash: 345d3...b5d
Skrevet

Jeg var en av de få barna som faktisk hadde øynene oppe under vann da jeg gikk på svømmetrening. De fleste holdt dem igjen, altså var de blinde under vann. Skjønner jo det, det er ubehagelig og kan svi, spesielt frem til man blir tilvendt dette. Etter to timer i strekk svømmehallen så jeg ikke ut! Knallrød i øynene etter klorvannet.

Uansett, jeg skjønner at instruktørene vil lære barna å ikke være redde for å få vann i øynene, men synes de er veldig rigide dersom de stenger ute et barn fordi han ikke makter det. Jeg tenker at tryggheten han får under vann med brillene på kanskje vil hjelpe han til å bli trygg uten. Snakk med dem, og fortell det sånn som du gjorde her.

Det er forresten kjempebra at du tar han med på svømming, spesielt siden han er engstelig for vann.  :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...