Gå til innhold

Blodtap under og etter fødsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har epikrise etter fødselen hvor det står at jeg hadde en rik renselse jeg mistet 600 ml ETTER fødsel. Jeg mener å huske at de sa at jeg mistet 500 ml under fødsel, altså 1,1 liter til sammen. Men blodtapet under fødsel ser jeg ikke i epikrisen. Blodprosenten før fødsel var på 11,5, etter fødsel var den på 7,4.

Regnes det som stort blodtap?

Anonymous poster hash: db69d...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det vil jeg tru.nå er ikke jeg noen ekspert på det området.men jeg gikk ned til 8 en gang.å da snakket de om blodoverføring.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. 7,4 er lavt. 

Anonymous poster hash: 2e719...904
Skrevet

Mista 1,2 og var akkurat på grensa til å få tvunget blodoverførsel men jeg kunne velge. Valgte å ikke få det, kunne ikke stå oppreist på en uke men men.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, regnes ikke som noe voldsomt blodtap, heller normalt vil jeg si.

Du hadde lav HB, men det er heller ikke unormalt når en mister over 500 ml blod

Anonymous poster hash: 78b82...75d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har epikrise etter fødselen hvor det står at jeg hadde en rik renselse jeg mistet 600 ml ETTER fødsel. Jeg mener å huske at de sa at jeg mistet 500 ml under fødsel, altså 1,1 liter til sammen. Men blodtapet under fødsel ser jeg ikke i epikrisen. Blodprosenten før fødsel var på 11,5, etter fødsel var den på 7,4.

Regnes det som stort blodtap? Anonymous poster hash:

db69d...ecf

Renselse er ikke både blodtap og renselse, men bare renselsen.

Fikk du ikke informasjon om jern og oppfølging før de sendte deg

hjem med så lav HB? (Omregnet til gammeldags "blodprosent" så er ikke det mer enn 50%, ikke uvanlig med blodoverføring, da.)

Anonymous poster hash: 7b7e9...8f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet 1,1 liter under KS. Hadde da Hb på 7,5. Fikk ikke blodoverføring. Brukte 10 mnd på å komme meg opp i normal Hb. Fikk aldri ordentlig melk, bare bittelitt. Mest sansynlig pga lav Hb (lite blod) i følge helsesøster. Er fortsatt irritert på dette selv om det er flere år siden.

Anonymous poster hash: 00de2...5e0
Skrevet

Jeg mistet 1,1 liter under KS. Hadde da Hb på 7,5. Fikk ikke blodoverføring. Brukte 10 mnd på å komme meg opp i normal Hb. Fikk aldri ordentlig melk, bare bittelitt. Mest sansynlig pga lav Hb (lite blod) i følge helsesøster. Er fortsatt irritert på dette selv om det er flere år siden.

Samme her! Prøvde å amme i tre uker men kom bare dråper. Hadde jeg visst om det hadde jeg valgt overføring. Synes det er forferdelig trist å ikke ha kunnet amme.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, regnes ikke som noe voldsomt blodtap, heller normalt vil jeg si.

Du hadde lav HB, men det er heller ikke unormalt når en mister over 500 ml blod

Anonymous poster hash: 78b82...75d

Jeg mistet ca 1,1 liter tilsammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet noe over 3 l blod (litt usikkert akkurat hvor mye, for blodet bare fosset), og fikk (selvsagt) blodoverføring. Jeg hadde likevel lav hb og følte meg anemisk i flere uker etter fødsel. Vil ikke si at 1 l blod er et voldsomt stort blodtap i forbindelse med fødsel..

Anonymous poster hash: be596...32f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet noe over 3 l blod (litt usikkert akkurat hvor mye, for blodet bare fosset), og fikk (selvsagt) blodoverføring. Jeg hadde likevel lav hb og følte meg anemisk i flere uker etter fødsel. Vil ikke si at 1 l blod er et voldsomt stort blodtap i forbindelse med fødsel..

Anonymous poster hash: be596...32f

1 liter er mye mer enn normalt, du kan ikke si det er normalt selv om du mistet mye mer

Anonymous poster hash: b1c07...90c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet ca 1,1 liter tilsammen.Anonymous poster hash: db69d...ecf

Ser i ettertid at dette kan forståes på flere måter!

AnonymBruker
Skrevet

Dere må ikke blande sammen væsketaå og lap av jern i blodet, blodvæskevolumet som sirkulerer i blodårer og alle kroppens organer er normaltnpå 5 liter. Ved blødning kompenserer kroppen raskt for væsketapet, mens hemoglobininnholdet i blodet kan forbli lavt.

Hemoglobinets oppgave er å frakte oksygen blant annet. Er der lite hemoglobin som sirkulerer i blodvæsken i årer og organer så merkes dette ved blant annet tungpustethet og at kroppen ikke får like mye oksygen rungt til organer som når hemoglobinet er over 13 - 14.

Sånn forenklet beskrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Renselse er ikke både blodtap og renselse, men bare renselsen.

Fikk du ikke informasjon om jern og oppfølging før de sendte deg

hjem med så lav HB? (Omregnet til gammeldags "blodprosent" så er ikke det mer enn 50%, ikke uvanlig med blodoverføring, da.)

Jeg fikk jern intravenøst, men ikke blodoverføring. Fikk beskjed om at de ikke ga blod før blodprosenten var 7,0.

AnonymBruker
Skrevet

Samme problem med melk her.

Denne opplevelsen har satt litt støkk i meg, og har ikke lyst på flere barn pga det.

AnonymBruker
Skrevet

Friske, unge mennesker tåler et slikt blodtap. Når hemoglobin faller fort, og gjerne under 7-8, vil man gjerne ha merkbart redusert yteevne en periode. Det er synd om det var årsaken til at ammingen ikke fungerte. Fødeavdelinger vil helst være restriktive med å gi blod, siden blodoverføring gir risiko for å danne antistoffer. Det kan gi problemer i senere svangerskap slik som rhesus-problematikken, derfor skal en alltid være tilbakeholden med å gi blod til en som kanskje vil ha flere barn. Det kan også bli vanskeligere å finne riktig blod til deg ved en akutt anledning senere hvis antistoffer har blitt dannet.

Anonymous poster hash: 3c8d8...ada

Skrevet

Jeg aaaaaner ikke mye blod jeg mistet, men etter første fødsel var hb på 3.1 😊 Fikk tvunget blodoverføring og ble på sykehuset i 5 døgn 😊 Tannkjøttet var hvitt, og slimhinnene i øynene var helt hvitt - jeg så ut som et levende lik....

Under fødsel nr 2 skulle jeg få noe greier sprøyter inn i veneflonen og tett oppfølging - problemet var bare at de ikke fikk inn veneflonen, endte i styrfødsel og hb på 2.9 når jeg var "ferdig blødd" - da også tvungen blodoverføring....

Jeg blør veldig mye under fødsel, og rett etterpå, men hadde en normal renselse 😊

Skrevet (endret)

Jeg mistet 1,2 liter blod under fødselen + det jeg mistet under renselsen.

Aner ikke hva hb lå på.

Fikk blodoverføring dagen etter fødselen.

Endret av Frøkenfryd30
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet mellom 500-1500 ml, det er en måling på det. 0-500ml er normalt, over 500ml regnes som stort blodtap. Etter renselse, var min blodprosent på 6, fikk blodoverføring.

Anonymous poster hash: 684ef...de4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk jern intravenøst, men ikke blodoverføring. Fikk beskjed om at de ikke ga blod før blodprosenten var 7,0.

Jeg har nemlig hørt at under 9 så gir de blodoverføring, 8 er absolutt grense. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...