Gå til innhold

Trening og lite karbohydrater.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å trene, uten å spise særlig med karbohydrater. Hvor mye karbohydrater tror dere det er lurt å få i seg på dager man skal trene med middels intensitet. Hvor mye for styrketrening og er det noe vits i det hele tatt å gjøre noe særlig kardio?

Anonymous poster hash: 6b0f2...347
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Alle jeg kjenner som spiser lavkarbo og trener, spiser ikke noe mer karbs av den grunn.

De sier de opplever en periode i starten som er skikkelig tung, men så løsner det.

De spiser litt ekstra nøtter de dagene de trener hardt, men skjerper inn på karbs resten av dagen slik at det jevner seg ut

• Liker 2
Skrevet

Ikke noe problem å trene uten karbohydrater. Men man må gi kroppen litt tid til å omstille seg. Se på det som en fabrikk som har produsert sko i ørten år og som plutselig skal produsere jakker. Man kan ikke forvente topp effektivitet fra første stund.

• Liker 2
Skrevet

Alle jeg kjenner som spiser lavkarbo og trener, spiser ikke noe mer karbs av den grunn.

De sier de opplever en periode i starten som er skikkelig tung, men så løsner det.

De spiser litt ekstra nøtter de dagene de trener hardt, men skjerper inn på karbs resten av dagen slik at det jevner seg ut

Nøtter er nå stort sett fett og proteiner, ikke noe særlig karbohydrater.

Skal man trene en kort og ikke så hard utholdenhetsøkt går det greit med lite karbohydrater, men skal man trene en økt av litt varighet og/eller kjøre tidvis høy intensitet bør man få i seg en del karbohydrater dagen før og den dagen man trener.

Karbohydrater er nødvendig for å bygge glykogenlager, kroppens lager av høyoktan energi. Ved belastning under syreterskel kommer mesteparten av energien fra fettforbrenning, men desto høyere over syreterskelen du går i intensitet, desto større andel av energien kommer fra glykogenlageret. Hvis man går tom for glykogenlager har man såkalt "sprukket". Da har man ikke mer høyoktan energi igjen, og man klarer ikke å presse seg over syreterskel. Intensiteten går da automatisk ned.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Nøtter inneholder mye karbs når man sammenligner med hva man skal spise på lavkarbo.

Karbo er ikke nødvendig. Flere toppidrettsutøvere har spist lavkarbo og trent, langrennsløpere, fotballspillere bl.a.

Kjenner en del som trener styrke også som kun spiser lavkarbo

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter inneholder mye karbs når man sammenligner med hva man skal spise på lavkarbo.

Karbo er ikke nødvendig. Flere toppidrettsutøvere har spist lavkarbo og trent, langrennsløpere, fotballspillere bl.a.

Kjenner en del som trener styrke også som kun spiser lavkarbo

Lavkarbo har jo en del karbohydrater, så de trener ikke uten karbohydrater selv om de går på lavkarbo. Det jeg egentlig lurer på, er hvor mye i antall gram man bør ligge for å kunne trene hhv styrke og kardio - middels intensitet i for eksempel 60 min.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

En del karbohydrater om man spiser liberalt ja. Da ligger man på 20-50g pr dag.

De jeg snakker om og ellers de jeg kjenner, pleier å legge seg på mellom 5 og 15 gram pr dag.

AnonymBruker
Skrevet

En del karbohydrater om man spiser liberalt ja. Da ligger man på 20-50g pr dag.

De jeg snakker om og ellers de jeg kjenner, pleier å legge seg på mellom 5 og 15 gram pr dag.

Det funket ikke spesielt godt for meg med så lavt som 5-15 gram. Eller jeg kan fint trene, men det tar fullstendig brodden av intensiteten i treningen.

Skrevet

Nøtter er nå stort sett fett og proteiner, ikke noe særlig karbohydrater.

Skal man trene en kort og ikke så hard utholdenhetsøkt går det greit med lite karbohydrater, men skal man trene en økt av litt varighet og/eller kjøre tidvis høy intensitet bør man få i seg en del karbohydrater dagen før og den dagen man trener.

Karbohydrater er nødvendig for å bygge glykogenlager, kroppens lager av høyoktan energi. Ved belastning under syreterskel kommer mesteparten av energien fra fettforbrenning, men desto høyere over syreterskelen du går i intensitet, desto større andel av energien kommer fra glykogenlageret. Hvis man går tom for glykogenlager har man såkalt "sprukket". Da har man ikke mer høyoktan energi igjen, og man klarer ikke å presse seg over syreterskel. Intensiteten går da automatisk ned.

Ved å spise lavkarbo en stund vil fettforbrenningen gå opp og du vil klare å dekke energien med fett til høyere intensitet. I en studie med elite-løpere ble fettforbrenningen over doblet ved å spise lavkarbo. Så det er langkjøring lavkarbo funker best på. Når de som baserer seg på sukker og glykogenlagre går tomme og møter veggen, så vil de på lavkarbo fortsatt ha nok energi i form av fett tilgjengelig. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved å spise lavkarbo en stund vil fettforbrenningen gå opp og du vil klare å dekke energien med fett til høyere intensitet. I en studie med elite-løpere ble fettforbrenningen over doblet ved å spise lavkarbo. Så det er langkjøring lavkarbo funker best på. Når de som baserer seg på sukker og glykogenlagre går tomme og møter veggen, så vil de på lavkarbo fortsatt ha nok energi i form av fett tilgjengelig. ;)

Er det mulig å bruke bare fett som energi også ved trening i sone 4 og 5? Jeg har i alle fall bare sett at man faktisk trenger karbohydrater da.

Skrevet

Er det mulig å bruke bare fett som energi også ved trening i sone 4 og 5? Jeg har i alle fall bare sett at man faktisk trenger karbohydrater da.

Ser forskjellige soner rundt forbi, men regner med at du mener høy og veldig høy intensitet. Sprintere har ikke så mye igjen for å spise lavkarbo, men maratonløpere har. Har ikke noe særlig kunnskap om hvilken intensitet og sånt, men lavkarbo fungerer helt fint for min trening (ikke på elitenivå akkurat). Her er artikkelen jeg snakket om som også linker til studien det er snakk om, så får du se om du får svar på det du lurer på: http://www.runnersworld.com/sweat-science/adapting-to-burn-fat-as-fuel

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ufrivillig på lavkarbo i nesten er års tid (mageproblemer og masse utredninger og greier gjorde at jeg fikk streng beskjed om å holde meg unna alt av kornvarer -> fikk i meg veldig lite karber). Det fungerte overhodet ikke på meg.

Jeg MÅ ha en god del karbohydrater for å fungere på trening. Minst 200 g dagen. Jeg trenger ikke så mye når jeg bare trener styrke, men ved løping og kampsport er jeg ubrukelig uten karbohydrater innabords. 

Men det verste var humøret. Jeg har slitt med depresjoner, og på lavkarbo gikk jeg rett i kjelleren igjen. Så i ettertid at lavkarbo frarådes folk som har depresjoner, på grunn av at det klusser med serotonin-nivåene... 

Anonymous poster hash: f387a...b83
Skrevet

Fungerer heller ikke uten karbohydrat innabords på mine langkjøringsøkter både i høy intensitet og lavere type 4-10timers vandring med sekk. Ikke noe galt i å redusere inntak av raske karbohydrat og spise moderat, men jeg tror ikke lavkarbo er noe alle kan holde ut med når man trener mye. Så individuelt valg sånn sett. Personlig må jeg øke inntaket av karbohydrat for å fungere. Skulle likt å sett en sesong 71grader nord hvor alle gikk på lavkarbo derimot  :laugh:

Ligger på 100-150g på treningsfri dager og 150-220g på dager med trening, bortsett fra når jeg er i fjellet, da blir det enda mer underveis for å plukke opp beina effektivt i slutten av turen. Og mer etterpå for å ikke sovne av og bli sliten. Inntar såklart rikelig med proteiner og fett også, men hadde aldri klart å prestere uten noen form for karbohydrat i tillegg.  

Skrevet

Nei, det er ikke mulig. Fettforbrenning må skje meg oksygen, altså aerobt. Når intensiteten blir for høy får ikke kroppen nok oksygen til at mesteparten av energien kan komme fra fett, og da må kroppen bruke glykogen. Hvis den ikke har glykogen tilgjengelig klarer man bare ikke å komme opp på den intensiteten.

Skrevet

Lavkarbo er det jævligste jeg vet om. Blir suicidal av fem timer uten carbs.

At det finnes noen som spiser slik over tid, er utenfor min fatteevne :P

• Liker 1
Skrevet

Lavkarbo er det jævligste jeg vet om. Blir suicidal av fem timer uten carbs.

At det finnes noen som spiser slik over tid, er utenfor min fatteevne :P

Akkurat som at jeg ikke fatter at folk klarer å spise høykarbo over tid :ler:

Jeg blir så utrolig dårlig av det aller meste som inneholdet mye karbo. Kan spise nøtter og bær, men ellers blir jeg liggende rett :P

• Liker 1
Skrevet

Akkurat som at jeg ikke fatter at folk klarer å spise høykarbo over tid :ler:

Jeg blir så utrolig dårlig av det aller meste som inneholdet mye karbo. Kan spise nøtter og bær, men ellers blir jeg liggende rett :P

Blir du dårlig av pasta, ris og havregryn? :o Nei da hadde jeg blitt deppa :P Men det er klart, alt handler om hva kroppen er vant til. Kjenner flere som har vært skikkelig sukkeravhengige, som har kuttet det nestn helt ut. Får de en cola nå, så blir de helt dårlige og tåler ikke den søte smaken.

Skrevet

Blir du dårlig av pasta, ris og havregryn? :o Nei da hadde jeg blitt deppa :P Men det er klart, alt handler om hva kroppen er vant til. Kjenner flere som har vært skikkelig sukkeravhengige, som har kuttet det nestn helt ut. Får de en cola nå, så blir de helt dårlige og tåler ikke den søte smaken.

Jepp :(

Og jeg ELSKER havregryn med melk og frukt.

Har hatt skikkelige magesmerter siden jeg var liten. Mamma tok med med til alle mulige leger og spesialister uten at de fant årsaken.

Har i hele barndommen kuttet ut en og en matvare for å se om det kunne hjelpe, og ikke minst finne ut hva jeg reagerte på, men det hjalp heller ikke.

Så, i voksen alder, så tenkte jeg å prøve meg på lavkarbo....2 mnd senere og magesmertene forsvant. Da hadde jeg altså gått rundt i over 30 år med magesmerter.

Savner surdeigsbrød, havregryn og poteter, men etter et par år så forsvant det skikkelig suget etter det iallefall.

Blir bare litt skjelven i underleppa når jeg er sammen med mange andre og de alle koser seg med høykarbomat jeg elsker :ler:

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg gikk ufrivillig på lavkarbo i nesten er års tid (mageproblemer og masse utredninger og greier gjorde at jeg fikk streng beskjed om å holde meg unna alt av kornvarer -> fikk i meg veldig lite karber). Det fungerte overhodet ikke på meg.

Jeg MÅ ha en god del karbohydrater for å fungere på trening. Minst 200 g dagen. Jeg trenger ikke så mye når jeg bare trener styrke, men ved løping og kampsport er jeg ubrukelig uten karbohydrater innabords. 

Men det verste var humøret. Jeg har slitt med depresjoner, og på lavkarbo gikk jeg rett i kjelleren igjen. Så i ettertid at lavkarbo frarådes folk som har depresjoner, på grunn av at det klusser med serotonin-nivåene... 

Anonymous poster hash: f387a...b83

Jeg har også lest dette med at lavkarbo frarådes for folk som lider av depresjon, men jeg blir faktisk bedre og mer stabil når jeg spiser lavkarbo, så det er kanskje litt individuelt, det der. Men nå spiser ikke jeg kjempestreng lavkarbo, da, bare sånn "halvstreng" siden jeg skal ned i vekt. Når det gjelder trening, har det vært tungt å begynne å jogge, mens styrketrening går fin-fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...