Gå til innhold

Hva gjør jeg galt?! Treåring..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har ei god, tre år gammel jente.

Hun har alltid vært veldig bestemt, men lett å avlede ved "anfall" om hun ikke fikk det som hun ville.

Hun ble storesøster for ett år siden.

Siden februar har hun blitt annerledes.

Jeg vil ikke si det, men jeg opplever henne som frekk.. Frekk er kanskje ikke rett ord, men i mangel på et mer passende et, så..

Jeg skjønner at hun tester grenser. Og jeg leser og leser og leser om treåringen.

Vi er kanskje litt strenge... Men jeg ser jo på dette som en start på det å lære normal folkeskikk Her hjemme må man sitte med rompa på stolen ved måltider, ikke løpe i sofaen, ikke henge på dørhåndtakene, man må hjelpe til å rydde opp lekene (sammen en voksen).

Det er såklart ikke lov å slå, lugge, spytte eller si stygge ting til andre.

Vi er konsekvente, og litt strenge, men gir MASSE ros.

Nå har hun begynnt med: "jeg ville ikke bo med deg/dere mere!" "Da flytter jeg!".

Hun ler når hun blir snakket til, og ofte blir hun så sint at det ser ut som det svartner. Noe slåing har også skjedd.

Hun sier heller ikke HEI eller HADET i barnehagen lengre, og avviser alle barn som kommer mot henne om morgenen.

Jeg ser dette, det er ikke alltid det er like greit når det kommer 4 barn springende tidlig på morgenen, det ha hun vel etter meg. 😂. Men å si 'hei' og 'hadet' må vi virkelig øve på IGJEN.

Jeg sier alltid hei til barn og barnehagepersonalet for å vise til datteren min at det er normalt.

Ellers er hun veldig flink til å snakke. Snakket tidlig, og med godt ordforråd.

Helt normal rundt andre ting som koordinajson, tegning osv.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Føler bare det er noe jeg (vi) gjlr galt. Må være noe vi overser, men som jeg ikke klarer å ta tak i...

Tips og råd fra noen hadde vært fint.

Hilsen en misslykket-mor...

Anonymous poster hash: 6e316...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hun konsekvenser for sine negative handlinger ?

Skrevet (endret)

Antagelig driver hun med det som mange treåringer gjør: markerer seg, ser hvordan en kan påvirke verden rundt seg og om regler alltid gjelder eller om de varierer. Bare fortsett å oppdra, men prøv å vær flink til å komme henne litt i forkjøpet og fortsett med mye kos. Jeg tror det er et fryktelig slit å være tre år! Noen ganger synes jeg det virker som de mest av alt blir slitne av seg selv og derfor sliter litt med å holde " balanse" .

Du er nok ikke noen mislykket mor. Denne alderen er ofte er en av de mest utfordrende. På jobb synes jeg det kanskje er den mest givende og morsomste aldersgruppen å jobbe med, men når det gjelder egne barn er det nok den alderen jeg har følt på mest frustrasjon og har hatt mest bruk for min humoristiske sans.

Hvordan er hun i barnehagen, når vi ser bort fra dette med levering og henting? Trives hun?

Endret av absinthia
Skrevet

Akkurat likedan som vår 3-åring, dette.

Dere er absolutt ikke strenge, synes jeg. Har akkurat samme regler ovenfor vår 3-åring; sitte ordentlig ved bordet, smake på all mat, si takk, "kan jeg få....?" når man vil ha noe, for eksempel.

Jeg er tilhenger av å bruke humor, det hjelper i hvert fall meg! :)

Ikke bestandig jeg klarer når grensene tøyes som verst, men..... Det er tøffe tak men det er "jobben" vår å stå i det- og så er det så godt å få pratet med andre foreldre i barnehagen om det, og finne ut at de fleste har det ganske likt ;)

Synes denne artikkelen var betryggende lesning:

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article509947.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...