Gå til innhold

Hadde bursdag for 8-åringen i går :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor på første foreldremøte var det en mamma som tok ordet under eventuelt. Hun hadde hatt bursdag for sønnen sin og var ganske sjokkert over guttene i klassen. De hadde vært som villdyr og rast rundt og ødelagt ting, hadde skreket og oppført seg som fulle ungdommer. Ble de snakket til svarte de bare frekt tilbake.

Jeg ble litt skremt av dette, og samtidig imponert over foreldrene som inviterte hele klassen til bursdagsselskap gjennomgående hele 2.klasse.

I år laget jeg et lite bursdagsselskap for sønnen min. Jeg lot han få lov (etter masse tenke-tid, for jeg var redd for at noen skulle føle seg utelatt fordi jeg ikke ba alle) til å invitere 5 stykker som han gjerne ville feire dagen sin sammen med.

Guttene kom på ettermiddagen og det første jeg gjorde - da en av guttene ble en smule høyrøstet var å sette de til bordet og forklare at inne så brukte vi innestemme. (Det var en som skrek når han snakket...) Det gikk veldig greit å si ifra.

De spiste både pølser og kake og gele og drakk brus og lekte litt alene på rommet og var en liten tur ute. Og så kom de inn igjen og ville ha dansekonkurranse... :)

Da barne-TV begynte satte de seg til å se det og jeg satte fram et fat med muffins. Da fatet var tomt var det den ene gjesten som ryddet opp papiret og la det på det tomme fatet. :) Jeg sa takk, og at det var koselig av han å rydde for meg. Phø, det var jo lett som bare det, fikk jeg til svar :ler:

Etter barne-TV gikk de ut for å leke på lekeplassen til de ble hentet av foreldre.

Jeg ble så positivt overrasket. Det var så moro. Jeg hadde sett for meg et mareritt på 3 timer med bråk og hyl og skrik, men det var så fint. Og hadde absolutt ikke trodd at 8 år gamle gutter skulle ønske seg mer dansing. (da vi var ferdig med stollek og stå-stille-når-musikken-stopper-lek, så spurte de om vi ikke kunne danse mer)

Og da de spiste kake fikk jeg komplimenter for bakekunnskapene mine og, gitt... :oops: Masse mmmm, og dette var godt... Herlig...

"Så da kan jeg invitere 7 stykker neste år!" sa sønnen min da jeg fortalte hvor moro jeg syns det hadde vært på bursdagen hans. :ler: Han sovnet med et smil den kvelden.

Bare en liten solskinnshistorie fra meg... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at ting gikk så greit!! Kan vel kanskje ha noe med hvordan du grep ann situasjonene også. Tenker sønnen din er fornøyd :) Toppel opp for foreldre som deg

Skrevet

Jeg har brukt og be alle gutta i klassen (de er 8 åringer de også :wink: ), men ser at man må ha ganske god dressur på enkelte.

Hos oss har det godt greit, har hatt klare regler fra gutta kommer, og passet ekstra på de jeg vet trenger det :ler:

Flott og se at bursdagen ble en hyggelig opplevelse for både jubilant og mamma :)

Skrevet

Vi har også hatt alle gutta - 10 i tallet. Og det har faktisk aldri vært noe problem. Vi er så heldige at poden har bursdag om våren, så de kan være en del ute - og det letter jo selvsagt.

Ellers er det jo ofte sånn at om de skal rekke å spise pølser, kake, åpne presanger, ha en skattejakt og spille litt fotball, så går timene så fort at de ikke rekker å kjede seg. Og det er når de kjeder seg det blir bråk - i alle fall her i huset.

Har hatt samme opplevelse med skryt av bakevarer :-) Av en eller annen grunn varmer det ekstra mye når det kommer fra unger syns jeg :-)

Skrevet
Har hatt samme opplevelse med skryt av bakevarer :-) Av en eller annen grunn varmer det ekstra mye når det kommer fra unger syns jeg :-)

Der er jeg helt enig. Jeg har fått skryt for bakinga mi i alle år, så jeg kan bli litt "høy på pæra", men det virker mer ekte når unger sier at de liker det - sånn helt av seg selv, liksom.

Jeg tror ikke det er uekte når voksne skryter, men det er liksom en sånn høflighetsgreie å gjøre det, så det blir ikke det samme som å høre det fra barn. Og jeg hadde hvertfall ikke regnet med deg når det gjaldt gutter...

Skrevet
Jeg har brukt og be alle gutta i klassen (de er 8 åringer de også :wink: ), men ser at man må ha ganske god dressur på enkelte.

Hos oss har det godt greit, har hatt klare regler fra gutta kommer, og passet ekstra på de jeg vet trenger det :ler:

Flott og se at bursdagen ble en hyggelig opplevelse for både jubilant og mamma :)

Jeg snakket med en av mammane som kom og hentet, og jeg sa at jeg ikke orket å ha alle guttene i klassen - mye pga det hun sa i fjor, og også fordi jeg blir så mye fortere sliten nå når jeg er gravid.

Hun sa det jeg også mener, at med en mindre gruppe er det større sjanse for at alle holder sammen også - det kan bli intriger og noen som danner gjenger og stenger noen andre ute når det blir for mange.

Var så utrolig glad da det var over i går over at det hadde gått så bra... :)

Skrevet

Så fint at selskapet til sønnen din gikk fint :-)

Var nok en veldig god ide og be bare noen fra klassen.

Jeg vet at noe av det samme skjedde i et selskap en av jentene i klassen til sønnen min skulle ha. Men da var det en gutt som trakk opp en annen (denne andre har skriker noe innmari når han snakker i tillegg). Og så var det i gang. Nå vet jeg jo at han som startet det hele er en urokråke og faktisk lite alright pga. oppførsel (vi er flere om den meningen). Så siden han ikke er noe annet enn en i klassen til sønnen min, så slipper jeg å ha han i min sønns selskaper...

I vår hadde sønnen min 11 gjester fordelt på gutter og jenter. Det var et par av guttene som var temmelig masete, men dem roet seg da dem fikk streng beskjed om det. Jeg tror at om man tar dem med en gang, før det får utartet seg, så går det bra.. Opptrekkte unger er ikke lette å få ned på landjorda igjen

Skrevet
Så fint at selskapet til sønnen din gikk fint :-)

Takk skal du ha :)

Opptrekkte unger er ikke lette å få ned på landjorda igjen

Klarte bare ikke å la være å kommentere... Da jeg leste den setningen, fikk jeg et bilde av Karlsson på taket inni hodet... Og du har rett, han var ikke lett å få ned på jorda igjen... :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Aldri hatt problemer som dette.

Kommer vel an på hvor stresset en er selv? om en er bråkete og ingen griper inn, så vil vel de andre henge seg på ufrivillig.

Det var da en voldsom beskrivelse den damen kom med? tror ikke jeg hadde latt min sønn gå der neste gang om han ble bedt.

Skrevet
Det var da en voldsom beskrivelse den damen kom med? tror ikke jeg hadde latt min sønn gå der neste gang om han ble bedt.

Hun tok det opp i plenum, og det var faktisk foreldre som var enig, som hadde opplevd det selv antakeligvis.

Skrevet

Jeg har heller aldri hatt problemer som dette, muligens fordi jeg er barnepleier og jobber i barnehage..... :wink:

Men jeg vet om mange som sliter med dette og som gruer seg veldig. Og det blir ikke bedre med årene heller..........

Skrevet

Ulikhetene folk opplever kan jo også ha noe med klassene å gjøre. I noen klasser er det godt samhold elevene i mellom, mens i andre sliter de mer med miljøet.

Skrevet
Ulikhetene folk opplever kan jo også ha noe med klassene å gjøre. I noen klasser er det godt samhold elevene i mellom' date=' mens i andre sliter de mer med miljøet.[/quote']

I min klasse på barneskolen var vi alle gode venner i selskapene og lekte godt sammen. I lillesøsteren min sin klasse var det helt annerledes, der endte alltid bursdagene med krangling, intriger osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det er dumt at man bare inviterer noen få i klassen, det kan lett bli til at det alltid er noen som ikke blir invitert, noe som er veldig leit for de det gjelder... :roll:

I klassen til min sønn blir alle guttene invitert, hadde nettopp selskap for de selv (8 stk), og selv om de er bråkete til tider, synes jeg at går vel greit for et par timer?...

Hvis noen er veldig frekke må man da kunne sette de på plass, har i hvert fall ikke problemer med å holde de litt i ørene! :) Noe de reagerte helt greit på, de fleste er jo vant til at de må oppføre seg fint hjemme også.

Skrevet

Eh - glemte visst å logge meg inn, det er jeg som er Gjest over... :)

Skrevet
Synes det er dumt at man bare inviterer noen få i klassen, det kan lett bli til at det alltid er noen som ikke blir invitert, noe som er veldig leit for de det gjelder... :roll:

I klassen til min sønn blir alle guttene invitert, hadde nettopp selskap for de selv (8 stk), og selv om de er bråkete til tider, synes jeg at går vel greit for et par timer?...

Hvis noen er veldig frekke må man da kunne sette de på plass, har i hvert fall ikke problemer med å holde de litt i ørene! :) Noe de reagerte helt greit på, de fleste er jo vant til at de må oppføre seg fint hjemme også.

Det var det jeg var redd for også, ved bare å velge noen i klassen. Derfor ringte jeg til de det gjaldt, slik at det ihvertfall ikke var veldig synlig på skolen mht innbydelser.

Og derfor hadde jeg i utgangspunktet heller ikke tenkt til å ha noe selskap, for jeg tenkte at jeg måtte be alle eller ingen.

De er 13 gutter i klassen til sønnen min, og jeg orker ikke å ha så mange bråkete gutter i 2-3 timer her, jeg. Siden jeg ikke hadde tenkt til å ha noe selskap, fikk jeg ikke ordnet med å booke McDonald's eller bowling heller... Og så mange trampende her, det orker jeg ikke. Jeg blir fort sliten nå - fordi jeg er gravid...

Det var min forsvarstale... :-)

Og så var det akkurat det, da... At det ikke var så enkelt å sette de på plass, for de var jo bare frekke tilbake... Hva gjør du mot andres unger da? Skriker... Slår... Sender de hjem? Eller? Hvis en eller to setter i gang, er det ikke vanskelig å få med seg de andre...

Da jeg var liten, var det ikke vanlig å be hele klassen, det var bare de med "rike" foreldre som hadde råd til det. Kan ikke huske at det var noe uvennskap pga det...

Skrevet

Ja, jeg bare banker ungene litt så sitter de så fint atte! :wink:

Neida, jeg snakker til de som du gjorde - at vi sitter fint med bordet, og at alle vet at man trenger ikke å hyle og skrike for å få oppmerksomhet. Men så er jeg vant til å ha seks barn ved bordet selv, og er godt trent i å ha litt kustus rundt bordet! :P

Skjønner godt du ikke orket å ha 13 stk, det er mange det, og spesielt når du er gravid. Burde kanskje latt mannen din få rolle som sjef og selv satt deg til å spise kake med bena på bordet! :wink:

Vet ikke om det ville blitt uvennskap av det, men det er nok likevel trist å være den som ikke har vært i bursdag dagen før... Men men, det blir vel kanskje mer slik etter hvert som barna blir eldre også, har inntrykk av at de fleste ikke inviterer alle i klassen mer enn på barneskolen.

Skrevet

Syns det er greit å invitere bare noen jeg - så lenge man inviterer halvparten eller mindre. Dermed er det ikke noen som blir "valgt bort" liksom. Poden her var i en bursdag der 16 av 24 ble invitert fra klassen. Det likte jeg IKKE, og det kommer aldri til å skje her.

Skrevet

Enig med deg Sissan. Og de sønnen min valgte var gutter han leker med på skolen og ellers. De andre guttene er han ikke uvenner med, men han leker ikke til daglig med dem heller...

Men, det blir stygt hvis man utelater noen få der flertallet er invitert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...