Gå til innhold

Valp som vil leke, men er alt for voldsom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en valp som er som andre valper, utroolig leken og vil selvfølgelig bite på ALT! Han har drøssevis av tyggeleker som han biter på store deler av dagen, men det hender han blir helt gal og jeg koser han og vil da gjerne ta seg et jafs av både en arm og et ben. Han løper også etter føttene mine, og han slipper heller ikke, koste hva det koster vil!! Han har ødelagt tre gensere og utallige sokkepar, noe som er helt greit, men problemet er når han biter så hardt at han faktisk skader meg, og andre etterhvert!

Nå er denne hunden foreldrene mine sin, og vi er uenige i hvordan man skal håndtere dette. Jeg synes ikke det å ta hunden i nakkeskinnet (til han piper) er greit! Jeg aner ikke hva som er rett i denne sammenhengen. Selvfølgelig klør stakkarsen i tennene, og skillet mellom en ball eller en fot er kanskje ikke så klar for han enda, men at han biter til blods er heller ikke greit. 

Jeg trenger tips til hva jeg egentlig kan gjøre i denne situasjonen. Hjelper ikke akkurat å si nei strengt og lirke seg løs når han IKKE slipper.. 

Anonymous poster hash: 59a48...368
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det raptuser han får? Vår valp var også heelt koko når han fikk raptuser. Han ødela masse klær. Anbefaler på det sterkeste å dra på valpekurs om dere ikke har vært på det enda. Der lærte vi blant annet ro-trening og det var gull verdt. Vi holdt han til han roet seg ned siden han ikke greide roe seg ned selv. En annen ting som fungerte hos oss var å binde han fast til et dørgende kjedelig sted når raptusen kom, da roet han seg også ned fort og det gikk an å være i hus med han igjen.

Ellers vil jeg bare si at dette går over, det er en valp og noen er mer voldsomme enn andre. Vår gikk under navnet "pirajaen". Aldri vært borti en valp som var så hyper og sprø som han :P Det gikk over rundt 6 mnd. Nå er han 1,5 år og verdens snilleste hund.

Anonymous poster hash: 1d3e1...582
Skrevet

Dette er som å lese om min valp, biter, går etter armer og bein, sokker, gensere - det er ikke måte på. Vi har vært på valpekurs, men det skal sies at vi har en flatcoated tenåring. 

såå.. TS, du er ikke alene. Vi får bare håpe noen har noen gode tips. 

Skrevet

Valpekurs, valpekurs, valpekurs! Da hos noen som trener positivt. Det hjelper ikke så mye hva du gjør når du er på besøk, det viktigste er at eierne får gode verktøy så tidlig som mulig - spesielt hvis alternativet for dem er å ta hunden i nakkeskinnet til den piper (noe som både er foreldet, helt unødvendig, et grovt overgrep mot valpen samt ulovlig).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja til deg her oppe!! Raptuser burde vært fornavnet hans! Han blir helt crazyy. Pleier å la han løpe og leke fra seg ute, for her går alt av vannskåler og flakser veggimellom når han først er i gang..  :fnise:

Ja, valpekurs er i planene, men det dem har meldt seg på starter ikke til høsten/august! Er valpekurset som tilhører klubben til rasen vi har. Synes jo august blir litt sent, jeg..  Jeg tar ikke den bikkja i nakkeskinnet, uansett hvor hardt han biter meg til blods! Men det blir selvsagt også meg han kan driver å biter på når jeg er den eneste som ikke tar han skikkelig.. Liker ikke tanken på negativ straff, men positiv oppdragelse.. Nå har jeg kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt med den hunden, men jeg vil hvertfall gjøre mitt når jeg kan.

TS

Anonymous poster hash: 59a48...368
Skrevet

Huff, du må få dem til å slutte å ta valpen i nakken. En valp skal aldri oppleve hender som truende, hender skal være til kos, godbiter og trygghet, aldri smerte! Aldri vold! I verste fall vil det kunne føre til at hunden blir skeptisk til hender og en dag biter. Ikke valpebiting, men for å forsvare seg. Vold avler vold, også når det gjelder dyr.

Det er en kjempeenkel metode for å lære en valp bitehemming. Hvis du sitter på gulvet og valpen biter, reis deg uten et ord, kryss armene og se en annen vei. Sitter den på fanget, sett den ned og gjør det samme. Lær valpen at biting gjør at leken er over. Hvis valpen biter i sokker og bukser, stopp helt opp og gjør det samme. Dette må skje HVER gang. Hvis valpen er ekstrem, så anbefaler jeg å gå med sko inne en periode, siden føttene er det eneste du ikke får beskyttet mot skarpe tenner. Beveger man seg mens den biter så er det gøy for valpen.

• Liker 5
Skrevet

Huff, du må få dem til å slutte å ta valpen i nakken. En valp skal aldri oppleve hender som truende, hender skal være til kos, godbiter og trygghet, aldri smerte! Aldri vold! I verste fall vil det kunne føre til at hunden blir skeptisk til hender og en dag biter. Ikke valpebiting, men for å forsvare seg. Vold avler vold, også når det gjelder dyr.

Det er en kjempeenkel metode for å lære en valp bitehemming. Hvis du sitter på gulvet og valpen biter, reis deg uten et ord, kryss armene og se en annen vei. Sitter den på fanget, sett den ned og gjør det samme. Lær valpen at biting gjør at leken er over. Hvis valpen biter i sokker og bukser, stopp helt opp og gjør det samme. Dette må skje HVER gang. Hvis valpen er ekstrem, så anbefaler jeg å gå med sko inne en periode, siden føttene er det eneste du ikke får beskyttet mot skarpe tenner. Beveger man seg mens den biter så er det gøy for valpen.

Signerer denne!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, dette fungerte overhodet ikke på vår valp, så det stemmer ikke at det finnes en fasit på hvordan man lærer valper å ikke bite.  Det har kanskje fungert på de hundene du har hatt, men det betyr ikke at det fungerer på alle. Vi fikk også beskjed på valpekurs at valpen vår hadde voldsomt med energi og var veldig mentalt sterk. De har jo ulik personlighet, disse byltene med nåletenner :P

Anbefaler TS å gå på kurs (noe jeg ser de skal) og få hjelp av noen som kan se valpen og hvordan den oppfører seg og komme med tips deretter.

Anonymous poster hash: 1d3e1...582

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...