Gå til innhold

Jeg skal få min første hest!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hurra!

Jeg har ventet 15 år på dette. Endelig er jeg i fast jobb etter endte studier og har tid og penger til hobbyen min. Har alltid vært hestegal, men aldri eid egen hest. Har stelt hester for andre eiere i lang tid og gått på ridekurs i mange år. 

Har nå fått stallplass med utegang rett der jeg bor.

Jeg kikker på hest nå, og er interessert i å kjøpe en frieser eller en varmblods/kaldblods med stødig temperament. 

Lurer på om noen har noen tips til ferske hesteeiere?

Jeg har jo aldri eid hest før, så tenker kanskje det er mange som har gode råd:)

Jeg skal ha forsikring hos Gjensidige, er det noen som har forsikring der nå og vet hvor mye de betaler i måneden?

Anonymous poster hash: 08926...bef
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye :D

Ang forsikring så kommer det helt ann på hvilken type forsikring du skal ha, og verdien på hesten.

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye :D

Ang forsikring så kommer det helt ann på hvilken type forsikring du skal ha, og verdien på hesten.

Takk:D:D 

Jeg kikker på den standard-forsikringen til Gjensidige. Verdien på hesten blir enten 15000 eller 35000, det kommer an på hvilke av de to jeg skal ha:)) 

Skrevet

Åååh, frieser! Alle hestejenters drøm. :pasha:

Gratulerer med fremtidig hestekjøp og lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Åååh, frieser! Alle hestejenters drøm. :pasha:

Gratulerer med fremtidig hestekjøp og lykke til!

Tusen takk:D

Ja, helt enig;D

Skrevet

Takk:D:D 

Jeg kikker på den standard-forsikringen til Gjensidige. Verdien på hesten blir enten 15000 eller 35000, det kommer an på hvilke av de to jeg skal ha:)) 

Jeg betalte litt forskjellig. Den ene ridehesten min forsikret jeg for 100,000kr ved død og 80,000 i bruksforsikring. Pluss den beste veterinærforsikringen. Denne betalte jeg 16,000kr på i året.

Den andre var kunn veterinærforsikret i "hue og ræva" men ikke livsforsikret. Denne betalte jeg rett under 3000kr for i Agria.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte litt forskjellig. Den ene ridehesten min forsikret jeg for 100,000kr ved død og 80,000 i bruksforsikring. Pluss den beste veterinærforsikringen. Denne betalte jeg 16,000kr på i året.

Den andre var kunn veterinærforsikret i "hue og ræva" men ikke livsforsikret. Denne betalte jeg rett under 3000kr for i Agria.

Tusen takk for info!^^ Det blir vel noe i midten her. Hvis det blir frieser blir det livsforsikring i hvert fall.

Skrevet

Tusen takk for info!^^ Det blir vel noe i midten her. Hvis det blir frieser blir det livsforsikring i hvert fall.

Det var bruksforsikringen som gjorde forsikringen min så insane dyr :P Så da må du jo event bare ta en status på om dette er noe du faktisk trenger :)

AnonymBruker
Skrevet

Hest mellom 15-35.000 så får du ikke en frieser. Men anbefaler rasen sterkt :D

Gratulerer, gled deg til egen hest, det er helt fantastisk!

Tenk på å skaffe en hest mellom 7-12 år så får du en hest i mange, mange år. Vær obs på helsesjekk og evt røntgen. Bøyeprøver er litt diskutert om dagen, men greit at alle bein er i 0. Ser du en hest med skampris så er det som regel noe galt med den.

Tenk og prøv mange ganger, ikke kjøp den første og beste hesten. Ta med deg en venn/trener etc som du stoler og kjenner deg og din ridning når du skal prøve hest

Anonymous poster hash: 260fc...179
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er å kjøpe en trygg og stødig hest. Mange kjøper for vanskelige hester fordi de overvurderer sine egne evner, og så blir de utrygge fordi hestene er for tøffe. Hest koster mange tusen i mnd, så vent heller noen mnd og legg litt ekstra penger i en god hest. Anbefale deg også å bli med i et hesteforum/gruppe på fb så du kan spør om råd.

Sum på forsikring kommer an på mye. Jeg betalte 2000 for min i året i Agria.

Anonymous poster hash: bfc1c...c6f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Frieser jeg har fått tilbud om å kjøpe til 30.000, siden den ikke er noe særlig utdannet. Husk at markedet er dårlig for tiden, så fullt mulig. Den er frisk og lovende, skal snart ri den for andre gang. Skal prøve den en del før jeg bestemmer meg.

Den fikk 0 på bøye, hurra!^^

Takk for tips:) tenkte å ta med min gamle ridelærer neste gang.

AnonymBruker
Skrevet

For 30 000 kan du få en godt utdannet hest om du kjøper en annen rase. Det er kanskje lurt å kjøpe en som kan litt hvis du ikke kan så mye selv? Uansett veldig lurt å ha med en person som kjenner deg under prøving. Vedkommende kan nok gi bedre råd enn oss ang hvilken hest som passer det.

AnonymBruker
Skrevet

For 30 000 kan du få en godt utdannet hest om du kjøper en annen rase. Det er kanskje lurt å kjøpe en som kan litt hvis du ikke kan så mye selv? Uansett veldig lurt å ha med en person som kjenner deg under prøving. Vedkommende kan nok gi bedre råd enn oss ang hvilken hest som passer det.

Hei:) Ja, men så er det dette med Frieseren da, har jo alltid ønsket meg det<3 har du forslag til andre raser? Takk for råd, blir å ta med ridelærer+ en hesteinteressert venninne. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei:) Ja, men så er det dette med Frieseren da, har jo alltid ønsket meg det<3 har du forslag til andre raser? Takk for råd, blir å ta med ridelærer+ en hesteinteressert venninne. 

Hvilken rase det er er ikke så viktig, men jeg synes du burde kjøpe en hest som kan litt siden du er litt uerfaren selv. Mange førstegangskjøpere går på den smellen at de kjøper en for vanskelig hest. Dersom du vil ha en Frieser, kan du vel kjøpe en som kan litt? 

Skrevet

Ser du vurderer kaldblods og varmblods. Dette kan være veldig fine hester altså, men pass på at de er skikkelig innridd. Det er så mange av disse som har gått som travhester og solgt videre uten å egentlig noen gang ha blitt innridd. Er de godt innridd kan de være fantastiske hester, til en veldig god pris. Kaldblods kan også være like vakker som en friser om du spør meg :)

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til - dersom du med kaldblods mener kaldblodsTRAVER, så bør du vurdere Dølahest. De er som regel mye bedre grunntrent for vanlig bruk (riding og kjøring).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til - dersom du med kaldblods mener kaldblodsTRAVER, så bør du vurdere Dølahest. De er som regel mye bedre grunntrent for vanlig bruk (riding og kjøring).

Og du får mye dølahest for 30 000 ;) 

Skrevet

Og du får mye dølahest for 30 000 ;)

Like vakker hest også <3

Skrevet

Mitt tips er å velge en stødig, utdannet hest. Det er veldig lett å tenke "denne hesten er et blankt ark og jeg kan forme den slik jeg vil", men du har aldri hatt egen hest før, dermed lite med erfaring(en tror gjerne man har nok erfaring ved å stelle andres hester, men tro meg, tvert du får din egen kommer ALT i ditt ansvar og du ser fort hvor mye du ikke har peiling på). Jeg ser så alt for mange som har vært for ambisiøse og godtroende med sin første hest. Denne lite utdannede frieseren kan faktisk bli for vanskelig for deg. 

Bruk din egen vetrinær. Det har hendt at selger og hans vetrinær lyver om hestens egentlige tilstand.

Har du noen som kan stelle hesten din om du skal på ferie eller er syk?

Om det følger med utstyr til hesten - ring en saltilpasser så snart du kommer hjem. Om du betaler mye for salen, sjekk den før du evt. kjøper den. Ikke alle hesteeiere er like erfarne når det kommer til saltilpasning.

Vær også oppmerksom på hvilket bitt de bruker på hesten. Stort pluss om den fungerer fint bittløst! Men om de finner fram hodelag med et sterkt vektstangbitt før du drar ut og prøver den på tur - hvorfor gjør de det, mon tro? Sterkt bitt på tur skal ikke være nødvendig. Oftest bare tull fra eierne(hesten blir stressa pga. det sterke bittet og dermed har vi det gående), eller så er det bare et faktum at hesten er turbo og vanskelig å stoppe.

Det er mye å tenke på ang. hestekjøp! Håper du finner drømmehesten, det unner jeg deg virkelig :)

Skrevet

Veterinærforsikring er det viktigste å ha. Forsikring for død er ikke så dyrt å ha ved siden av, så det er også normalt. Bruksforsikring er ganske dyrt. Du bør vurdere selv om du bør ha det, men utifra pris høres det ikke ut som om det var noe jeg ville prioritert.

Pass på at din første hest skal være hyggelig og enkel å håndtere. Tenk deg at du er ute etter en "hverdagshelt". Veldig mange kjøper hester som blir for krevende. Tenkt også på at du er fersk i gamet, og du vet ikke om interessen vil følge. Det er fint å ha en hyggelig hest, som det er enkelt å få hjelp med av andre, og kanskje også få en fôrrytter på.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...