Uno09 Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 For å prøve å gjøre historien kort, skriver jeg stikkordsvis. Jeg venter barn nr to, jeg venter barnet med en som jeg har vært litt av/på med i mange år. Har kjent han ca 10 år. Vi er begge i tidlig 30 årene, vi var enige om å beholde barnet selv om vi ikke var sammen, men vi brukte hver dag i lag og sov sammen hver natt. Graviditeten var et faktum, vi blir foreldre om 1 mnd ca. Under svangerskap trakk han seg mer og mer unna, det begynte med at han trengte litt tid, så skulle ting ordne seg sa han til familie og meg. Det ble ikke slik, i dag har vi ikke kontakt. Han fikk seg ny kjæreste, nylig blitt samboere. Han stiller ikke opp på noe annet enn at han har erkjent farskapet. Men ellers utgifter, utstyr, kontroller, kommunikasjon eller en gang hvordan vi skal løse situasjonen når barnet kommer eksisterer ikke. Jeg har slått meg til ro med at jeg blir alene med barnet selv om det ikke var ønsket mitt, men hvordan skal jeg gjøre det vidre med tanke på bf? Jeg har forsøkt å holde meg saklig å skrive hva som sjer under kontroller å slike ting, gitt han datoer om han ønsker å bli med osv. Men får lite/ingen respons. Hvordan gjør jeg det når barnet kommer? Sier jeg fra når barnet er på tur eller kommer? Jeg klarer ikke se for meg hvordan vi skal klare å sitte i samme rom en gang... Han kunne stillet opp selv om han fikk seg ny kjæreste å stille opp for barnet som kommer. Er ikke bitter for at han valgte å gå vidre, men blir lei meg over situasjonen. Erfaringer? Vil gjærne høre fra flere
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 (endret) Hvordan mener du han ikke stiller opp for sitt ufødte barn? Du sier selvfølgelig i fra når barnet kommer. Endret 9. juni 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Skjønner at det kan være sårt for deg å måtte forholde deg til han under fødselen. Du har blitt sviktet ganske kraftig. Gi han beskjed når barnet er født, hvis du gir beskjed når barnet er underveis, risikerer du at han dukker opp på sykehuset med sin nye samboer - å det vil du vel ikke. Har du noen du kan og vil ha med deg under fødselen? Anonymous poster hash: d09f1...c47 2
Peter007 Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Egentlig bestemmer du selv hva du vil gjøre. Mannen bestemmer det hdn vil gjøre bortsett fra det økonomiske om du vil han skal bidra. Den biten er vanskelig å komme unna om han er arbeidstaker. Ham kdn kreve samvær. Han kreve at får foreldreansvar. Etter som barnet blir eldre ksn han kreve mer og mer samvær og bosted om barnet vil etter hvert. Økonomisk bidrag kreve gjennom NAV pm dere ikke blir enige.
Uno09 Skrevet 9. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2015 Skjønner at det kan være sårt for deg å måtte forholde deg til han under fødselen. Du har blitt sviktet ganske kraftig. Gi han beskjed når barnet er født, hvis du gir beskjed når barnet er underveis, risikerer du at han dukker opp på sykehuset med sin nye samboer - å det vil du vel ikke. Har du noen du kan og vil ha med deg under fødselen? Anonymous poster hash: d09f1...c47 Har ikke tenkt på det faktisk. Så det var egentlig en tankevekker... Jeg vil jo si fra når barnet kommer til, men er vel lurt å vente til etter fødselen. Har en veninne som skal være med etter planen. Takk for noen tankevekkere 1
Hedda-78 Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 Bestem deg for om du ønsker å ha ham med under fødselen eller ikke. Hvis du ønsker å ha ham med, men er redd for at du ikke får noe respons, kan du skrive til ham på forhånd noe sånt som "Gi meg beskjed om du ønsker å være med på fødselen, så sier jeg i fra når det skjer noe". Hvis han ikke gir lyd fra seg, så har du i alle fall invitert ham. Hvis du uansett helst ikke vil ha ham med, så kan du bare gi ham beskjed etter at barnet er født. For ordens skyld kan du jo si ifra på forhånd hvordan det blir. "Jeg tar med mamma på fødselen. Gir deg beskjed når vi er klare for besøk på sykehuset". Ellers tenker jeg at det er ikke så mye han kan stille opp med før barnet er født uansett. Mange menn involverer/interesserer seg ikke for svangerskapet selv om de er gifte, og er ikke med på ultralyden en gang. Så å håpe på at bf blir med på jordmorkontroller når dere ikke er sammen en gang er kanskje litt vel optimistisk 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Har ikke tenkt på det faktisk. Så det var egentlig en tankevekker... Jeg vil jo si fra når barnet kommer til, men er vel lurt å vente til etter fødselen. Har en veninne som skal være med etter planen. Takk for noen tankevekkere Var ikke meningen å skape uro for deg, men utifra HI ditt så fikk jeg forståelsen for at du ikke klarer å oppholde deg i samme rom som far. Tenker da at det kan bli ekstra vanskelig for deg om han er tilstede under fødselen, og i tillegg hvis han kommer drassende med sin nye dame. En fødsel er veldig privat, og det er tross alt du som føder som skal bestemme hvem du vil ha til stede, både før, under og etter. Anonymous poster hash: d09f1...c47
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #8 Skrevet 9. juni 2015 jeg hadde ikke sagt noe.. han har på en måte tatt det valget.. desverre. (etter mitt syn sång jeg tolker dette) Jeg hadde vært aleneforelder til dette barnet.. ser for meg ett helsikkers rabalder der dette skla «deles». Bedre for deg, barnet (kanskje han).. Tenkt om 2 år har du kanskej en usikker, forvirret unge som skjønner altfor godt at mamma&pappa ikke har det bra. Nix, hadde heller klart meg bedre alene lykke til Anonymous poster hash: 81b2c...ffd
Uno09 Skrevet 9. juni 2015 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2015 Bestem deg for om du ønsker å ha ham med under fødselen eller ikke. Hvis du ønsker å ha ham med, men er redd for at du ikke får noe respons, kan du skrive til ham på forhånd noe sånt som "Gi meg beskjed om du ønsker å være med på fødselen, så sier jeg i fra når det skjer noe". Hvis han ikke gir lyd fra seg, så har du i alle fall invitert ham. Hvis du uansett helst ikke vil ha ham med, så kan du bare gi ham beskjed etter at barnet er født. For ordens skyld kan du jo si ifra på forhånd hvordan det blir. "Jeg tar med mamma på fødselen. Gir deg beskjed når vi er klare for besøk på sykehuset". Ellers tenker jeg at det er ikke så mye han kan stille opp med før barnet er født uansett. Mange menn involverer/interesserer seg ikke for svangerskapet selv om de er gifte, og er ikke med på ultralyden en gang. Så å håpe på at bf blir med på jordmorkontroller når dere ikke er sammen en gang er kanskje litt vel optimistisk Han har aldri ytret ønske om å være med på selve fødselen, å det vil heller ikke jeg da man er i en svært sårbar situasjon under en fødsel. Det siste jeg trenger er at bf som ikke har vært her skal se meg slik selv om det er vårt felles barn. Det er mer situasjonen hvordan jeg kan håntere det best mulig i forhold til han.
Uno09 Skrevet 9. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 9. juni 2015 Var ikke meningen å skape uro for deg, men utifra HI ditt så fikk jeg forståelsen for at du ikke klarer å oppholde deg i samme rom som far. Tenker da at det kan bli ekstra vanskelig for deg om han er tilstede under fødselen, og i tillegg hvis han kommer drassende med sin nye dame. En fødsel er veldig privat, og det er tross alt du som føder som skal bestemme hvem du vil ha til stede, både før, under og etter. Anonymous poster hash: d09f1...c47 Må ærlig innrømme at jeg ikke vil se dama hans på sykehuset eller noe slik. Det må jeg få bestemme, synes ikke hun har noe å gjøre i mitt eller barnet sitt liv før det evt blir snakk om samvær og overnatting med far. Det er enda en god stund til da. Men bf får jo selvsagt komme å se barnet sitt. Lurer jaggu meg på hvordan det blir med hans familie å slikt... Fikk mange tanker pluttselig
Uno09 Skrevet 9. juni 2015 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2015 (endret) Hvordan mener du han ikke stiller opp for sitt ufødte barn? Du sier selvfølgelig i fra når barnet kommer. Man kan hjelpe til for å sørge at alt er på plass til barnet kommer, man kan høre hvordan det går med barnet, om alt er bra f.eks, man kan samarbeide slik at man har et greit utgangspunkt når barnet kommer selv om man ikke er sammen, men kan finne ut hvordan den vidre veien bør være for barnet og samvær, ønsker om ting, ikke ønsker. Vil jo selvsagt si fra når barnet kommer... Endret 9. juni 2015 av Uno09
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 9. juni 2015 #12 Skrevet 9. juni 2015 Man kan hjelpe til å hjelpe til for å sørge at alt er på plass til barnet kommer, man kan høre hvordan det går med barnet, om alt er bra f.eks, man kan samarbeide slik at man har et greit utgangspunkt når barnet kommer selv om man ikke er sammen, men kan finne ut hvordan den vidre veien bør være for barnet og samvær, ønsker om ting, ikke ønsker. Vil jo selvsagt si fra når barnet kommer... Beklager, men da er du vell optimistisk. Han har ansvar for å ha utstyr i sitt hjem og du har ansvar for ditt hjem. Har du vurdert tanken at du føler deg litt med skjegget i postkassa for han har fått seg dame? Er du undrende om samvær så ringer du og får banket inn en fast samværsavtale, kaller inn til familievernkontoret eller ser det ann. Jeg gjorde sistnevnte.
Uno09 Skrevet 9. juni 2015 Forfatter #13 Skrevet 9. juni 2015 Beklager, men da er du vell optimistisk. Han har ansvar for å ha utstyr i sitt hjem og du har ansvar for ditt hjem. Har du vurdert tanken at du føler deg litt med skjegget i postkassa for han har fått seg dame? Er du undrende om samvær så ringer du og får banket inn en fast samværsavtale, kaller inn til familievernkontoret eller ser det ann. Jeg gjorde sistnevnte. Det at han har fått seg dame er helt ok, man må jo få lov å gå vidre om man ønsker det. Føler ikke at jeg sitter i noe dårligere situasjon pga d. Har brukt familieværnkontoret, det endte med at jeg fikk en del råd. Å egentlig bare at det er opp til bf hvordan fremtiden hans med barnet ble. Fikk satt meg inn i regelverk og slikt, men det var det eneste egentlig.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #14 Skrevet 9. juni 2015 Det at han har fått seg dame er helt ok, man må jo få lov å gå vidre om man ønsker det. Føler ikke at jeg sitter i noe dårligere situasjon pga d. Har brukt familieværnkontoret, det endte med at jeg fikk en del råd. Å egentlig bare at det er opp til bf hvordan fremtiden hans med barnet ble. Fikk satt meg inn i regelverk og slikt, men det var det eneste egentlig. Tipper det kommer til å gå kjempebra ts. Du har jo ett barn fra før og har nok endel erfaringer. Ellers så er det ikke din jobb å tenke så mye på far. Du har allerede prøvd, og du vil gi han beskjed når barnet er født. Etter det syns jeg du skal konsentrere deg om deg og dine 2 barn. Far har fått og får sin sjangs, og tar han ikke den så er det ikke så mye mere du kan gjøre. Anonymous poster hash: d09f1...c47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå