Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg jobber i en dagligvarebutikk som har søndagsbutikk. Nå i pinsen fikk jeg vite at vi ansatte ikke får helligdagstillegg, men vanlig tillegg som vi til vanlig får på søndager... Jeg synes det er veldig merkelig at vi ikke skal få helligdagstillegg bare fordi vi har søndagsbutikk?? Noen som vet om dette stemmer?

Anonymous poster hash: 080e6...c82
Gjest snoopy_93
Skrevet

Er ikke tillegget man får om man jobber på søndager helligdagstillegg? Det var ihvertfall slik da jeg jobbet. (Dog var det i helsevesenet da) Jeg vet ihvertfall at etter kl 17 så får du tillegg for kveld og du skal vel ha tillegg om du jobber søndag eller andre røde dager også.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke tillegget man får om man jobber på søndager helligdagstillegg? Det var ihvertfall slik da jeg jobbet. (Dog var det i helsevesenet da) Jeg vet ihvertfall at etter kl 17 så får du tillegg for kveld og du skal vel ha tillegg om du jobber søndag eller andre røde dager også.

Nei, det står oppført som "søndagstillegg" på lønnslippen. Tror det er forskjell på butikk og i helsevesenet. Vi får ikke kveldstillegg heller på søndager, fordi vi har det tillegget hele dagen... synes det høres helt feil ut!

TS

Gjest snoopy_93
Skrevet

Ja, det høres ihvertfall ikke riktig ut i mine ører. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det står oppført som "søndagstillegg" på lønnslippen. Tror det er forskjell på butikk og i helsevesenet. Vi får ikke kveldstillegg heller på søndager, fordi vi har det tillegget hele dagen... synes det høres helt feil ut!

TS

Søndag er jo helligdag så jeg vil tro søndagstillegg og helligdagstilegg er samme sak. Hvordan det er med kvelden vet jeg ikke. Anbefaler å ta en telefon til LO:)

Anonymous poster hash: 88d37...d38

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er noen her som jobber i søndagsbutikk og kan fortelle om sine tillegg??

Skrevet

Kveldstillegg er forskjellig fra sted til sted. Noen får det fra kl 15, andre fra kl 18 og noen fra kl 21.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og vi har ikke helligdagstillegg på søndager, søndag går ikke som helligdag. Vi får helgetillegg og kveldstillegg. Vi får ikke begge deler om vi jobber lørdag eller søndag kveld, vi får det som er best betalt og det er kveld.

Om vi jobber røde dager, eks 1 og 2 juledag, 17 mai osv så får vi 133%. Om den dagen treffer en lørdag eller søndag så får vi 133% av den normale lønnen med tilleggene. 

Anonymous poster hash: 75ee6...565
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

butikksjef.com

Anonymous poster hash: b33ac...40b
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk så fikk vi UB3 (som var 84 kr eller noe i sin tid) på lørdag kveld og søndag, mens vi fikk 100% av timelønn på hellig-hellig-dager (1. påske- jule- og nyttårsdag blant annet). "Vanlige" helligdager (f.eks. 2. juledag) fikk vi UB3 igjen. Hvem som fant på systemet hvor noen helligdager tydeligvis er mer hellige enn andre aner jeg ikke.

Får du lønn etter tariff?

Skrevet

Hei! Jeg jobber i en dagligvarebutikk som har søndagsbutikk. Nå i pinsen fikk jeg vite at vi ansatte ikke får helligdagstillegg, men vanlig tillegg som vi til vanlig får på søndager... Jeg synes det er veldig merkelig at vi ikke skal få helligdagstillegg bare fordi vi har søndagsbutikk?? Noen som vet om dette stemmer?

På veldig røde dager, som 1 Juledag, Langfredag, 1 Påske og 1 Pinsedag skal det være ekstre betaling utover vanlig søndagstillegg ja.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk så fikk vi UB3 (som var 84 kr eller noe i sin tid) på lørdag kveld og søndag, mens vi fikk 100% av timelønn på hellig-hellig-dager (1. påske- jule- og nyttårsdag blant annet). "Vanlige" helligdager (f.eks. 2. juledag) fikk vi UB3 igjen. Hvem som fant på systemet hvor noen helligdager tydeligvis er mer hellige enn andre aner jeg ikke.

Får du lønn etter tariff?

1 nyttårsdag er vel strengt tatt ikke en rød/rød dag. Er vel kun Langfredag, 1 Påskedag, 1 Pinsedag og 1 Juledag som er rød/røde dager.

Skrevet

1 nyttårsdag er vel strengt tatt ikke en rød/rød dag. Er vel kun Langfredag, 1 Påskedag, 1 Pinsedag og 1 Juledag som er rød/røde dager.

hvor får du det fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaha?  Hva med 17. mai? Ikke helligdag, nei, men den er da vitterig rød likevel. Eller 1. mai for den del.

Anonymous poster hash: 91117...452

Skrevet

Kjeden jeg jobbet for tidligere hadde tariff i butikkene og der var det såkalt UB1, UB2 og UB3-tillegg. Sistnevnte var det man fikk på søndag og helligdager. Altså tillegget var det høyeste og det var det man fikk på de dagene det normalt sett var stengt. Om du får samme tillegg som på søndager høres dette for meg korrekt ut. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om man har i turnusen/arbeidsavtalen sin at man skal jobbe søndager så får man ikke 100% på søndager. Da får du helgetillegg. Det er helt vanlig. Om du dersom har en jobb hvor man ikke jobber søndag og du jobber (overtid) på søndag så får du 100%.

Anonymous poster hash: 75ee6...565
  • Liker 1
Skrevet

Jaha?  Hva med 17. mai? Ikke helligdag, nei, men den er da vitterig rød likevel. Eller 1. mai for den del.

Anonymous poster hash: 91117...452

I forhold til lønninger og lukketidsbestemmelser er det egne regler for de rød-røde dagene. Altså ekstra røde dagene, og det er kun Langfredag, 1 Påskedag, 1 Pinsedag og 1 Juledag. Dette innebærer at disse dagene har du rett på ekstra mye betalt for å jobbe, I motsetning til andre røde dager som gir samme retter som en vanlig søndag.

I tillegg ligger det regler som sier at butikker må stenge kl 1600 dagen før, og at Vinmonopolet må være stengt dagen før dette.

1 Nyttårsdag, 1 og 17 mai er ikke en gang helligdager men offentlige fridager.

Skrevet

hvor får du det fra?

Er ekstra regler for 1 Juledag, langfredag, 1 Påske og 1 Pinsedag. Som gir ekstra lønn for å jobbe disse dagene. Og strengere lukkeregler. De andre røde dagene for man vel lønn som en vanlig søndag, mens disse helt spesielle dagene skal det betales ennå mere.

1 Nyttårsdag, 1 mai og 17 mai er ikke helligdager men offentlige fridager. Skal dog lønnes som søndag/helligdag.

AnonymBruker
Skrevet

I forhold til lønninger og lukketidsbestemmelser er det egne regler for de rød-røde dagene. Altså ekstra røde dagene, og det er kun Langfredag, 1 Påskedag, 1 Pinsedag og 1 Juledag. Dette innebærer at disse dagene har du rett på ekstra mye betalt for å jobbe, I motsetning til andre røde dager som gir samme retter som en vanlig søndag.

I helsevesenet er det i hvert fall samme regler for 2. pinsedag som for 1. pinsedag.

Anonymous poster hash: d3c45...5ca

Skrevet

I helsevesenet er det i hvert fall samme regler for 2. pinsedag som for 1. pinsedag.

Anonymous poster hash: d3c45...5ca

Loven sikrer dere ekstra tillegg 1 pinsedag, det gjør den ikke med 2 pinsedag. Men her er det tydligvis en tariffavtale som sikrer dere et like godt tillegg 2 pinsedag. Og det er da en vesentlig forskjell, 1 pinsedag pålegger loven bedriften å gi dere ekstra tillegg. For 2 pinsedag gjør som sagt ikke loven dette, og en tariffavtale kan endres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...