AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 Hei, Jeg er varig ufør og skatter 35 %. Det gjør at jeg alltid får igjen flere tusen på skatten. Derfor burde jeg vel heller hatt lavere skatteprosent. Hva har dere andre uføre i trekkprosent? Anonymous poster hash: f9b13...6b6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Har høy uføretrygd pga tidligere inntekt og tjenestepensjon. Betaler 28 % i skatt. Har lite gjeld (200000) og derfor heller ikke særlig med fradrag. Anonymous poster hash: 3e8f1...b44
Gjest Angry Man Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 (endret) Kan sjekke det her, det skulle vel stemme sånn cirka. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/dette-ma-du-betale-i-skatt-i-2015/8531784.html Med 35% og 28% i skatt på uføretrygd lever dere godt på å være uføretrygdete. Ikke rart det går dårlig med statskassen med slike satser. Endret 9. juni 2015 av Angry Man
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Kan sjekke det her, det skulle vel stemme sånn cirka.http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/dette-ma-du-betale-i-skatt-i-2015/8531784.html Med 35% og 28% i skatt på uføretrygd lever dere godt på å være uføretrygdete. Ikke rart det går dårlig med statskassen med slike satser. Jeg betaler like mye i skatt i dag som ufør som jeg gjorde som yrkesaktiv. Lever ikke godt som ufør, for det er en grunn til at jeg er det - og det er en varig skade og sykdom. Hadde mye heller jobbet enn å leve med det jeg gjør nå.Anonymous poster hash: 3e8f1...b44 9
Cowboy Lotte Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Merkelig at uføre skal betale skatt av penger som allerede finansieres av skatt... 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 Kan sjekke det her, det skulle vel stemme sånn cirka.http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/dette-ma-du-betale-i-skatt-i-2015/8531784.html Med 35% og 28% i skatt på uføretrygd lever dere godt på å være uføretrygdete. Ikke rart det går dårlig med statskassen med slike satser. Jeg kan forsikre deg om at jeg ikke har 800 000 utbetalt i uføretrygd... Jeg lever greit pga ektefelle, ellers hadde jeg virkelig slitt. Jeg ser heller at trekkprosenten er ekstremt høy, men ville høre hva andre uføre har som trekkprosent. Så får vel kontakte Skatteetaten.Anonymous poster hash: f9b13...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Merkelig at uføre skal betale skatt av penger som allerede finansieres av skatt... Ja, jeg får heller ikke den til å gå opp, men det er vel det som kalles byråkrati.,,Anonymous poster hash: f9b13...6b6 2
Shelby83 Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 Varig sykepenger navnet.! skulle ung ufør og ufør hatt på papiret, hvorfor avhører mange de som kanskje heller trenger ett klapp på skulderen. Mange er ufrivillig dratt ned i den såkalte " luksus "gryta Norge. Det å vil bidra i samfunnet og være en ressurs er faktisk noe enkelte burde være Ydmyk over i stedet for å stigmatisere. Mange er " sykmeldt " i 14dager men er i " frisk " etter 12dager. Hva er de 2 dagene for noe greier? De unge uføre/uføre har faktisk vært langt nede i " systemet " og kjempet eller vil prøve ut jobbing og deretter bli så til de grader avhørt om helsetilstand fra A til Å. hvorfor man ikke burde jobbe i negativ retning ? , men betaler arbeidsskatt og forsikring som andre. Hva er forskjellen på de to? Skal vi avhøre de som er sykmeld hvorfor de faktisk er syk liksom.. Det er ikke greit å være så frekk.!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #9 Skrevet 14. juni 2015 Merkelig at uføre skal betale skatt av penger som allerede finansieres av skatt... Det finansieres ikke av "skattepenger", som folk liker å tro. Det finansieres derimot av MVA og oljepenger. Anonymous poster hash: b61e3...411 2
Frøken S Skrevet 14. juni 2015 #10 Skrevet 14. juni 2015 (endret) Hei, Jeg er varig ufør og skatter 35 %. Det gjør at jeg alltid får igjen flere tusen på skatten. Derfor burde jeg vel heller hatt lavere skatteprosent. Hva har dere andre uføre i trekkprosent? Anonymous poster hash: f9b13...6b6 Tror ikke du betaler 35% skatt, tipper det står 35% på biinntekter og tabelltrekk på vanlige inntekter. Sjekk skattekortet en gang til. Men får du tilbake hvert år burde du kanskje endre skattekortet ditt. Du kan ikke sammenlikne med andre, da de kan ha fradrag du ikke har, eller motsatt. Endret 14. juni 2015 av Frøken S 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #11 Skrevet 14. juni 2015 Kan sjekke det her, det skulle vel stemme sånn cirka. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/dette-ma-du-betale-i-skatt-i-2015/8531784.html Med 35% og 28% i skatt på uføretrygd lever dere godt på å være uføretrygdete. Ikke rart det går dårlig med statskassen med slike satser. Hæ? Du får 66% av det du har tjent de siste årene eller minstesatsen når de beregner uføretrygd. Max er rundt 350000. Anonymous poster hash: a58bd...c4b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #12 Skrevet 14. juni 2015 Hæ? Du får 66% av det du har tjent de siste årene eller minstesatsen når de beregner uføretrygd. Max er rundt 350000. Anonymous poster hash: a58bd...c4b 66% minus eventuelle manglene år på full opptjening i folketrygden, d.v.s 40 år i arbeidslivet. Har du 20 år i arbeidslivet når uføreberegningen skjer, så faller en fort 100 000 + + ned En kan også ta minus for uføregrad selvfølgelig, er man ikke 100% ufør, så reduseres det også. Anonymous poster hash: a01fe...bf7
Kamomille Skrevet 14. juni 2015 #13 Skrevet 14. juni 2015 Hei, Jeg er varig ufør og skatter 35 %. Det gjør at jeg alltid får igjen flere tusen på skatten. Derfor burde jeg vel heller hatt lavere skatteprosent. Hva har dere andre uføre i trekkprosent? Anonymous poster hash: f9b13...6b6 Uføretrygd skattlegges som lønnsinntekt fra og med 01.01.2015.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #14 Skrevet 14. juni 2015 Kan sjekke det her, det skulle vel stemme sånn cirka. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/dette-ma-du-betale-i-skatt-i-2015/8531784.html Med 35% og 28% i skatt på uføretrygd lever dere godt på å være uføretrygdete. Ikke rart det går dårlig med statskassen med slike satser. at noen kan misunne syke folk fatter jeg ikke.Får utbetalt 13200 ..Nå - kom med sjalusien deres. Jeg betalter 900 i KUN smertelindrendes medisin pr.mnd.Så kommer alle de andre helseutgiftene ,mat,klær,strøm,husleie Jeg går i minus hver måned. Hva er du så sjalu for ? Anonymous poster hash: 270df...0c1 4
Gjest Angry Man Skrevet 14. juni 2015 #15 Skrevet 14. juni 2015 at noen kan misunne syke folk fatter jeg ikke.Får utbetalt 13200 ..Nå - kom med sjalusien deres. Jeg betalter 900 i KUN smertelindrendes medisin pr.mnd.Så kommer alle de andre helseutgiftene ,mat,klær,strøm,husleie Jeg går i minus hver måned. Hva er du så sjalu for ? Anonymous poster hash: 270df...0c1 Du missforstår fullstendig. Jeg misunner ingen jeg bare fastslår at hvis man betaler 35 og 28% skatt på en uføretrygd er man nødt til å ha ganske mye utbetalt, kanskje noe mer en man skulle hatt. Hvis man foreks har en minsteytelse i uføretrygd har man vel maks 200 000 brutto? og betaler vel under 20% effektiv skatt. Virker som om du muligens ligger på en minsteytelse selv basert på tallene du oppga. Jeg synes bare at der er urettferdig at noen skal kunne være uføretrygdede og ha 400k brutto mens andre skal ha 200k brutto. Det var alt.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #16 Skrevet 14. juni 2015 Du missforstår fullstendig. Jeg misunner ingen jeg bare fastslår at hvis man betaler 35 og 28% skatt på en uføretrygd er man nødt til å ha ganske mye utbetalt, kanskje noe mer en man skulle hatt. Hvis man foreks har en minsteytelse i uføretrygd har man vel maks 200 000 brutto? og betaler vel under 20% effektiv skatt. Virker som om du muligens ligger på en minsteytelse selv basert på tallene du oppga. Jeg synes bare at der er urettferdig at noen skal kunne være uføretrygdede og ha 400k brutto mens andre skal ha 200k brutto. Det var alt. Du tar feil. Jeg har lite utbetalt, uten å gå i detaljer. Du trekker for bastante og raske konklusjoner. Anonymous poster hash: f9b13...6b6 2
Gjest Angry Man Skrevet 14. juni 2015 #17 Skrevet 14. juni 2015 (endret) Du tar feil. Jeg har lite utbetalt, uten å gå i detaljer. Du trekker for bastante og raske konklusjoner.Anonymous poster hash: f9b13...6b6 Slik jeg forstår systemet hvis du har 200 000 brutto betaler du cirka 20% skatt. Hvis du får igjen "flere tusen" og betaler 35% er du plent nødt til å ha ganske mye utbetalt, med mindre du med "flere tusen" mener 50+ igjen på skatten. Hvis jeg tar feil beklager jeg. Mener uansett ike å terpe på deg personlig, var bare de store forskjellene i uføreutbetaling jeg kritiserte. Endret 14. juni 2015 av Angry Man
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #18 Skrevet 14. juni 2015 Kan sjekke det her, det skulle vel stemme sånn cirka.http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/dette-ma-du-betale-i-skatt-i-2015/8531784.html Med 35% og 28% i skatt på uføretrygd lever dere godt på å være uføretrygdete. Ikke rart det går dårlig med statskassen med slike satser. Du er bra uvitende. Jeg har ca 219000,- i året før skatt. Og det er trangt. Betaler minst 4000,- pr mnd i skatt. Har mindre utbetalt nå enn før endringen. 800 000,-? Jeg tror det hører til sjeldenhetene.Anonymous poster hash: 56482...032 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #19 Skrevet 14. juni 2015 Slik jeg forstår systemet hvis du har 200 000 brutto betaler du cirka 20% skatt. Hvis du får igjen "flere tusen" og betaler 35% er du plent nødt til å ha ganske mye utbetalt, med mindre du med "flere tusen" mener 50+ igjen på skatten. Hvis jeg tar feil beklager jeg. Mener uansett ike å terpe på deg personlig, var bare de store forskjellene i uføreutbetaling jeg kritiserte. Med mindre du med "flere tusen" mener 50+ så er du jaggu nødt til å ha mye utbetalt hvis du skatter 35%. Slik jeg forstår systemet ihvertfall. hvis jeg tar feil beklager jeg. Er ikke slik at jeg ikke uner folk uføretrygd. Nei, jeg har ekstremt lite utbetalt, og antakelig må det ha skjedd noe veldig feil, når jeg plutselig skal betale 35 % skatt. Det er derfor jeg opprettet tråden, for jeg er dårlig på økonomi. Anonymous poster hash: f9b13...6b6 2
Gjest Angry Man Skrevet 14. juni 2015 #20 Skrevet 14. juni 2015 Nei, jeg har ekstremt lite utbetalt, og antakelig må det ha skjedd noe veldig feil, når jeg plutselig skal betale 35 % skatt. Det er derfor jeg opprettet tråden, for jeg er dårlig på økonomi.Anonymous poster hash: f9b13...6b6 Sjekk frøken S post ovenpå, som hun sier kan det hende at du ser på skatteprosenten, husker ikke helt hva dette er men mulig det er til hvis du har en jobb i tilegg eller noe slikt. Ved siden av den skal det stå skattetabellnummer, tror den koden som står der er sier hva du egentlig betaler i skatt. Sorry jeg er ikke helt stødig på det her men du skal ihvertfall ikke betale 35% i skatt med mindre du har type 350+ brutto
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå