AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #21 Skrevet 13. juni 2015 jeg gikk i fra å være en slank, pen jente.. til en ganske feit jente. angrer greit.. men det funker greit for noen! Anonymous poster hash: fea7e...c16
Heartfilia Skrevet 13. juni 2015 #22 Skrevet 13. juni 2015 Jeg var veldig usikker i starten da psykologen min nevnte antidepressiva. Mye fordi jeg hadde hørt fra venninner og lignende at de kjente/ble selv suicidale og mye annet. Derimot har jeg bare hatt positiv erfaring med antidepressiva. Du kan være heldig og slippe unna mye bivirkninger. Jeg fikk beskjed av psykologen at jeg kunne få mer angst og bli mer deprimert i starten av medisinene, men jeg slet ikke med dette. For meg så forandret medisinene veldig mye, jeg har ikke blitt likegyldig, men føler heller at humøret mitt og følelsene mine er blitt normalisert. Det hjalp meg også med eksponering i forhold til angsten, og jeg sliter ikke med depresjon så lenge jeg går på medisinene mine. Jeg har heller ikke gått opp i vekt. Men selvsagt, selvom min erfaring er positivt er det jo ikke noe garanti for at din erfaring blir det
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #23 Skrevet 13. juni 2015 Faktisk ikke når det er en av de største grunnene til at jeg er deprimert. Anonymous poster hash: 44f52...e41 Dersom du er sikker på at det er vekten din som forårsaker depresjonen din, burde du kanskje gjøre noe med den og ikke vurdere antidepressiva. Anonymous poster hash: 651a2...0c1 1
Heart Skrevet 13. juni 2015 #24 Skrevet 13. juni 2015 (endret) TS, hvis du sliter med selvbildet pga. vekt (eller andre ting), er det nok lurt fokusere på å arbeide med det. Hvilken terapiform bruker psykologen du går til? Har du god kontakt med henne? Om du bør ta medisiner eller ikke i tillegg skal jeg ikke ha sagt noe om; noen deprimerte trenger det, andre kan klare seg med terapi alene. Det med å endre personlighet var jeg også redd for, men det er OVERHODE ikke sant. Dersom du begynner på de typen som øker serotoninen i hjernen din, så får du bare tilført noe som skal være der fra naturens side, men som er i ubalanse når du er deprimert.Anonymous poster hash: 11bd9...14b Det er kjekt å høre at du opplever at medisinene hjelper for deg og at du ikke har merket noen bivirkninger, med det du sier om serotonin er ikke riktig. SSRI er egentlig beroligende medisiner, men ble markedsført mot depresjoner fordi markedet for beroligende ikke reagerte som man hadde håpet. Her er en artikkel fra British Medical Journal som dokumenterer dette, samt understreker at det aldri har vært påvist noen sammenheng mellom depresjon og serotoninnivåer. Man vet faktisk heller ikke om SSRI fører til økt eller redisert serotoninnivå. Det man derimot vet, er at SSRI virker beroligende/sløvende etter en innkjøringsperiode på noen uker, og kan være effektivt mot f.eks. angst. De jeg kjenner som har tatt SSRI over tid, er alle blitt veldig sløve og likegyldige. Det er vel ikke så rart om man blir det når man tar beroligende medisiner? Endret 13. juni 2015 av Heart 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #25 Skrevet 13. juni 2015 Dersom du er sikker på at det er vekten din som forårsaker depresjonen din, burde du kanskje gjøre noe med den og ikke vurdere antidepressiva. Anonymous poster hash: 651a2...0c1 Det var dråpen, og jeg vet at jeg vil få det mye bedre med meg selv. Jeg gjør jo noe med den også? Men det tar tid, og jeg er utrolig sliten av alt. Jeg har opplevd mye dritt i livet mitt tidligere også som trenges å gå igjennom. Jeg vurderte, men nå vet jeg ikke om jeg engang vil ha de, så spar meg for bedrevitende kommentarer, å svar på spørstmålet mitt istedenfor. Anonymous poster hash: 44f52...e41
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #26 Skrevet 13. juni 2015 TS, hvis du sliter med selvbildet pga. vekt (eller andre ting), er det nok lurt fokusere på å arbeide med det. Hvilken terapiform bruker psykologen du går til? Har du god kontakt med henne? Om du bør ta medisiner eller ikke i tillegg skal jeg ikke ha sagt noe om; noen deprimerte trenger det, andre kan klare seg med terapi alene. Det er kjekt å høre at du opplever at medisinene hjelper for deg og at du ikke har merket noen bivirkninger, med det du sier om serotonin er ikke riktig. SSRI er egentlig beroligende medisiner, men ble markedsført mot depresjoner fordi markedet for beroligende ikke reagerte som man hadde håpet. Her er en artikkel fra British Medical Journal som dokumenterer dette, samt understreker at det aldri har vært påvist noen sammenheng mellom depresjon og serotoninnivåer. Man vet faktisk heller ikke om SSRI fører til økt eller redisert serotoninnivå. Det man derimot vet, er at SSRI virker beroligende/sløvende etter en innkjøringsperiode på noen uker, og kan være effektivt mot f.eks. angst. De jeg kjenner som har tatt SSRI over tid, er alle blitt veldig sløve og likegyldige. Det er vel ikke så rart om man blir det når man tar beroligende medisiner? Interessant lesning. Men. "There was no correlation between serotonin reuptake inhibiting potency and antidepressant efficacy. No one knew if SSRIs raised or lowered serotonin levels; they still don’t know. There was no evidence that treatment corrected anything.7" Med referanse til..........ham selv. Anonymous poster hash: 651a2...0c1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #27 Skrevet 13. juni 2015 Det var dråpen, og jeg vet at jeg vil få det mye bedre med meg selv. Jeg gjør jo noe med den også? Men det tar tid, og jeg er utrolig sliten av alt. Jeg har opplevd mye dritt i livet mitt tidligere også som trenges å gå igjennom. Jeg vurderte, men nå vet jeg ikke om jeg engang vil ha de, så spar meg for bedrevitende kommentarer, å svar på spørstmålet mitt istedenfor. Anonymous poster hash: 44f52...e41 Beklager at du ikke får de svarene du vil ha, i en tråd som du ikke har startet. Anonymous poster hash: 651a2...0c1
Heart Skrevet 13. juni 2015 #28 Skrevet 13. juni 2015 (endret) Interessant lesning. Men. "There was no correlation between serotonin reuptake inhibiting potency and antidepressant efficacy. No one knew if SSRIs raised or lowered serotonin levels; they still don’t know. There was no evidence that treatment corrected anything.7" Med referanse til..........ham selv. Anonymous poster hash: 651a2...0c1 Artikkelen har 21 referanser. Av disse peker 4 til artikler og publikasjoner utgitt av artikkelforfatteren selv, men disse har igjen andre referanser. Healy er på langt nær den første som har påpekt at det ikke finnes vitenskapelige bevis som støtter påstanden om at det er en årsakssammenheng mellom serotoninnivåer og depresjon, og slett ingen beviser for at SSRI er er effektiv behandling. Alle data som finnes, viser derimot at de medisinene man brukte tidligere, var mer effektive. British Medical Journal er ikke akkurat kjent for å publisere artikler av tvilsom kvalitet. Hvis du vil ha enda flere referanser og synspunkter, så vil jeg anbefale at du leser kommentarene. Dette er etter hvert kjent stoff. Endret 13. juni 2015 av Heart
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #29 Skrevet 13. juni 2015 Beklager at du ikke får de svarene du vil ha, i en tråd som du ikke har startet. Anonymous poster hash: 651a2...0c1 Haha hva snakker du om? Om du ikke har mulighet til å svare, så er det unødvendig å prøve å belære meg hva jeg burde gjøre istedenfor. Bortkastet tid, med andre ord. Sa ingenting om situasjonen min i første spørstmålet heller, så du dro den her ut, til ingen nytte. Anonymous poster hash: 44f52...e41
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #30 Skrevet 13. juni 2015 Haha hva snakker du om? Om du ikke har mulighet til å svare, så er det unødvendig å prøve å belære meg hva jeg burde gjøre istedenfor. Bortkastet tid, med andre ord. Sa ingenting om situasjonen min i første spørstmålet heller, så du dro den her ut, til ingen nytte. Anonymous poster hash: 44f52...e41 Det har ikke vært noen belæring, jeg påpekte kun at det kunne være en idé å gjøre noe med vekten dersom det plager seg så mye at du vurderer antidepressiva. Du skriver selv at vekten er en av hovedgrunnene til problemene dine. Jeg foreslo simpelthen å forsøke å gjøre noe med det. Anonymous poster hash: 651a2...0c1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #31 Skrevet 13. juni 2015 Det har ikke vært noen belæring, jeg påpekte kun at det kunne være en idé å gjøre noe med vekten dersom det plager seg så mye at du vurderer antidepressiva. Du skriver selv at vekten er en av hovedgrunnene til problemene dine. Jeg foreslo simpelthen å forsøke å gjøre noe med det. Anonymous poster hash: 651a2...0c1 Og jeg gjør jo dette også, synes bare igrunn det er unødvendig når jeg to-tre ganger i denne tråden lurer på en og samme ting. Jeg har vært meget dårlig psykisk en stund tilbake, men kom meg over det den gang, og da var det ikke selvbildet mitt som var det største problemet. Så jeg er jo allerede "åpen" for å bli dårlig psykisk. Om du vet svaret eller ikke, så kan du vel heller fortelle meg det eller la være når jeg åpenbart spør etter en og samme ting. Anonymous poster hash: 44f52...e41
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #32 Skrevet 14. juni 2015 Jeg går på Wellbutrin (for angst, depresjon og har adhd i tillegg). Er veldig fornøyd! Gått på de i 1 år nå, hadde noen uker med kvalme og hetetokter i starten og rare drømmer, men det gikk over. Har ingen bivirkninger nå, bare kraftig redusert angst og ingen depresjoner! Reddet livet mitt Anonymous poster hash: 4d5aa...2ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå