Gå til innhold

Studenter; Hvor mye lever du på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye bruker du på mat i måneden? På klær/toalettsaker og andre "luxuries" ?

Har studert lenge i utlandet og vender nå nesen hjem, og er ikke helt komfortabel med norsk valutta og priser.  Hjelp mottaes med takk!  :blomst:



Anonymous poster hash: 4ac44...584
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer fra måned til måned, alt etter hvor mye jeg får i lønn og hva jeg trenger og "trenger". På mat bruker jeg vel stort sett mellom 2-300 kr. Når det kommer til klær/toalettsaker osv, varierer det veldig, men det ligger vel på vertfall en 1000 lapp om ikke mer. I tillegg betaler jeg deler av husleien min selv, 900 kr. Så det blir vel rundt en 5000 kr, og noen ganger mer i løpet av en måned. Hadde jeg skulle hatt kontroll på utgiftene mine (noe jeg burde ha), hadde jeg helt sikkert klart fint å leve på mindre. Men det varierer fra måned til måned og hva jeg har fra før og hva jeg trenger og også om jeg får noe ekstra av og til fra enten besteforeldre, tante/onkler eller foreldrene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorårets gjennomsnitt for variable utgifter: 

Mat: 815,-

Toalettartikler: 256,-

Diverse (klær, kino, spill m.m.) : 1458  

 

Matbudsjettet er lavt pga kombinasjon av stor fryser, fiskeinteresse, og gode lokale kjøttpriser. 

Ferieutgifter, og ting jeg har spart lenge til er ikke tatt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre! Snakket med venner som sa de kunne bruke opptil 2000 i måneden på mat/alko/snus+røyk. For meg høres det jo ut som mye penger mtp jeg er vant med pund. Men samtidig så betaler man 70kr for en pakke ost i Norge så jeg er litt i limbo her om priser og hva som er normalt. 
TS



Anonymous poster hash: 4ac44...584
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre! Snakket med venner som sa de kunne bruke opptil 2000 i måneden på mat/alko/snus+røyk. For meg høres det jo ut som mye penger mtp jeg er vant med pund. Men samtidig så betaler man 70kr for en pakke ost i Norge så jeg er litt i limbo her om priser og hva som er normalt. TS Anonymous poster hash: 4ac44...584

Tror fort det kan overstige 2000 kr hvis alkohol og snus er med i budsjettet ditt.. Kommer an på hvor mye du handler da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så flott å høre! Snakket med venner som sa de kunne bruke opptil 2000 i måneden på mat/alko/snus+røyk. For meg høres det jo ut som mye penger mtp jeg er vant med pund. Men samtidig så betaler man 70kr for en pakke ost i Norge så jeg er litt i limbo her om priser og hva som er normalt. 

TS

Anonymous poster hash: 4ac44...584

 

 

2000kr er vanlig til kun mat. 1500kr går hvis du er nøye med hva du handler, kjøper på tilbud og lager alt fra bunnen. Skal snus/røyk og alkohol være med i den posten må du øke den betraktelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bump?

ts



Anonymous poster hash: 4ac44...584
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dessverre mye, er dårlig å spare. Minus husleien bruker jeg 6-7 tusen i mnd. Dette er da for diverse abbonementer, strøm, internett, kollektiv, mat + andre mer eller mindre unødvendige ting.

Anonymous poster hash: abfc5...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dessverre mye, er dårlig å spare. Minus husleien bruker jeg 6-7 tusen i mnd. Dette er da for diverse abbonementer, strøm, internett, kollektiv, mat + andre mer eller mindre unødvendige ting.

Anonymous poster hash: abfc5...263

Bare på mat bruker jeg vel 2-3 tusen. Har en fryser på størrelse med en skoeske, og hater å lage mat(dvs lite lages fra bunnen).

Anonymous poster hash: abfc5...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 6000 i mnd på husleie. 4-6000 på diverse annet. Mat, alkohol, konserter, klær, trening, telefon, osv. Bruker i snitt 3300 i mnd på matbutikken.



Anonymous poster hash: ec79f...b5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal godt gjøres å bruke mindre enn 100,- dagen på mat, noe som tilsvarer 3000,- i mnd.



Anonymous poster hash: 4177c...fe0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte rundt 4-5000 i mnd utenom husleie. (Ifjor) nå reiste jeg veldig mye da, så stort sett gikk rundt 1500kr pluss/minus i mnd til nsb og buss :P hvis jeg ikke reiste til den summen kjøpte jeg meg noe annet hehe.

Jobba litt ved studiene. Ikke så mye, men fikk nå mellom 1-3000 i mnd. Og spart litt penger fra sommerjobb. Så det har jo gått greit:)

Anonymous poster hash: d38b2...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har budsjett på 2500 på mat (og snus) og bruker dette sjelden opp! 
Kjøper mye mat på ''-50% grunnet dato'' som jeg fryser ned. i tillegg har jeg et par dager i mnd hvor jeg lager enorme mengder mat (betasuppe, lapsgaus, brød, rundstk, osv) som jeg fryser ned i porsjonspakker. Her bruker jeg også ''-50% grunnet dato'' kjøtt. Dette holder seg veldig lenge dersom det fryses (Y)

Er også flink å gå på Kiwi og bruke frukt og grønt garantien, tror de hater meg der ;-) Altså, om du finner en dårlig pakke blåbær i butikken får du en frisk pakke gratis :-D

I tillegg ''raider'' jeg fryseboksen til mor og far når jeg er hjemme, og tar med meg alt mulig. Hjemmelaget brød, syltetøy, supper, rundstykker osv. Dette er selvsagt fordi de ikke bruker det. De lager mye, fryser ned og lar det ligge  :sjokkert:  Så jeg får lov å gå amok der en gang i blant  :danse: 

Det er mye man kan gjøre for å spare, om man bare gidder :)

 

Edit: skrivefeil.

Endret av boblevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har budsjett på 2500 på mat (og snus) og bruker dette sjelden opp! 

Kjøper mye mat på ''-50% grunnet dato'' som jeg fryser ned. i tillegg har jeg et par dager i mnd hvor jeg lager enorme mengder mat (betasuppe, lapsgaus, brød, rundstk, osv) som jeg fryser ned i porsjonspakker. Her bruker jeg også ''-50% grunnet dato'' kjøtt. Dette holder seg veldig lenge dersom det fryses (Y)

Er også flink å gå på Kiwi og bruke frukt og grønt garantien, tror de hater meg der ;-) Altså, om du finner en dårlig pakke blåbær i butikken får du en frisk pakke gratis :-D

I tillegg ''raider'' jeg fryseboksen til mor og far når jeg er hjemme, og tar med meg alt mulig. Hjemmelaget brød, syltetøy, supper, rundstykker osv. Dette er selvsagt fordi de ikke bruker det. De lager mye, fryser ned og lar det ligge  :sjokkert:  Så jeg får lov å gå amok der en gang i blant  :danse: 

Det er mye man kan gjøre for å spare, om man bare gidder :)

 

Edit: skrivefeil.

Du er min helt! snus og røyk blir det ikke noe av her, og lite alkohol. 

Alt det andre du nevner planlegger jeg også å gjøre ;P 

TS

Anonymous poster hash: 4ac44...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du er min helt! snus og røyk blir det ikke noe av her, og lite alkohol. 

Alt det andre du nevner planlegger jeg også å gjøre ;P 

TS

Anonymous poster hash: 4ac44...584

 

hihi så gøy å høre :-D 

Når jeg klarer meg på rett under 2000 med (mye) snus, vil jeg tro at du klarer deg på 1000-1500 hvis du er veldig bevisst og gjør (litt tidkrevende) tiltak slik jeg gjør! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...