AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Kan utleier kreve at leier skal på egen bekostning vedlikeholde ting som dører, varmtvannstank, do, elektriske kofyrer, kontakter, sikringer, røykvarslere, + oppstaking av avløpsrør til leiers egen vannlås? Betyr dette at dersom det blir problemer med varmtvannstanken så må vi som leier betale for ny eller nye deler? Eller betyr det at vi må gjøre vårt til at slik skade ikke skjer? Anonymous poster hash: 3caf4...525
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #2 Skrevet 8. juni 2015 Hva står det i kontrakten? Anonymous poster hash: b855b...604 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #3 Skrevet 8. juni 2015 Hva står det i kontrakten? Anonymous poster hash: b855b...604 Det står det jeg har nevnt ovenfor, men jeg har aldri sett dette stå i andre kontrakter jeg har hatt og ble litt tatt på sengen. TS Anonymous poster hash: 3caf4...525
melatonin Skrevet 8. juni 2015 #4 Skrevet 8. juni 2015 Hos oss har leietaker ansvar for generell vedlikehold, alt du nevner utenom varmtvannstanken. Blir ting ødelagt forde det er gammelt og slitt og det ikke er leietakers skyld så dekker vi det, men hvis de påfører unødvendig slitasje eller ødelegger må de koste det selv. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Normalt vedlikehold kan pålegges leietaker, men større kostnader/utskiftning skal utleier betale. Anonymous poster hash: c9f64...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 De fleste blir overrasket over hva som faktisk er mulig å avtale i et leieforhold til tross for at husleieloven i utgangsunktet er ufravikelig. Særlig gjelder dette kontraktens bestemmelser om vedlikehold, der det nesten er fritt frem. Viktig å lese kontrakten og reflektere før den signeres. Tingene du nevner om vedlikehold kan altså avtales å være leietakers ansvar. Men også vktig å huske at vedlikehold ikke betyr utbedring av tilfeldig skade, heller ikke utskifting av utstyr pga slit og elde. Anonymous poster hash: a13e3...d66 2
stan Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Siden dette står i kontrakten, så tar du på deg ansvar for disse tingene om du signerer. Det vil da være utleiers vurdering om du må bekoste en ny bereder om den gamle går i stykker. Du har tross alt akseptert det i kontrakten. Jeg hadde vært skeptisk til å skrive under. Men jeg ville sagt til utleier at kontrakten bryter med norsk lov. Du får neppe leiligheten, men med disse vilkårene er det kanskje det beste. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #8 Skrevet 9. juni 2015 De fleste blir overrasket over hva som faktisk er mulig å avtale i et leieforhold til tross for at husleieloven i utgangsunktet er ufravikelig. Særlig gjelder dette kontraktens bestemmelser om vedlikehold, der det nesten er fritt frem. Viktig å lese kontrakten og reflektere før den signeres. Tingene du nevner om vedlikehold kan altså avtales å være leietakers ansvar. Men også vktig å huske at vedlikehold ikke betyr utbedring av tilfeldig skade, heller ikke utskifting av utstyr pga slit og elde.Anonymous poster hash: a13e3...d66 Og jeg er overrasket over hvor mange som ikke leser kontrakten de skriver under på. Det er ikke sjelden her at folk lurer på om ulike ting egentlig er lov, men de har likevel skrevet under på det noe som gjør at de godkjenner vilkårene. Anonymous poster hash: a8de4...62d 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #9 Skrevet 9. juni 2015 Utleierens plikterHovedregelen er at utleieren har ansvaret for både innvendig og utvendig vedlikehold. Han har plikt til å sørge for at både boligen og fellesarealene er i ordentlig stand i hele leieperioden. Uansett om de manglene som oppstår skyldes vanlig slitasje, alder eller skader, er dette utleierens ansvar. Er det nødvendig å skifte ut inventar eller gjenstander som tilhører utleieren spesielt, er han ansvarlig for at dette blir gjort. Utleieren har også ansvaret for utbedring av tilfeldige skader. Dette gjelder selv om skaden oppstår på ting som leieboeren ellers plikter å vedlikeholde. Slår lynet ned i et elektrisk apparat inne i selve boligen, er det altså utleieren som må betale reparasjonen eller kjøpe nytt. Leieboerens plikter Utleieren har hovedansvaret, men også leieboeren har sine vedlikeholdsplikter. Han er ansvarlig for en del av det vanlige vedlikeholdet inne i sin egen bolig. Han skal vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og utstyr til boligen, som ikke er en del av den faste eiendommen. Utskiftning av småting som pakninger og kraner er altså leieboerens ansvar. http://www.jusshjelp.com/bolig21u.htm Anonymous poster hash: 94534...cf5 1
Fjompen Skrevet 9. juni 2015 #10 Skrevet 9. juni 2015 Siden dette står i kontrakten, så tar du på deg ansvar for disse tingene om du signerer. Det vil da være utleiers vurdering om du må bekoste en ny bereder om den gamle går i stykker. Du har tross alt akseptert det i kontrakten. Jeg hadde vært skeptisk til å skrive under. Men jeg ville sagt til utleier at kontrakten bryter med norsk lov. Du får neppe leiligheten, men med disse vilkårene er det kanskje det beste. Dette er jo feil. Det er trist at folk sitter på et nettforum og gir liksom-juridiske råd. Vedlikehold er ikke det samme som ansvaret for at leiligheten har en varmtvannsbereder. Nå er varmtvannsberedere et sært punkt å ta med i kontrakten siden de i utgangspunktet ikke trenger mye vedlikehold, men du vil som leietager kun maksimalt hefte for en servicemanns uttalelse om utskiftning. Enhver utskiftning vil bekostes av utleier. For å ta f.eks oppvaskmaskin, siden det er mer sannsynlig at en slik hvitevare ryker; Er leiligheten møblert med oppvaskmaskin, så har du som leietager ansvar for å vedlikeholde, dvs jevnlig rense og ha tilsyn med, men enhver utskiftning skal foretas av utleier. I veldig mange tilfeller så vil det bli rimeligere å bytte ut vaskemaskinen enn å foreta en langvarig reparasjon på stedet, og ansvaret flyttes da over på utleier. Det eneste du da plikter som leietager er å bestille, og betale servicepersonell, som vil uttale seg. Dog, utleier har i mange tilfeller fem års reklamasjonsrett på hvitevarer som nok sikrer gratis utbedring fra leverandøren, og er maskinen over fem år gammel, så vil verdien være så lav at mer enn en times arbeid på den er mer enn maskinens verdi. Det er ikke ulovlig å kontraktsfeste et slik punkt, men det er jo kimen for en god del konflikter, spesielt punktet om varmtvannstank, som jeg ikke egentlig forstår. Det finnes flust av eksempler på leiekontrakter der leietager plikter å vedlikeholde så godt at leiligheten fremstår som ny, uten naturlig slitasje og elde ved utflytting, og hvor leietagere har opplevd at krav på depositumspengene etter utflytting har spist store porsjoner av depositumssummen,
stan Skrevet 9. juni 2015 #11 Skrevet 9. juni 2015 Problemet oppstår når utleier lager en kontrakt som bryter utleieloven og sasamtidig har makt over depositumet. Som leietaker kommer man da i en vanskelig situasjon. Utleier vil hevde de har en avtale på at leietaker skal koste dette. Man kan selvfølgelig ta en advokat og gå til sak mot utleier, men i praksis gjør få det. Utleier i den kontrakten som TS nevner prøver å dytte noen av sine kostnader over på leietaker. Det er ikke rett, men det er ikke bestandig så lett å hevde sin rett.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #12 Skrevet 9. juni 2015 Problemet oppstår når utleier lager en kontrakt som bryter utleieloven og sasamtidig har makt over depositumet. Som leietaker kommer man da i en vanskelig situasjon. Utleier vil hevde de har en avtale på at leietaker skal koste dette. Så lenge man har en ordentlig depositumskonto kan utleier kreve denne utbetalt og dette vil relativt enkelt avgjøres på et lavere rettsnivå. Anonymous poster hash: c9f64...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #13 Skrevet 9. juni 2015 Så lenge man har en ordentlig depositumskonto kan både utleier/leietaker kreve denne utbetalt og dette vil relativt enkelt avgjøres på et lavere rettsnivå. (redigert) Anonymous poster hash: c9f64...dd1 1
stan Skrevet 9. juni 2015 #14 Skrevet 9. juni 2015 Det stemmer det. Men ofte er det gråsoner, og leietakere er ofte avhengig av å få utbetalt depositum kjapt. Poenget mitt er at man skal være forsiktig å tro at noe som står i en kontrakt ikke gjelder. Man må også være forberedt på at avtalen tolkes i værst tenkelige retning. Og til sist, ikke vær god troende, det finnes utleier som med hensikt bryter loven. Det kan være det enkleste å unngå slike.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #15 Skrevet 9. juni 2015 Jeg har ikke skrevet under. Jeg gikk på visning forleden dag og ba han som er leietaker om å sende meg en kopi av hans kontrakt slik jeg kunne se. Jeg har alltid vært forberedet på å ta vare på innbo og ikke ødelegge med vilje, ta ansvar for gjester og potensielle skader de påfører. Men at leier er pliktet til å vedlikeholde feks komfyr, varmtvannstank, røykvarslere osv er nytt for meg. Altså jeg er ryddig og forsiktig, det er ikke det. Røykvarslere feks, er ikke det under utleiers ansvar for brannsikker byggning? Jeg er mest redd for at viss vaskemaskinen ryker så må jeg og de andre studentene jeg leier med betale for en ny en. Det er det som setter en stopper for meg å signere kontrakten. TS Anonymous poster hash: 3caf4...525
Fjompen Skrevet 9. juni 2015 #16 Skrevet 9. juni 2015 Jeg har ikke skrevet under. Jeg gikk på visning forleden dag og ba han som er leietaker om å sende meg en kopi av hans kontrakt slik jeg kunne se. Jeg har alltid vært forberedet på å ta vare på innbo og ikke ødelegge med vilje, ta ansvar for gjester og potensielle skader de påfører. Men at leier er pliktet til å vedlikeholde feks komfyr, varmtvannstank, røykvarslere osv er nytt for meg. Altså jeg er ryddig og forsiktig, det er ikke det. Røykvarslere feks, er ikke det under utleiers ansvar for brannsikker byggning? Jeg er mest redd for at viss vaskemaskinen ryker så må jeg og de andre studentene jeg leier med betale for en ny en. Det er det som setter en stopper for meg å signere kontrakten. TS Anonymous poster hash: 3caf4...525 Du må ikke kjøpe ny. Kjøp av nytt er utleiers ansvar. Du kan derimot kreves å jevnlig tømme filtre, holde den ren&pen og i vater slik at den ikke slites unødig. Vedlikehold av en brannvarsler er jo også typisk å skifte batteri. Dette er mye enklere for deg som bor i leiligheten enn om huseier skal ha et overordnet ansvar for alt slik, og måtte avtale tilsynsbesøk av deg til tider det passer både huseier og deg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #17 Skrevet 9. juni 2015 Du må ikke kjøpe ny. Kjøp av nytt er utleiers ansvar. Du kan derimot kreves å jevnlig tømme filtre, holde den ren&pen og i vater slik at den ikke slites unødig. Vedlikehold av en brannvarsler er jo også typisk å skifte batteri. Dette er mye enklere for deg som bor i leiligheten enn om huseier skal ha et overordnet ansvar for alt slik, og måtte avtale tilsynsbesøk av deg til tider det passer både huseier og deg. Ja dette var det jeg forvente, å ta vare på ting. Men liksom viss komfyren får problemer, en av platene slutter å virke for eksempel, er det da vi som må betale for å få det fikset? Er ikke dette inbo, ergo en del av det som utleier er ansvarlig for? TS Anonymous poster hash: 3caf4...525
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #18 Skrevet 9. juni 2015 Ja dette var det jeg forvente, å ta vare på ting. Men liksom viss komfyren får problemer, en av platene slutter å virke for eksempel, er det da vi som må betale for å få det fikset? Er ikke dette inbo, ergo en del av det som utleier er ansvarlig for? TS Anonymous poster hash: 3caf4...525 Dersom komfyren fulgte med leiligheten skal utleier fikse/kjøpe ny når denne går i stykker, så lenge den har vært utsatt for normal bruk/slitasje. Anonymous poster hash: c9f64...dd1 1
Fjompen Skrevet 9. juni 2015 #19 Skrevet 9. juni 2015 Ja dette var det jeg forvente, å ta vare på ting. Men liksom viss komfyren får problemer, en av platene slutter å virke for eksempel, er det da vi som må betale for å få det fikset? Er ikke dette inbo, ergo en del av det som utleier er ansvarlig for? TS Anonymous poster hash: 3caf4...525 Du kan kreves å reparere den, med mindre en reparasjon vil være dyrere enn å erstatte gjenstanden. Og, med dagens servicepriser så vil det være lite aktuelt å reparere gamle komfyrer.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #20 Skrevet 9. juni 2015 De fleste blir overrasket over hva som faktisk er mulig å avtale i et leieforhold til tross for at husleieloven i utgangsunktet er ufravikelig. Særlig gjelder dette kontraktens bestemmelser om vedlikehold, der det nesten er fritt frem. Viktig å lese kontrakten og reflektere før den signeres. Tingene du nevner om vedlikehold kan altså avtales å være leietakers ansvar. Men også vktig å huske at vedlikehold ikke betyr utbedring av tilfeldig skade, heller ikke utskifting av utstyr pga slit og elde. Anonymous poster hash: a13e3...d66 Dette! Avtalefriheten i Norge står sterkt Anonymous poster hash: 47d0f...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå