AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Skal prøve å lage gele av denne saften. :-) Men jeg aner ikke hvor mye gelatinpulver jeg burde ha. Koker jeg opp vannet først (og i såfall hvor mye) og blander i gelatinpulver også har opp i saften? Anonymous poster hash: 8a341...103
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Det er en del oppskrifter for gele med funlight, så prøv en av de. ZerOh og funlight har samme blandingsforhold, så de er nok like konsentrert.Anonymous poster hash: 88fd9...c40
Cuntzilla Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Det står bakpå posen 1 pose gelatinpulver går vel til 1 liter væske. På 1 l gelé har jeg 7dl vann og 3 dl saft. Først blander du pulveret med litt varmt vann og lar det stå og svelle litt. I mellomtiden kan du sette på vannkokeren med så mye vann du trenger, og så pleier jeg bare å helle det kokende vannet over gelatinpulveret og røre godt og så tilsetter jeg saften imens jeg rører. Voila, gelé på 5 minutter, laget i skålen den skal stå i. Lenge siden jeg har laget det da, men da jeg hadde litt dilla på det så pleide jeg å halvere denne oppskriften, 1l gele er litt mye og jeg synes ikke det er så godt når den står lenge. Da blir det ca 5 ts gelatinpulver.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Ok, så hvis du halverer oppskriften så blir det 3.5 dl vann og 1.5 dl saft og 5 ts gelatinpulver? :D Dette må jeg prøve. Anonymous poster hash: 8a341...103
Knask Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Pleier å koke 8 dl vann med en pose gelatinpulver. Om du nesten-koker vannet med pulveret i må du røre i bunnen hele tiden fordi det koker raskt fast. Fungerer også å koke vannet for så å ha i pulveret etterpå og røre. Så har jeg i 2 dl saft når pulveret er rørt i. Har det i en boks og inn i kjøleskapet. :D
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 Men jeg kjøpte en hel boks med gelatinpulver! Så det er derfor jeg må vite presist hvor mye teskjer jeg skal ta opp i. Uff, man innser hvor amatør man er på kjøkkenet når man ikke engang har laget gele før. Anonymous poster hash: 8a341...103
missdior Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Bruk gelatinplater, mye lettere. 1 plate til 1 dl væske
SiMa Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Skal prøve å lage gele av denne saften. :-) Men jeg aner ikke hvor mye gelatinpulver jeg burde ha. Koker jeg opp vannet først (og i såfall hvor mye) og blander i gelatinpulver også har opp i saften? Anonymous poster hash: 8a341...103 Har du prøvd enda? Jeg er spent på resultatet. Hvilken smak brukte du?
Knask Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 (endret) En stor teskje pulver er nok til ca 2 dl vann. Så 5 skjeer til 1 liter :D Litt mer om du liker hard gele, og litt mindre om du vil at den skal smuldre opp og nesten være flytende. Endret 10. juni 2015 av Knask
Gjest Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Har laget ligende mange ganger. Om jeg bruker 1 liter væske, så pleier jeg å bruke minst 3 dl saft og resten vann, men så liker jeg godt saftsmaken da På 1 liter vann så bruker jeg da 7 gelatinplater. Bruker man pulver så er vel 1 gelatinplate det samme som 1 teskje gelatinpulver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå