Gå til innhold

Bryllups Budsjett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Som nyforlovet og i drømmeland om hvordan alt skal bli, lurer jeg litt på hva slags budsjett folk har totalt og da med antallet gjester?
Om det er lokale hvor man fikser alt selv, ordner med catering, må pynte bord selv o.l, eller om man tar restaurant/hotell hvor alt ordnes for seg.

Jeg har booket en restaurant som er veldig populær og har flere års ventetid, og siden vi skal gifte oss 2017 ordnet jeg dette omtrent med en gang. Men bortsett fra det er ikke noe annet ordnet enda. I brosjyren jeg da fikk, var det kuvert priser på ca 1400-1600 kr, og da med forbehold om litt økning til 2017 sa damen til meg. Og det er jo ikke så ille. Så nå, når vi da ser litt på det, regner vi på 1600-1800 i kuvertpris. Og antall gjester er ca 100 stk (stor familie på begge sider). 

Kirken blir gratis da vi/foreldrene våre sogner til vår valgte kirke.

Så kjole til meg: Mellom 10.000-25.000 kr

Sminke og hår: Mellom 2.000-7.000 kr (mulig jeg skal ha ekstensions nemlig)

Dress til mannen: Har allerede 

Manikyr: ?? hva koster dette ca?

Vippeekstension: 1.000-2.500 kr??

Save the date kort: 200 kr

Invitasjons kort: 2.000 kr

Vi trenger jo ikke ordne noen ting omtrent, siden vi skal ha det på restaurant. Hva bør jeg huske på da? Eller, er det noe jeg trenger å huske på?

Så totalt sett bør jeg kanskje regne budsjett på 200.000-250.000 kr??

Anonymous poster hash: 997c4...c94
Videoannonse
Annonse
Gjest økonomifrue
Skrevet

I tillegg trenger dere fotograf, frisør/sminke på selve dagen, transport, blomster, bordkort, meny- og birdplasseringskort/-oversikt hvis dere ønsker slikt.

I tillegg andre trykksaker som kirkeprogram.

Selv om mannen har dress burde dere kanskje overveie om han skal få en ny innen bryllupet - alternativt annet antrekk.

Også må dere huske på at dere skal ha tankekort i ettertid.

AnonymBruker
Skrevet

Oi da!

Vi gifter oss om to måneder.

Pris: Maks 50 000, hvor vi blir 35 gjester.

Kan jeg spørre hvordan dere har råd til dette? Spart opp? :/

Anonymous poster hash: 36a01...3f1

• Liker 2
Gjest What2say
Skrevet (endret)

I tillegg trenger dere fotograf, frisør/sminke på selve dagen, transport, blomster, bordkort, meny- og birdplasseringskort/-oversikt hvis dere ønsker slikt.

I tillegg andre trykksaker som kirkeprogram.

Selv om mannen har dress burde dere kanskje overveie om han skal få en ny innen bryllupet - alternativt annet antrekk.

Også må dere huske på at dere skal ha tankekort i ettertid.

Min mann vil ikke ha ny dress. Han vil ha den han har. Kanskje han endrer mening senere, etter at broren hans nå skal ha smoking i sitt bryllup. Men for min del kan han velge helt selv =)

Endret av What2say
AnonymBruker
Skrevet

Oi da!

Vi gifter oss om to måneder.

Pris: Maks 50 000, hvor vi blir 35 gjester.

Kan jeg spørre hvordan dere har råd til dette? Spart opp? :/

Nja, vi har absolutt mulighet til å spare det opp, men siden vi sparer til leiligheten vi har kjøpt også, så har vi ikke råd selv. Det er våre foreldre som sponser vårt bryllup. 

Skrevet

Hei!

Som nyforlovet og i drømmeland om hvordan alt skal bli, lurer jeg litt på hva slags budsjett folk har totalt og da med antallet gjester?

Om det er lokale hvor man fikser alt selv, ordner med catering, må pynte bord selv o.l, eller om man tar restaurant/hotell hvor alt ordnes for seg.

Jeg har booket en restaurant som er veldig populær og har flere års ventetid, og siden vi skal gifte oss 2017 ordnet jeg dette omtrent med en gang. Men bortsett fra det er ikke noe annet ordnet enda. I brosjyren jeg da fikk, var det kuvert priser på ca 1400-1600 kr, og da med forbehold om litt økning til 2017 sa damen til meg. Og det er jo ikke så ille. Så nå, når vi da ser litt på det, regner vi på 1600-1800 i kuvertpris. Og antall gjester er ca 100 stk (stor familie på begge sider). 

Kirken blir gratis da vi/foreldrene våre sogner til vår valgte kirke.

Så kjole til meg: Mellom 10.000-25.000 kr

Sminke og hår: Mellom 2.000-7.000 kr (mulig jeg skal ha ekstensions nemlig)

Dress til mannen: Har allerede 

Manikyr: ?? hva koster dette ca?

Vippeekstension: 1.000-2.500 kr??

Save the date kort: 200 kr

Invitasjons kort: 2.000 kr

Vi trenger jo ikke ordne noen ting omtrent, siden vi skal ha det på restaurant. Hva bør jeg huske på da? Eller, er det noe jeg trenger å huske på?

Så totalt sett bør jeg kanskje regne budsjett på 200.000-250.000 kr??

Save the date kort 200? Det virker veldig lite. Vi hadde ikke det, men du må nok regne med minst mellom fem og ti kroner per stykk, og med 100 gjester, la oss si 50 par, blir det minst 250 pluss porto, 10-12 kroner på hver, det blir minst 500 i porto. (Gang det med tre, så får dere sendt invitasjoner og takkekort også.)

Selv uten extensions tror jeg det kan bli vanskelig å få hår og sminke for 2000 kr. Jeg hadde kunstige negler da jeg giftet meg, det betalte jeg 700 kroner for, men jeg var heldig og fikk en god pris. Manikyr kommer fort opp i 500.

Blomster skal dere vel også ha? Du skal vel ha brudebukett, som gjerne koster fra 2000 og oppover, mannen skal vel ha knapphullsblomst til to-tre hundrelapper, mannens forlover skal også ha blomst i knapphullet, der blir det et par hundrelapper til. Skal dere ha brudepike/brudesvenn? De skal kanskje også ha blomster? Og hva med kirken? Skal dere kjøpe blomster til å pynte den med? Vi hadde bryllupet på hotell, og i kuvertprisen var det inkludert litt til blomster, men vi ville gjerne ha litt større dekorasjoner, og blomster også ellers i rommet, og betalte ekstra for å få det.

Jeg stemmer også for at mannen skal få ny dress/smoking/annet antrekk. Og skjorte trenger han også, min mann hadde smoking, og bare skjorta kostet 1500 (kunne selvfølgelig fått den billigere, men vi ville ikke ha "hva som helst"). Sko skal dere vel ha begge to? I alle fall du, regner med at du ikke har et par sko stående som passer til brudekjole. Og undertøy, de fleste har jo noe ekstra fint under kjolen, noe mannen ikke har sett før.

Hva med ringer? Bruker dere forlovelsesringer også som gifteringer?

Med såpass mange gjester trenger dere også et bordkart.

Hotell bryllupsnatten? Natten før/etter?

Bryllupskake/andre kaker? Er det inkludert i kuvertprisen, eller er det noe dere må kjøpe utenom? Og har dere lov til å ta med egne kaker? Eller må alt kjøpes gjennom restauranten?

Alkohol kan bli en stor utgiftspost. Jeg antar noe drikke til maten er inkludert i kuvertprisen, men min erfaring er at det kan bli litt lite (ett glass til forrett og dessert, to til hovedrett) hvis det blir mange taler. Velkomstdrikk? Eller er det inkludert? Alkohol/drikke utover kvelden? Fri bar kan fort koste en del.

Transport til og fra kirken. Fotograf, du sier dere har fotograf. En dyktig amatør? Det dere bør være oppmerksomme på er at bryllupsbilder, i alle fall hvis du har tradisjonell hvit kjole og mannen har mørk dress, stiller ganske høye krav til fotografens utstyr, utstyr det slett ikke er sikkert en amatør, uansett hvor dyktig, har investert i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja, vi har absolutt mulighet til å spare det opp, men siden vi sparer til leiligheten vi har kjøpt også, så har vi ikke råd selv. Det er våre foreldre som sponser vårt bryllup.

Okei :) Mine foreldre sponser mye av vårt også! Beklager om det var et uhøflig spørsmål, men ble så nysgjerrig! :)

AnonymBruker
Skrevet

Save the date kort 200? Det virker veldig lite. Vi hadde ikke det, men du må nok regne med minst mellom fem og ti kroner per stykk, og med 100 gjester, la oss si 50 par, blir det minst 250 pluss porto, 10-12 kroner på hver, det blir minst 500 i porto. (Gang det med tre, så får dere sendt invitasjoner og takkekort også.)

Selv uten extensions tror jeg det kan bli vanskelig å få hår og sminke for 2000 kr. Jeg hadde kunstige negler da jeg giftet meg, det betalte jeg 700 kroner for, men jeg var heldig og fikk en god pris. Manikyr kommer fort opp i 500.

Blomster skal dere vel også ha? Du skal vel ha brudebukett, som gjerne koster fra 2000 og oppover, mannen skal vel ha knapphullsblomst til to-tre hundrelapper, mannens forlover skal også ha blomst i knapphullet, der blir det et par hundrelapper til. Skal dere ha brudepike/brudesvenn? De skal kanskje også ha blomster? Og hva med kirken? Skal dere kjøpe blomster til å pynte den med? Vi hadde bryllupet på hotell, og i kuvertprisen var det inkludert litt til blomster, men vi ville gjerne ha litt større dekorasjoner, og blomster også ellers i rommet, og betalte ekstra for å få det.

Jeg stemmer også for at mannen skal få ny dress/smoking/annet antrekk. Og skjorte trenger han også, min mann hadde smoking, og bare skjorta kostet 1500 (kunne selvfølgelig fått den billigere, men vi ville ikke ha "hva som helst"). Sko skal dere vel ha begge to? I alle fall du, regner med at du ikke har et par sko stående som passer til brudekjole. Og undertøy, de fleste har jo noe ekstra fint under kjolen, noe mannen ikke har sett før.

Hva med ringer? Bruker dere forlovelsesringer også som gifteringer?

Med såpass mange gjester trenger dere også et bordkart.

Hotell bryllupsnatten? Natten før/etter?

Bryllupskake/andre kaker? Er det inkludert i kuvertprisen, eller er det noe dere må kjøpe utenom? Og har dere lov til å ta med egne kaker? Eller må alt kjøpes gjennom restauranten?

Alkohol kan bli en stor utgiftspost. Jeg antar noe drikke til maten er inkludert i kuvertprisen, men min erfaring er at det kan bli litt lite (ett glass til forrett og dessert, to til hovedrett) hvis det blir mange taler. Velkomstdrikk? Eller er det inkludert? Alkohol/drikke utover kvelden? Fri bar kan fort koste en del.

Transport til og fra kirken. Fotograf, du sier dere har fotograf. En dyktig amatør? Det dere bør være oppmerksomme på er at bryllupsbilder, i alle fall hvis du har tradisjonell hvit kjole og mannen har mørk dress, stiller ganske høye krav til fotografens utstyr, utstyr det slett ikke er sikkert en amatør, uansett hvor dyktig, har investert i.

Ja, 160 kr faktisk, for save the date kort, da vi lager små visitkort via vistaprint.no. Ja, jeg skal ha brude"bukett", men ikke med ekte blomster, så denne tipper jeg kommer på 1.000 kr. Vi har 3 forlovere hver, + en brudepike og brudesvenn. Mine forlovere ordner kjoler selv, og min manns forlovere ordner med dressene selv. Brudepiken er min niese og har allerede kjole, og liten mini dress til nevø ordner foreldrene, og vi er ikke akkurat veldig tradisjonelle mennesker, skal selv ikke ha en typisk stor hvit prinsesse kjole, min mann vil bruke den dressen han har nå, da den er helt ny, hvis han ombestemmer seg innen da bestiller vi bare dette også. Vi skal ikke ha all verdens med blomster da vi ikke er så glad i blomster. Så kan kanskje regne 2000 kr totalt på det? Sko skal jeg kjøpe i USA =) Min mann har sko =) Vi skal heller ikke ha gifteringer =) Jeg har en forlovelsesring, og han skal ikke ha. (Ikke spør, han er sær). Vi har nykjøpt (og nybygd) leilighet, så bor hjemme natten før, kanskje hotell natten etter. Kommer på ca 5.000 kr. Bryllupskaken er inkludert i kuvert prisen. Ingen ekstra kaker. Fri bar for 10.000 kr sa de =)

Amatør fotograf er han overhodet ikke. Han har fotografert de fleste kjendisene vi har i dette landet (og da mener jeg ikke i C-kjendisene). Han aner jeg ikke hva vi må betale for, er familievenn =) Så jeg er ergo ikke nervøs i det hele tatt for resultatet... Men en ekstra kostnad som jeg ikke aner hva vil koste er en som kan filme vielsen. Jeg skal synge meg selv inn..

AnonymBruker
Skrevet

Okei :) Mine foreldre sponser mye av vårt også! Beklager om det var et uhøflig spørsmål, men ble så nysgjerrig! :)

Du det går helt fint. Jeg var egentlig ikke villig til å ta det i mot. Jeg HATER å bruke penger, og med tanke på at vi nettopp har kjøpt leilighet ville jeg ha noe lite og enkelt (leie billig lokale, hyre inn kokk som vi kjenner via familie for en billigere penge osv), men samboer ble forelsket i restauranten vi skal ha, og jeg sa egentlig nei ettersom det ville bli alt for dyrt, men da sa foreldrene våre at det ville de ordne da våre søsken som gifter seg før oss får nøyaktig det samme. Derav grunnen =) Det skal sies at både mannfolket og meg selv er relativt dyktige til å spare penger, og uten en nyinnkjøpt leilighet hadde vi kunne betalt det selv.

Skrevet

Hehe, så du skal bruke cirka 35 000 kroner på ditt eget utseende til bryllupet, mens mannen din ikke skal kjøpe ny dress, engang?  :fnise:

Ikke meningen å være frekk, altså, syns bare det var litt morsomt 

• Liker 4
Skrevet

Vi gifter oss neste år. 80 gjester til middag.

Lokalet: 11.000 kr
Vigsler: 4200 kr
Klær: 3000 kr (til begge)
Sko: 600 kr (til begge)
Pynt: 4000 kr
Blomster: 1500 kr
Alkohol: 4000 kr

Alkoholfritt: 2000 kr
Mat: 20.000 kr

Hotell: 2000 kr

Transport: 10.000 kr

Hundepass: 1000 kr

Godteribuffet: 1800 kr

Invitasjoner o.l.: 800 kr

Ringer: 2500 kr

Frisør: 2000 kr (for begge, bare klipp ei uke før eller noe)

Sminke: 500 kr (sminker selv, så dette er bare til det som evt. MÅ oppdateres av sminkepungen)
Kokk: 4000 kr
Servitører: 3000 kr
Musikk: 1000 kr

Stoltrekk: 800 kr (leie)

Totalt: 81.700 kr

Vi ønsker å ha en casual fest, med bare normalt pent antrekk. Så klær til oss ønsker vi ikke å bruke så masse penger på. Mye fikses selv, både alene og ved hjelp av venner/familie. Vi stiller med alkohol til middagen, ut over det så tar folk med seg (før noen sier at det er teit så er dette diskutert med både gjester og andre, sist bryllup i vennegjengen ble gjort slik og ingen tenkte noe over det). 
Vi får også en del alkohol fra min far, så vi stiller nok med en god del, men hovedtanken er at folk fikser det selv. 

Ringer kjøpt på etsy. Vi har ikke behov for noen veldig spesielle ringer, egentlig kunne vi nok klart oss uten også :)

Kokk, servitører og musikk er venner. Blomster fikser jeg og en bekjent sammen. Invitasjoner o.l lager vi selv. Sminke fikses av ei venninne. 

Vi har som mål å bruke max 80.000 kr, så vi får se om vi klarer det mtp at vi foreløpig ligger på 81.700 kr. Nå har vi ikke pratet med de som stiller med transport, men ut fra hva andre sier så vil det nok ikke komme på hele 10.000 kr, men mer rundt 8000-9000 kr. 

• Liker 1
Gjest What2say
Skrevet (endret)

Hehe, så du skal bruke cirka 35 000 kroner på ditt eget utseende til bryllupet, mens mannen din ikke skal kjøpe ny dress, engang?  :fnise:

Ikke meningen å være frekk, altså, syns bare det var litt morsomt 

Det er egentlig ganske obvious at det er kvinnen sitt ytre som blir dyrest på en slik dag. Når det gjelder min kommende mann, så er han ekstremt egen. Om han vil ha dress, da bruker han dress, vil han ha smoking tar han det. Jeg tviler derimot at jeg bruker 35.000 kr på meg selv, for jeg HATER å bruke penger, tro det eller ei. Jeg har ingen formening foreløpig om frisør kostnader (mulig kun ekstensions som vil koste, da min tante er frisør og tar ikke betalt), og sminkør (mulig jeg bruker min egen søster, da hun er helt rå på dette). Med et allerede dyrt bryllup, er jeg ikke interessert i å bruke mer penger enn nødvendig. Men jeg vil så klart se bra ut. Jeg har laget en ca oversikt basert på veldig mange andres erfaringer, basert på kjoler jeg har sett på og prisen de ligger på osv. =) 

Endret av What2say
Gjest What2say
Skrevet

Vi gifter oss neste år. 80 gjester til middag.

Lokalet: 11.000 kr

Vigsler: 4200 kr

Klær: 3000 kr (til begge)

Sko: 600 kr (til begge)

Pynt: 4000 kr

Blomster: 1500 kr

Alkohol: 4000 kr

Alkoholfritt: 2000 kr

Mat: 20.000 kr

Hotell: 2000 kr

Transport: 10.000 kr

Hundepass: 1000 kr

Godteribuffet: 1800 kr

Invitasjoner o.l.: 800 kr

Ringer: 2500 kr

Frisør: 2000 kr (for begge, bare klipp ei uke før eller noe)

Sminke: 500 kr (sminker selv, så dette er bare til det som evt. MÅ oppdateres av sminkepungen)

Kokk: 4000 kr

Servitører: 3000 kr

Musikk: 1000 kr

Stoltrekk: 800 kr (leie)

Totalt: 81.700 kr

Vi ønsker å ha en casual fest, med bare normalt pent antrekk. Så klær til oss ønsker vi ikke å bruke så masse penger på. Mye fikses selv, både alene og ved hjelp av venner/familie. Vi stiller med alkohol til middagen, ut over det så tar folk med seg (før noen sier at det er teit så er dette diskutert med både gjester og andre, sist bryllup i vennegjengen ble gjort slik og ingen tenkte noe over det). 

Vi får også en del alkohol fra min far, så vi stiller nok med en god del, men hovedtanken er at folk fikser det selv. 

Ringer kjøpt på etsy. Vi har ikke behov for noen veldig spesielle ringer, egentlig kunne vi nok klart oss uten også :)

Kokk, servitører og musikk er venner. Blomster fikser jeg og en bekjent sammen. Invitasjoner o.l lager vi selv. Sminke fikses av ei venninne. 

Vi har som mål å bruke max 80.000 kr, så vi får se om vi klarer det mtp at vi foreløpig ligger på 81.700 kr. Nå har vi ikke pratet med de som stiller med transport, men ut fra hva andre sier så vil det nok ikke komme på hele 10.000 kr, men mer rundt 8000-9000 kr. 

Wow, så fantastisk bra jobbet. Føler meg som en jævlig snobb med vårt budsjett, men foreldrene insisterte da de to andre søsknene fikk det samme før oss. Det er restauranten som blir dyrest hos oss på ca 180.000 kr :/ 

Skrevet

De dressene han har nå koster 17.000 kr pr stk, så... Ja =) Om han vil ha, ja, da får han. Men han er sær ;)

Ja, skjønte jo at dressene ikke var billige  :fnise:

Gjest What2say
Skrevet

Ja, skjønte jo at dressene ikke var billige  :fnise:

Hehe, nei, de er ikke det. Og da er det heller ikke nødvendig å investere så mye i enda en, når man allerede har! :) 

Gjest What2say
Skrevet

Hehe, nei, de er ikke det. Og da er det heller ikke nødvendig å investere så mye i enda en, når man allerede har! :)

Og når det er sagt, hehe, så er kjolen jeg hittil har sett på til den "nette" pris av 16.000 kr! :S Så.... Ja, må se an den.... 

Skrevet

Wow, så fantastisk bra jobbet. Føler meg som en jævlig snobb med vårt budsjett, men foreldrene insisterte da de to andre søsknene fikk det samme før oss. Det er restauranten som blir dyrest hos oss på ca 180.000 kr :/ 

Folk er forskjellige. Vi ønsker ikke å bruke så mye penger på bryllup, mye fordi vi ikke har råd til å legge så mye i en dag, men også fordi vi synes det er alt for mye penger generelt :fnise:  Nå har jo vi valgt en annen løsning enn dere, lokalet er en låve, vielse ute i hagen, grillbuffet (på amerikansk vis :P) og fokuset er mer på festen. Å ha en artig kveld med familie og venner, uten den formelle følelsen man ofte får i et bryllup.

(Og delvis fordi å ha et slikt bryllup gjør at det er litt mindre fokus på meg/oss..jeg liker ikke å være center of attention eller hva det nå heter :laugh: )

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg tar med både ringer, kjole og bryllupsreise så nærmer nok budsjettet vårt seg et syv sifret beløp

Anonymous poster hash: d1c0d...d8a

Skrevet

Fri bar for 100 mennesker for 10 000? Det vil si et gjennomsnitt på 100 kr pr person? Det ville jeg  dobbeltsjekket, det høres for godt ut til å være sant.

Ellers virker det absolutt som alt er på stell, og du har satt av relativt mye på de forskjellige postene, så faren for budsjettsprekk vil jeg tro er liten.

Gratulerer og lykke til. Og kos dere med planleggingen.

Gjest What2say
Skrevet (endret)

Fri bar for 100 mennesker for 10 000? Det vil si et gjennomsnitt på 100 kr pr person? Det ville jeg  dobbeltsjekket, det høres for godt ut til å være sant.

Ellers virker det absolutt som alt er på stell, og du har satt av relativt mye på de forskjellige postene, så faren for budsjettsprekk vil jeg tro er liten.

Gratulerer og lykke til. Og kos dere med planleggingen.

Ja, det er det det står, og det er øl og vin, så kan man kjøpe drinker selv. Mulig denne blir høyere, men jeg er ikke sikker. Men tviler også på budsjettsprekk =)

Tusen takk ^^

Endret av What2say

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...