AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Del Skrevet 8. juni 2015 Generelt sett, ernæringsmessig sett, hva er det i den billige boksematen en får kjøpt på Rema 1000 osv? Jeg har hatt hunden på S/D, Orijen og RC og fellesnevneren samtlige ganger er syk hund. Dårlige verdier på blodprøver. Har det siste halve året gått over til "billig" (dyr?) boksemat/"drittmat", og råfôring, og helsa hans har aldri vært bedre! Alle verdier på blodprøver er fine, pelsen er bedre enn noensinne, slimhinner og tenner er perfekte....Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #2 Del Skrevet 8. juni 2015 Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 8. juni 2015 #3 Del Skrevet 8. juni 2015 Vom og hundemat, evt rent kjøtt Det beste du kan gi hunden og også det den naturlig ville spist ute i naturen Billig er det også Boksemat fra matbutikken er IKKE å anbefale 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 8. juni 2015 #4 Del Skrevet 8. juni 2015 Se på ingredienslista! For å sammenligne f.eks. Pedigree Adult Complete;GROUND WHOLE GRAIN CORN, MEAT AND BONE MEAL (SOURCE OF CALCIUM), CORN GLUTEN MEAL, ANIMAL FAT (SOURCE OF OMEGA 6 [PRESERVED WITH BHA & CITRIC ACID]), SOYBEAN MEAL, NATURAL FLAVOR (SOURCE OF MEATIER FLAVOR), CHICKEN BY-PRODUCT MEAL, DRIED PLAIN BEET PULP, GROUND WHOLE GRAIN WHEAT, SALT, BREWERS RICE, POTASSIUM CHLORIDE, DRIED PEAS, VITAMIN E SUPPLEMENT, ZINC SULFATE, CHOLINE CHLORIDE, NIACIN [VITAMIN B3], BIOTIN, DRIED CARROTS, BHA & CITRIC ACID (A PRESERVATIVE), BLUE 2, YELLOW 5, YELLOW 6, D-CALCIUM PANTOTHENATE [sOURCE OF VITAMIN B5], RIBOFLAVIN SUPPLEMENT [VITAMIN B2], RED 40, PYRIDOXINE HYDROCHLORIDE [VITAMIN B6], COPPER SULFATE, POTASSIUM IODIDE, VITAMIN A SUPPLEMENT, THIAMINE MONONITRATE [VITAMIN B1], VITAMIN D3 SUPPLEMENT, VITAMIN B12 SUPPLEMENT Og f.eks. Orijen Regional Red;Fersk beinfri Black Angus (6%), ferskt beinfritt villsvin (5%), ferskt beinfritt lamm (5%), fersk storfelever (5%), fersk beinfri gris (5%), fersk griselever (5%), fersk hel sild (5%), fersk lammelever (5%), tørket storfekjøtt (4%), tørket lam (4%), tørket sild (4%), tørket laks (4%), tørket Pollock (4%), fersk storfevom (3%), fersk bison (3%), lammefett (3%), ferske hele egg (3%), røde linser, kikerter, grønne ertor, gule erter, grønne linser, sildeolje (2%), ertefiber, jams, soltørket alfalfa, gresskar, butternutsquash, spinat, gulrøtter, Red Deliciousepler, Bartlettpærer, tranebær, blåbær, kelp, lakrisrot, angelikarot, bukkehornskløver, ringblomst, søt fenikkel, peppermynteblad, kamille, løvetann, sar, rosmarin. Veldig forenklet så burde man tenke på at de ingrediensene som står først på lista er det som det er mest av, samt at hunder behøver kjøtt og ikke masse biprodukter/korn/etc i kosten. Du kan lese her f.eks. for mer info; http://www.dogfoodinsider.com/pedigree-dog-food-review/Det gjelder bare Pedigree da, men det man finner i matbutikken har ganske jevn kvalitet. Selv hadde jeg aldri gitt hunden min dette. Jeg er heller ikke så glad i RC/Eukanuba/IAMS og lignende. Jeg mener ikke at du skal pøse på med f.eks. Orijen om det ikke funker for hunden, men hva med fullstendig råfôring? Hvis man setter seg litt inn i det er det det beste i mine øyne - kanskje det er derfor hunden er bedre nå, ettersom du gjør det litt allerede? Ellers så har jeg gitt Vom og Hundemat og vært fornøyd med det. Nå, med meget begrenset fryseplass, er det Orijen/Acana/Canagan o.l. det går i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #5 Del Skrevet 9. juni 2015 Vom og hundemat, evt rent kjøtt Det beste du kan gi hunden og også det den naturlig ville spist ute i naturen Billig er det også Boksemat fra matbutikken er IKKE å anbefale Vom og hundemat er bare dritt for min hund, der blir han syk og forstoppet av men hunder er ikke naturlige da, de vi har er så ihjelavlet at jeg tviler på at de hadde spist det de trenger ute i naturen. De hadde gått og gnafset på hestebæsj tenker jeg.Anonymous poster hash: e4cd5...f21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #6 Del Skrevet 9. juni 2015 Se på ingredienslista! For å sammenligne f.eks. Pedigree Adult Complete; Og f.eks. Orijen Regional Red; Veldig forenklet så burde man tenke på at de ingrediensene som står først på lista er det som det er mest av, samt at hunder behøver kjøtt og ikke masse biprodukter/korn/etc i kosten. Du kan lese her f.eks. for mer info; http://www.dogfoodinsider.com/pedigree-dog-food-review/Det gjelder bare Pedigree da, men det man finner i matbutikken har ganske jevn kvalitet. Selv hadde jeg aldri gitt hunden min dette. Jeg er heller ikke så glad i RC/Eukanuba/IAMS og lignende. Jeg mener ikke at du skal pøse på med f.eks. Orijen om det ikke funker for hunden, men hva med fullstendig råfôring? Hvis man setter seg litt inn i det er det det beste i mine øyne - kanskje det er derfor hunden er bedre nå, ettersom du gjør det litt allerede? Ellers så har jeg gitt Vom og Hundemat og vært fornøyd med det. Nå, med meget begrenset fryseplass, er det Orijen/Acana/Canagan o.l. det går i. Jo - min hund trenger biprodukter, det være seg vom fyll som korn eller grønnsaker. Han tåler ikke høyprotein. Så alternativet er da å råfore med grønt, jeg er sterkt imot V&H pga dets meget negative virkning på min hund så det unngår jeg fullstendig. Dessuten liker han det ikke Men det jeg egentlig lurte på i denne tråden er: når man tenker på hva som er i Boksemat fra butikken, hvorfor er min hund frisk når han får det? Hva er et boksematen mangler, som man finner i overnevnte tørrfor? Orijen er åpenbart høyprotein. Noen mente at det ikke vil være en tørr variant av råfor, men hvis det er det så tåler han jo heller ikke råfor. Men hvorfor reagerer kroppen hos positivt på 90% boksemat? Og endel middagsrester. Sånn var det med en annen hund jeg kjente og, ble gammel som få, men levde på "drittmat". Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 9. juni 2015 #7 Del Skrevet 9. juni 2015 Vår veterinær (som ikke prøvde å selge oss noe, som mange oppdrettere mener, hunden gikk allerede på Orijen) mente at for eksempel Friskies er som å gi ungen loff med Nugatti. Må spise mer for å bli mett og det er lite næringsstoffer i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #8 Del Skrevet 9. juni 2015 Vår veterinær (som ikke prøvde å selge oss noe, som mange oppdrettere mener, hunden gikk allerede på Orijen) mente at for eksempel Friskies er som å gi ungen loff med Nugatti. Må spise mer for å bli mett og det er lite næringsstoffer i det. Nå vet jeg ikke om jeg er enig i sammenligningen, men problemet mitt med Orijen er jo at hunden skal ha så innmari lite av det. Og hvis man trener hunden en del med godbiter, så blir det enda mindre. Det er jo ikke særlig moro, for de av oss som ikke har labradorer og lignende som alltid er sultne, og se at hunden er på stadig leting etter mat. Rett og slett fordi mengden fôr på Orijen blir så liten. V&H nektet gamlehunden vår rett og slett å spise, da hjelper det ikke om det er aldri så godt. Han levde lenge, men var småspist, og det fôret han spiste mest av, var diverse butikkôr. Da fikk han rett og slett det, fordi det var bedre at han spiste det enn at han ble for tynn. Det var tydeligvis mer smak på butikkfôret enn kvalitetsfôret. Anonymous poster hash: 93ff0...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. juni 2015 #9 Del Skrevet 9. juni 2015 Generelt sett inneholder kvalitetsfôr mye mer næringsstoffer som hunden har bruk for, og lite fyllstoffer. Da kan man gi mindre mat fordi det inneholder mer næring, samt at hundens avføring da også som regel blir mørkere, mindre og fastere. Noen hunder fungerer helt fint på butikkfôr, men det er ikke et argument mot kvalitetsmat. Det finnes røykere som har levd til de er 90 uten å få lungekreft, det er ikke et argument for røyking uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 9. juni 2015 #10 Del Skrevet 9. juni 2015 Nå vet jeg ikke om jeg er enig i sammenligningen, men problemet mitt med Orijen er jo at hunden skal ha så innmari lite av det. Og hvis man trener hunden en del med godbiter, så blir det enda mindre. Det er jo ikke særlig moro, for de av oss som ikke har labradorer og lignende som alltid er sultne, og se at hunden er på stadig leting etter mat. Rett og slett fordi mengden fôr på Orijen blir så liten. V&H nektet gamlehunden vår rett og slett å spise, da hjelper det ikke om det er aldri så godt. Han levde lenge, men var småspist, og det fôret han spiste mest av, var diverse butikkôr. Da fikk han rett og slett det, fordi det var bedre at han spiste det enn at han ble for tynn. Det var tydeligvis mer smak på butikkfôret enn kvalitetsfôret. Anonymous poster hash: 93ff0...77e Hehe, vi har eurasier, så vi har motsatt problem. Han spiser ikke opp orijen-måltidene sine engang, og man må jobbe litt for å finne godkjente godbiter. Kjøttboller og pølse er innertier nå. Brukte frolic som godbiter en periode, men nå er det æsj. Vokste opp med golden retriever, så uvant med en som ser ut til å synes at å spise mat er noe sånn ekle greier han helst ikke vil forholde seg til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #11 Del Skrevet 9. juni 2015 Hehe, vi har eurasier, så vi har motsatt problem. Han spiser ikke opp orijen-måltidene sine engang, og man må jobbe litt for å finne godkjente godbiter. Kjøttboller og pølse er innertier nå. Brukte frolic som godbiter en periode, men nå er det æsj. Vokste opp med golden retriever, så uvant med en som ser ut til å synes at å spise mat er noe sånn ekle greier han helst ikke vil forholde seg til! Haha, vi hadde jo motsatt problem med den gamle, men det er ikke mye mer moro å ha en hund som stadig fremstår som sulten etter bytte til Orijen. Det positive er jo at det ikke er så veldig vanskelig å finne godbiter til trening, han er jo sulten, så han spiser alt Anonymous poster hash: 93ff0...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 9. juni 2015 #12 Del Skrevet 9. juni 2015 Vom og hundemat er bare dritt for min hund, der blir han syk og forstoppet av men hunder er ikke naturlige da, de vi har er så ihjelavlet at jeg tviler på at de hadde spist det de trenger ute i naturen. De hadde gått og gnafset på hestebæsj tenker jeg.Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Jeg har ikke sagt at vom og hundemat fungerer for ALLE hunder heller. Noen hunder fungerer bedre på f.eks tørrfor, enn på voh Men jeg anbefaler IKKE å helfore på boksemat fra matbutikken. Det er ikke fullverdig kost for hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Del Skrevet 10. juni 2015 Vom og hundemat er bare dritt for min hund, der blir han syk og forstoppet av men hunder er ikke naturlige da, de vi har er så ihjelavlet at jeg tviler på at de hadde spist det de trenger ute i naturen. De hadde gått og gnafset på hestebæsj tenker jeg.Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Hvordan syk? Og hvor lenge prøvde dere? V&H gjør at de får en helt annen type avføring, mer kompakt og sjeldnere, så de må jobbe mer med å få det ut, men dette er bedre for hunden. Men dersom du er vant til store, ruker som sklir ut av seg selv flere ganger daglig ser jeg at det kan oppleves som at hunden er forstoppet i en overgangsperiode, men den er altså ikke det. At hunden ikke liker maten er en annen sak, men det finnes jo flere ulike smaker man burde prøve før man gir opp. Anonymous poster hash: d5160...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #14 Del Skrevet 10. juni 2015 Hvordan syk? Og hvor lenge prøvde dere? V&H gjør at de får en helt annen type avføring, mer kompakt og sjeldnere, så de må jobbe mer med å få det ut, men dette er bedre for hunden. Men dersom du er vant til store, ruker som sklir ut av seg selv flere ganger daglig ser jeg at det kan oppleves som at hunden er forstoppet i en overgangsperiode, men den er altså ikke det. At hunden ikke liker maten er en annen sak, men det finnes jo flere ulike smaker man burde prøve før man gir opp. Anonymous poster hash: d5160...82d Vi prøvde en stund, og da hunden blødde i ræva og skrek som en gris ved hver avføring, følte vi liksom at det ikke var særlig dyrevelferd. Nei, det er ikke naturlig å ha forstoppelse. Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #15 Del Skrevet 10. juni 2015 Vår veterinær (som ikke prøvde å selge oss noe, som mange oppdrettere mener, hunden gikk allerede på Orijen) mente at for eksempel Friskies er som å gi ungen loff med Nugatti. Må spise mer for å bli mett og det er lite næringsstoffer i det. Men hvorfor blir ikke hunden syk, da? Hvis et menneske har optimale verdier i kroppen av å spise loff m nugatti, hvordan kan det være feil? Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #16 Del Skrevet 10. juni 2015 Generelt sett inneholder kvalitetsfôr mye mer næringsstoffer som hunden har bruk for, og lite fyllstoffer. Da kan man gi mindre mat fordi det inneholder mer næring, samt at hundens avføring da også som regel blir mørkere, mindre og fastere. Noen hunder fungerer helt fint på butikkfôr, men det er ikke et argument mot kvalitetsmat. Det finnes røykere som har levd til de er 90 uten å få lungekreft, det er ikke et argument for røyking uansett. Så du mener at man skal gi hunden mat som gjør den dødelig syk (var såpass ille, faktisk, leversvikt bla.a) istedet for "loff med nugatti?". Det må jo være noe næring i boksematen fra Rema når mange hunder lever på det, og blir gamle. Tørrfôr, slik min hund har reagert, kan dessverre ikke være et alternativ. Kanskje til nød et leverfôr fra Veterinæren, men ingenting annet Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #17 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg har ikke sagt at vom og hundemat fungerer for ALLE hunder heller. Noen hunder fungerer bedre på f.eks tørrfor, enn på voh Men jeg anbefaler IKKE å helfore på boksemat fra matbutikken. Det er ikke fullverdig kost for hunder. Nei, hvordan kan man anbefale det egentlig? Men det store spørsmålet er jo hvorfor hunden er frisk når han spiser det, og syk når han spiser "kvalitetsfor" Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #18 Del Skrevet 10. juni 2015 Hvordan syk? Og hvor lenge prøvde dere? V&H gjør at de får en helt annen type avføring, mer kompakt og sjeldnere, så de må jobbe mer med å få det ut, men dette er bedre for hunden. Men dersom du er vant til store, ruker som sklir ut av seg selv flere ganger daglig ser jeg at det kan oppleves som at hunden er forstoppet i en overgangsperiode, men den er altså ikke det. At hunden ikke liker maten er en annen sak, men det finnes jo flere ulike smaker man burde prøve før man gir opp. Anonymous poster hash: d5160...82d Han skrek som en gris og blødde i ræva da han skulle bæsje, så etter en god stund fant vi ut at vi ikke ønsket å holde på med den type mishandling. Vet at mange er "V&H"-frelst og tilnærmet vil gjøre hva som helst for å gi hunden det, men jeg er ikke sånn. Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. juni 2015 #19 Del Skrevet 10. juni 2015 Så du mener at man skal gi hunden mat som gjør den dødelig syk (var såpass ille, faktisk, leversvikt bla.a) istedet for "loff med nugatti?". Det må jo være noe næring i boksematen fra Rema når mange hunder lever på det, og blir gamle. Tørrfôr, slik min hund har reagert, kan dessverre ikke være et alternativ. Kanskje til nød et leverfôr fra Veterinæren, men ingenting annet Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Jeg lurer på hvor i mitt innlegg du leser at jeg mener man skal gi mat som gjør hunden dødelig syk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #20 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg lurer på hvor i mitt innlegg du leser at jeg mener man skal gi mat som gjør hunden dødelig syk? Du argumenterte for at tørrforet, som jeg skrev han blir syk av, inneholder masse næringsstoffer og burde gis.Anonymous poster hash: e4cd5...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå