mirnw Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Hei, Jeg skal kjøpe ny mac etter at den gamle min på 5 år er ødelagt.. Har søkt litt rundt på nettet for å se forskjellen på priser. Jeg ser at macbook air ligger på rundt 7000, mens macbook pro ligger på rundt 9000.. Hvorfor er det prisforskjell på disse og hvilken er best? jeg har gått 3 år på media og trenger mac for programvarer etc.. Jeg har nettopp fullført vgs, og er 20 år.. er jeg student eller er jeg ikke det før jeg har begynt på vidergående skole? Får jeg studentrabatt eller må jeg vente til jeg begynne på universitet? Håper på svar 😃!
globalagogo Skrevet 8. juni 2015 #2 Skrevet 8. juni 2015 Hei! For å svare på ca alt du spør om: 1) Det er prisforskjell på air og pro fordi de er to helt ulike maskiner. Air er mye lettere/har ikke like stor kapasitet som pro. Kan spille sims 4 på min pro, men ikke på air feks. Pro veier mer, så det er veldig kjekt å ha en air i skolesekken. 2) Hvilken er best, spør du? Det er begge to. Til hvert sitt bruk. Du må finne ut hva du skal bruke den til. Du nevner at du trenger noen "programvarer etc" men det sier meg ikke så mye hehe 3) Du er ikke student før du er tatt opp ved et studiested (høyskole, universitet osv) OG BETALT SEMESTERAVGIFTEN. Det siste der er veldig viktig, altså. Du får et bevis for det; studentbeviset. Hvis du har søkt høyere utdanning til høsten nå, ville jeg faktisk ventet litt til utpå høsten med å kjøpe, for det er ofte skolestartsalg, spesielt på Studenttorget.no og på Elkjøp/Lefdal/+++ 1
mirnw Skrevet 9. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2015 takk for svar! :-) Jeg trenger macbooken til skolearbeid, altså for phootoshop, indesign osv..? kan jeg bruke macbook air, eller vil du heller ambefale pro?
Klossmajor Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Du trenger altså datamaskinen for å kjøre programmene i Adobe Creative Cloud. Jeg bruker programmer i denne pakken i jobbsammenheng hver dag. Det første jeg ville vurdert er størrelsen på skjermen. Personlig ville jeg ikke hatt en skjerm mindre enn 15 tommer, hvilket for meg utelukker MacBook Air. Kjører man f.eks Photoshop sammen med andre programmer kan det være krevende for maskinen. Min bærbare Mac har 2,6 GHz prosessor og 8GB RAM. Allikevel kan den slite litt med Photoshop. Spørsmålet er ikke nødvendigvis så mye om valget står mellom MacBook Air eller MacBook Pro, men kanskje heller hvilke spesifikasjoner som er et minimum for å dekke dine behov. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå