Gå til innhold

Muntlig eksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ferdig med teksten nå, men ikke F om jeg klarer å pugge 1400 ord utenatt. Er det viktig å kunne det uten ark? 

Jeg kan en del og kommer bare til å gløtte ned på arket av og til for å se hva det neste jeg skulle si var.

Jeg fikk også 5 på en tentamen tidligere i vår selv om jeg hadde med meg hjelpeark og så mye på presentasjonen. Og da var det også med en slik "sensor". Så tror dere det blir strengere på eksamen?

Anonymous poster hash: 58997...4a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer nok an på sensor. Jeg husker jeg fikk tilbakemelding om at jeg ikke hadde kunnet hele teksten uten hjelpeark, men jeg fikk likevel toppkarakter. Dette var på eksamen. Mulig de ønsker at du kan hele teksten utenat for å sette deg helt på toppen av karakterskalaen, hvis det ikke er noe som er spesielt bra i oppgaven din som kan redde inn toppkarakteren likevel.

Dette er dog maaaaaaaange (les: 10) år siden.

Endret av Cathj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er viktig å kunne det uten ark. Å pugge 1400 selvskrevne ord (eller ikke selvskrevne) til i morgen er ikke vanskelig. Begynn nå og logg ut av sosiale medier. Pass på å ta pauser i blant og spis ordentlig mat. Stå foran speilet, les noen setninger av det som står på arket, og begynn å fortelle til deg selv hva du har lest uten å se på arket. Det går litt tregt, men etter hvert er du halvveis. Så bare kjører du på. 

Dette har jeg gjort mange ganger, særlig når det har vært et tema jeg ikke har kunnet noe som helst om. Jeg gjorde dette med spansk (om lag 1200 ord), og jeg kunne ikke noe som helst spansk. 

Det er uansett viktig å vise at man ikke har pugget dette, så det er viktig at du trener foran speilet. Gjør det så naturlig som mulig. Slapp av, gestikuler med armene, gå litt naturlig rundt og se vekselsvis på sensor og lærer på en naturlig måte. 

Anonymous poster hash: 0696b...94c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal ikke muntlig bare ha en presentasjon på 5 minutter?

10 min presentasjon og 20 min utspørring står det i eksamensinformasjonen. Dette har vi også blitt informert om tidligere. Det finnes forskjellige former for muntlig eksamen. Jeg har da denne formen da jeg er VGS elev og ikke privatist. 

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er viktig å kunne det uten ark. Å pugge 1400 selvskrevne ord (eller ikke selvskrevne) til i morgen er ikke vanskelig. Begynn nå og logg ut av sosiale medier. Pass på å ta pauser i blant og spis ordentlig mat. Stå foran speilet, les noen setninger av det som står på arket, og begynn å fortelle til deg selv hva du har lest uten å se på arket. Det går litt tregt, men etter hvert er du halvveis. Så bare kjører du på. 

Dette har jeg gjort mange ganger, særlig når det har vært et tema jeg ikke har kunnet noe som helst om. Jeg gjorde dette med spansk (om lag 1200 ord), og jeg kunne ikke noe som helst spansk. 

Det er uansett viktig å vise at man ikke har pugget dette, så det er viktig at du trener foran speilet. Gjør det så naturlig som mulig. Slapp av, gestikuler med armene, gå litt naturlig rundt og se vekselsvis på sensor og lærer på en naturlig måte. 

Problemet er at jeg nå først må lese litt i boka for å ha stålkontroll på noen ting jeg ikke har stålkontroll på til den utspørringen på 20 min. I tillegg skal jeg nå lage en presentasjon og det tar jo sin tid det og. Så det er sikkert greit når man ikke har annet å gjøre, men det har jo jeg da. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var jeg som skrev innlegget ovenfor. Nå glemte jeg helt at eksamensreglementet for muntlig eksamen har blitt endret fra i fjor av. Fra i fjor av teller ikke den muntlige presentasjonen i det hele tatt på karakteren, så det er ikke noe poeng i å bruke tid på dette. Det er heller ikke noe poeng i å gå i dybden på presentasjonen. 

Gode tips: 

Gi dem en smakebit på problemstillingen din. Dersom du sier litt om et enkelt tema uten å gå i dybden, vil de mest sannsynlig spørre deg om dette ved utspørringen. Det var dette jeg gjorde på muntlig eksamen i psykologi 2 i fjor. Presentasjonen min var også svært kort og gikk ikke over 5 minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min presentasjon og 20 min utspørring står det i eksamensinformasjonen. Dette har vi også blitt informert om tidligere. Det finnes forskjellige former for muntlig eksamen. Jeg har da denne formen da jeg er VGS elev og ikke privatist. 

Hilsen TS

Åja, det visste jeg ikke. Jeg har selv eksamen i morgen, og det virker som om alle her på skolen skal ha 5 min presentasjon før samtalen. JEg har muntlig-praktisk, og har derfor 10 min med forsøk etter presentasjonen.

Men begynn med å lese den for deg selv et par ganger. Du har jo sikkert innarbeidet noe av teksten allerede ved å jobbe med den. Prøv etter hvert å lese ett og ett avsnitt uten å se, og se hvordan det går. Det kan også være lurt å være der tidlig på selve eksamensdagen så du får øvd et par ganger før du faktisk har den. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei.

Jeg går 3.året på vgs. hadde muntlig RLE på Fredag. 10minutter fremføring og 20min utspørring. Jeg hadde med meg maaaaaaaasse ark, og kunne ikke utenat. Fikk 6.

Tror det kommer veldig ann på sensor!

Anonymous poster hash: f8eb0...dd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var jeg som skrev innlegget ovenfor. Nå glemte jeg helt at eksamensreglementet for muntlig eksamen har blitt endret fra i fjor av. Fra i fjor av teller ikke den muntlige presentasjonen i det hele tatt på karakteren, så det er ikke noe poeng i å bruke tid på dette. Det er heller ikke noe poeng i å gå i dybden på presentasjonen. 

Gode tips: 

Gi dem en smakebit på problemstillingen din. Dersom du sier litt om et enkelt tema uten å gå i dybden, vil de mest sannsynlig spørre deg om dette ved utspørringen. Det var dette jeg gjorde på muntlig eksamen i psykologi 2 i fjor. Presentasjonen min var også svært kort og gikk ikke over 5 minutter. 

Selvsagt teller presentasjonen. Ellers hadde det ikke vært vits å ha en presentasjon.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei.

Jeg går 3.året på vgs. hadde muntlig RLE på Fredag. 10minutter fremføring og 20min utspørring. Jeg hadde med meg maaaaaaaasse ark, og kunne ikke utenat. Fikk 6.

Tror det kommer veldig ann på sensor!

Anonymous poster hash: f8eb0...dd0

Takk! :) 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som hadde muntlig eksamen og hadde med seg ark til presentasjonen og sensor tok arkene fra han. Noen ganger er man bare heldig med sensor, andre ganger ikke. Dessverre er enkelte sensorer helt loco 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt teller presentasjonen. Ellers hadde det ikke vært vits å ha en presentasjon..  Anonymous poster hash: 58997...4a2

Nei. Presentasjon teller kun i norsk. Hvis det finnes andre læreplaner hvor kompetansemål omhandler presentasjon, vil de også kunne telle. Samfunnsfag og RLE er ikke slike fag.

Hilsen sensor på vgs

Anonymous poster hash: 40d31...53b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Presentasjon teller kun i norsk. Hvis det finnes andre læreplaner hvor kompetansemål omhandler presentasjon, vil de også kunne telle. Samfunnsfag og RLE er ikke slike fag.

Hilsen sensor på vgs

Anonymous poster hash: 40d31...53b

Jo. På eksamen i fjor (som ikke var norsk) var presentasjonen min så god at de nesten ikke stilte noen spørsmål og jeg fikk da karakter ut i fra presentasjonen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt teller presentasjonen. Ellers hadde det ikke vært vits å ha en presentasjon.. 

Det ser ut som lærerne dine ikke har vært så tydelig når det kommer til det nye eksamensreglementet. Det står spesifikt i det nye eksamensreglementet at forberedelsesdelen av eksamenen, slik som presentasjon, ikke skal ha noe utslag for karaktersetting. 

Det er i tillegg sensor som setter karakter, og ikke læreren din, så jeg ville ikke ha vært så bastant i uttalelsen. Det kan du brenne deg på. 

"Vurderingsgrunnlag

Det er den kompetansen eleven viser under selve eksamenen som sensorene skal vurdere. De notatene som eleven har produsert i forberedelsedelen, for eksempel presentasjonen, er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Hvis sensorene er uenige om karakteren, er det den eksterne sensoren som bestemmer."

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Muntlig-eksamen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ut som lærerne dine ikke har vært så tydelig når det kommer til det nye eksamensreglementet. Det står spesifikt i det nye eksamensreglementet at forberedelsesdelen av eksamenen, slik som presentasjon, ikke skal ha noe utslag for karaktersetting.  Det er i tillegg sensor som setter karakter, og ikke læreren din, så jeg ville ikke ha vært så bastant i uttalelsen. Det kan du brenne deg på.   "VurderingsgrunnlagDet er den kompetansen eleven viser under selve eksamenen som sensorene skal vurdere. De notatene som eleven har produsert i forberedelsedelen, for eksempel presentasjonen, er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Hvis sensorene er uenige om karakteren, er det den eksterne sensoren som bestemmer."http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Muntlig-eksamen/ Anonymous poster hash: 0696b...94c

Notatene ja. Men det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Notatene ja. Men det er noe annet.

Er du seriøs? 

Det står da vitterlig: "De notatene  som eleven har produsert i forberedelsesdelen, for eksempel presentasjonen, er ikke en del av vurderingsgrunnlaget."

Gjennom presentasjonen presenterer du notatene du har laget i forberedelsesdelen. Det er selvsagt at disse notatene presenteres muntlig da det er en muntlig presentasjon. Det er ikke slik at setningen ovenfor retter seg mot skriftlige notater. Ettersom presentasjonen er noe du har forberedt i forberedelsesdelen vil ikke dette ha noe utslag for karakteren din. 

Du gjør deg temmelig vanskelig. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette tydeligere for deg. Jeg kjenner jeg blir temmelig oppgitt. Det står jo her svart på hvitt (fra udir). Det står tydelig at presentasjonen ikke er en del av vurderingsgrunnlaget. I tillegg er det en lærer her i tråden som sier det samme, samt mine lærere sa det til meg i fjor (da det var helt nytt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er dette en 2? Trodde det var for en 3er jeg.

3+ - 2+ - 2/3 - 2/1 - 3+

Disse karakteren er vel ikke for en 2er, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette en 2? Trodde det var for en 3er jeg.

3+ - 2+ - 2/3 - 2/1 - 3+

Disse karakteren er vel ikke for en 2er, eller?

Det spørs litt hvor mye karakterene vektlegges. Dersom aller teller likt (som er litt tvilsomt) ligger du i vippesonen. Du har fått en overvekt av 2'ere, og 2/1 trekker virkelig ned på 2'eren. Jeg synes at 2 er den riktige og mest rettferdige karakteren. Dersom du ikke hadde hatt karakteren 2/1 hadde du ligget i vippesonen mellom 2 og 3, og da hadde det vært større sjanse for at du hadde blitt trukket opp på 3'eren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...