AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Ok, saken er den at jeg er ung ufør og sliter med å finne meg bolig på det private markedet. Der jeg bodde før, kunne jeg ikke bo lengre pga dattera til han jeg leide av, skulle flytte inn der. Nå bor jeg hos mamma. Jeg har ringt til flere og da er det vanlig de spør om jobb og inntekt. Når jeg sier jeg er ufør, så blir de med en gang skeptisk Jeg har vært på noen få visninger, men fikk ikke leiligheten. Så, jeg har tenkt litt på KB. (vet ikke om jeg har krav på det) og da har både venner og familie sagt at det må jeg ikke. KB er bare dritt og jeg komme til å angre. Stygge små leiligheten hvor det bare bor narkomane og utlendinger i. Teite regler har de visst å. Men hva skal jeg gjøre da? Noen her som bor/har bodd i KB og fortelle litt om det? Er det virkelig bare dritt som alle skal ha det til.? Anonymous poster hash: 1c9f8...9cf
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #2 Skrevet 8. juni 2015 http://www.ba.no/nyheter/bergen-kommune-har-skapt-belastede-ghettoer/s/5-8-42274 Jeg vil anbefale deg å bo hos moren din til du får spart opp så mye EK at du kan kjøpe deg en liten ettroms. Som ung ufør har du få valgmuligheter. Har du muligheten til å bli frisk så bør du gjøre alt for å bli det. Anonymous poster hash: be679...507 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #3 Skrevet 8. juni 2015 http://www.ba.no/nyheter/bergen-kommune-har-skapt-belastede-ghettoer/s/5-8-42274 Jeg vil anbefale deg å bo hos moren din til du får spart opp så mye EK at du kan kjøpe deg en liten ettroms. Som ung ufør har du få valgmuligheter. Har du muligheten til å bli frisk så bør du gjøre alt for å bli det. Anonymous poster hash: be679...507 Ok takk. Frisk kommer jeg nok ikke til å bli da jeg har en kronisk medfødt sykdom Anonymous poster hash: 1c9f8...9cf 1
Auri Skrevet 8. juni 2015 #4 Skrevet 8. juni 2015 Kommunal bolig trenger ikke være noe problem! Jeg har bodd i blokk hvor det har vært kommunale boliger, dvs 1-2 leiligheter i hver blokk er kommunale, merka aldri noe forskjell på beboerne der vs resten. Det er all slags mennesker som bor i kommunale boliger, og de finnes i alle slags typer boligområder. Ta kontakt med kommunen din, og hør om du har sjangs til å stå på venteliste der. For det er hovedproblemet; det er som regel lange ventelister på ledige boliger. Men de fleste er helt vanlige leiligheter, og selv om det finnes noen skrekkhistorier, er det langt fra normalen. Skjønner meg ikke på utleiere som blir skeptiske til at du er ufør da... Det betyr jo at du har en garantert inntekt hver måned; du blir ikke plutselig arbeidsledig eller får mindre inntekt eller noe slikt... 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #5 Skrevet 8. juni 2015 Søk startlån + tilskudd og kjøp egen leilighet. Hilsen ufør.Anonymous poster hash: 55275...5d7 4
Auri Skrevet 8. juni 2015 #6 Skrevet 8. juni 2015 Ja, kommunalt startlån er smart å søke, var slik vi fikk kjøpt oss leilighet, enn som jobber 50% og en på AAP
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. juni 2015 #7 Skrevet 8. juni 2015 Søk startlån + tilskudd og kjøp egen leilighet. Hilsen ufør.Anonymous poster hash: 55275...5d7 Dette. TS, du har en varig fast inntekt. Om du kan skaffe deg din egen leilighet, om så en knøttliten ett-roms, så har du ett sted å bo - også når du blir 50, 60, 70 osv. Du sier at det ikke er noe evne til bedring, og da ville jeg anbefale deg å søke i dag!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #8 Skrevet 8. juni 2015 Noen her som bor/har bodd i KB og fortelle litt om det? Er det virkelig bare dritt som alle skal ha det til.? Anonymous poster hash: 1c9f8...9cf I byen jeg bor har kommunen boliger i borettslag i tillegg til blokker med kun kommunale boliger. Førstnevnte blir prioritert (tror jeg) til folk med høyere boevne enn den gjevne rusmisbruker. Anonymous poster hash: d2de4...d99
Andreas_B Skrevet 8. juni 2015 #9 Skrevet 8. juni 2015 Moren min som er ufør bodde i kommunal bolig. Hun bodde i et bygg med 4 leiligheter. Der var den ene naboen narkoman, han brukte narkotika osv. Vi fant til og med sprøytespisser i hagen som han hadde lagt fra seg. Resten av de som bodde der var utlendinger. Den ene familien var muslimer og den andre fra øst-europa. Leiligheten var ganske liten. 50 km2. Men den var bare beregnet til 1 person da. Hun var overlykkelig da hun flyttet vekk fra leiligheten. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #10 Skrevet 8. juni 2015 Jeg har bodd i kb i Oslo,og jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av alt det negative de rundt deg forer deg med ts. Men det du kan gjøre er å søke,og hvis du får tildelt kan du dra og se på den,og så ta stilling til ting da. Ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 78641...a9e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #11 Skrevet 8. juni 2015 Jeg tror det avhenger av hvor i landet du bor. I Oslo vil jeg ikke anbefale KB. Jeg bodde i naboblokka og politiet var innom der flere ganger om dagen. Slåsskamp, innbrudd, rus og drap. Jeg bodde bare i naboblokka og var overlykkelig da jeg flyttet derfra. Det bodde barnefamilier der, men jeg tror ikke de hadde noe valg. Anonymous poster hash: 54534...42b 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #12 Skrevet 8. juni 2015 Jeg tror det avhenger av hvor i landet du bor. I Oslo vil jeg ikke anbefale KB. Jeg bodde i naboblokka og politiet var innom der flere ganger om dagen. Slåsskamp, innbrudd, rus og drap. Jeg bodde bare i naboblokka og var overlykkelig da jeg flyttet derfra. Det bodde barnefamilier der, men jeg tror ikke de hadde noe valg.Anonymous poster hash: 54534...42b Oi, bra jeg ikke bor i Oslo, men på Sørlandet. Jeg er bare 22 (snart 23) vet ikke om jeg er klar for å kjøpe enda. Tror jeg vil kontakte kommunen, så får jeg se hva jeg gjør. Begynner å bli lei av å bo hjemme, da jeg og mamma ikke kommer så godt overens. Anonymous poster hash: 1c9f8...9cf
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #13 Skrevet 8. juni 2015 Vi har noen kommunale boliger i borttslaget jeg bor i. De er spredd rundt i borettslaget, finnes ikke mer enn maks en kommunal leilighet i en oppgang. Ja, vi har store problemer med enkelte beboere, da en del virkelig ikke har boevne. Tung psykiatri og rusmisbruk, gjerne i kombinasjon. Men vi har også beboere som glir fint inn i miljøet, og som bor her lenge. Så jeg anbefaler deg å søke, men ikke ta hva som helst, krev å slippe tildeling i de typiske kommunale bygårdene, begrunn dette med at det vil gjøre deg enda sykere, i stedet for at du kan tilfriskes og etterhvert komme deg ut i jobb. Anonymous poster hash: 69ae8...1c5
lovedrug Skrevet 8. juni 2015 #14 Skrevet 8. juni 2015 Jeg bor i kb og nå har jeg fått det fint,men det har tatt tid . Nå har jeg pusset opp stua ihvertfall ,mangler og gjøre noe med kjøkkenet for det er helt herpa ,og gangen må jeg male . I den forrige jeg bodde i var det masse mugg og jeg fikk astma av det,heldigvis fikk jeg flytta ganske fort. Det var mye narkotika da,men nå er det rolige folk jeg bor rundt ,men må jo nevne at vi har hatt innbrudd 4 ganger,så vi har sikkerhets dører for at de ikke skal komme seg inn og har balltre under senga! 2
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. juni 2015 #15 Skrevet 8. juni 2015 Mange kommunale boliger i vårt borettslag også, og de er fine (ikke alle da, noen er jo ødelagt av tidligere beboere). Dette er et helt vanlig nabolag med mange småbarnsfamilier, lite bråk og veldig trygt. En del byer fokuserer på at de kommunale boligene skal spres rundt til "vanlige" nabolag hvor det er fint å bo.
lovedrug Skrevet 8. juni 2015 #16 Skrevet 8. juni 2015 må nevne at jeg har bodd her i snart 2 år så de går jo fint
Jeane Skrevet 9. juni 2015 #17 Skrevet 9. juni 2015 Har et par naboleiligheter som er kommunale boliger. En gammel dame bor i den ene. Typisk bestemor-type, snill og hyggelig og veldig ordentlig. Den andre er en dame som sliter en del psykisk med depresjon og angst, vil jeg tro, ut i fra den kjennskapen jeg har til henne. Hun holder nå på med å kjøpe leiligheten av kommunen! Flaks for meg, for en bedre nabo kan man ikke få. Det er mange skrekkhistorier der ute, men det er ikke bare narkomane som trenger hjelp til bolig. Ta kontakt med din kommune og snakk med dem, hør om de har noen gode alternativer for en med dine utfordringer.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #18 Skrevet 9. juni 2015 Kommunale boliger en så mangt. Helt avhentig av hvor i landet du bor, og hva kommunen din har å leie ut. Det varierer veldig fra nybygde til gamle rønner. Du vet ikke hva du får. Så dette må du prøve og undersøke. Men du er midt i nåløyet for kommunalt lån og tilskudd til kjøp av egen bolig. Da kommer du inn på eiemarkedet og slipper å slite på leiemarkedet. Ta kontakt med kommunen din og forhør deg om hva du kan få hjelp med. Finn først ut hvor du kan tenke deg å bo, finn prospekter hos eiendomsmegelr/på finn slik at du vet hvilket prisnivå boligenen ligger på. Men vær obs på at boligen skal være nøktern, passe til dine behov og dine utfordringer som ufør og du skal kunne klare å betale og holde deg til reglene for å bo der. Lykke til.Anonymous poster hash: 437b1...9f4
Gjest Blue Ivy. Skrevet 9. juni 2015 #19 Skrevet 9. juni 2015 Vi har noen kommunale boliger i borttslaget jeg bor i. De er spredd rundt i borettslaget, finnes ikke mer enn maks en kommunal leilighet i en oppgang. Ja, vi har store problemer med enkelte beboere, da en del virkelig ikke har boevne. Tung psykiatri og rusmisbruk, gjerne i kombinasjon. Men vi har også beboere som glir fint inn i miljøet, og som bor her lenge. Så jeg anbefaler deg å søke, men ikke ta hva som helst, krev å slippe tildeling i de typiske kommunale bygårdene, begrunn dette med at det vil gjøre deg enda sykere, i stedet for at du kan tilfriskes og etterhvert komme deg ut i jobb. Anonymous poster hash: 69ae8...1c5 For noen år siden (kan godt være reglene er annerledes fra by til by, jeg vet ikke) så skulle min søster få kommunal bolig. I papirene sto det at man egentlig måtte ta det man fikk pga mange søkere, ellers så kunne det hende de ikke ville hjelpe deg noe mer. Det måtte være meget gode grunner for å takke nei. Men, man skal ikke måtte finne seg i hva som helst og takket ja til det man første man får tildelt. Hvert fall ikke i en stygg bygård hvor det bare bor narkomane og utlendinger. Narkomane = mye bråk. Nå fikk søsteren min en grei leilighet, men det var flaks. Man kan nok være uheldig og havne i den rønna. Kommunen bryr seg ikke, de vil kun ha pengene sine
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #20 Skrevet 9. juni 2015 Jeg tror det avhenger av hvor i landet du bor. I Oslo vil jeg ikke anbefale KB. Jeg bodde i naboblokka og politiet var innom der flere ganger om dagen. Slåsskamp, innbrudd, rus og drap. Jeg bodde bare i naboblokka og var overlykkelig da jeg flyttet derfra. Det bodde barnefamilier der, men jeg tror ikke de hadde noe valg.Anonymous poster hash: 54534...42b Som nevt ovenfor bodde jeg i kb i Oslo,og der var det ingen problemer med verken vold,rus,politi eller lignende.Det var rolig og fredlig.Jeg trivdes Anonymous poster hash: 78641...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå