Gå til innhold

"Du er jo knapt 21, du har gooood tid".

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon.......

Jeg har vært prøver i 10 mnd, men fant ut i januar at jeg har PCO og har sannsynligvis aldri hatt eggløsning...

Jeg er snart 21 år gammel.

Jeg var hos gynekolog i dag, på oppfølgning etter pergotime-kur. Jeg har vært hos de nå totalt 3 ganger siden april, hver gang med forskjellig lege/gyno. (Min andre pergo kur). Resultatet var ikke så bra, så ikke ut så noen egg utmerket seg eller hadde vokst.

Etter sjekk, snakket vi sammen og han skulle ringe meg senere da han måtte snakke med en fertilitetsspesialist, men så presterer han og si:

"Men du er jo knappe 21 år gammel. De fleste jenter på din alder tenker ikke engang på barn, så du har goooood tid!"

Unnskyld meg. Jeg er 20 år gammel, jeg har lenge hatt et stort ønske om å få barn med min samboer. Vi har begge fast jobb, to biler og eier stor leilighet. GREIT NOK at jeg er ung og for såvidt har god tid, men det endrer ikke fakta at jeg sliter med å bli gravid, jeg har PCO og kjenner det blir tyngre og tyngre for hver måned uten resultat. På måten han sa det, virket det så om han egentlig ikke ville hjelpe meg videre..... Blæh, måtte få det ut...

Skulle ønske jeg hadde èn og samme gynokolog, når jeg er der så ofte >:(

Anonymous poster hash: 0aac9...458

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ung og har god tid, så jeg ser ikke hvorfor du blir frustrert av det. Men jeg tror ikke det er derfor su er frustrert. Jeg tror du er frustrert på grunn av sykdommen, og det er vanskelig å kjenne på at man kanskje kan være steril. Men du må heller kjenne på følelsene dine i stedet for å legge skylden på gynekologen. Selvsagt kommer de til å hjelpe deg videre. 

Men det er kanskje lurt å snakke med noen om det. For det er vanskelig og tungt, men jeg har funnet ut at det ikke er verdens undergang etter å ha kjent på det i et års tid. Jeg har ikke kreft. Jeg er frisk sånn sett. Jeg kommer ikke til å dø av dette. Derfor går det fint. Jeg elsker barn, men det er ikke verdens undergang. Så jeg har en avslappet holdning til det. Blir jeg gravid, så blir jeg gravid.

Anonymous poster hash: acd25...ca4
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo helt rett. Det er vanvittig mange kvinner med PCO og det er ikke slik at man må få barn i starten av tyveårene for å ha en sjanse. 

Anonymous poster hash: d19f2...8dd
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva dere mener, og selvsagt så vet jeg jo at han vil hjelpe og hjelper meg. Men føler likevel en liten frustrasjon/tristhet inni meg. At jeg velger å prøve å få barn som 20åring skal ikke være noe forskjell som om jeg var 30. Jeg har PCO og jeg har troen på at jeg en gang blir gravid, men det hjelper lite på en ellers tung hverdag når han sier det på den måten han sa det. De andre 3 gynokologene jeg har hatt (har hatt forskjellige hver gang jeg er innom), har vært veldig oppmuntrende og har iallefall ikke kommentert alder.

Jeg vil tro at det er like tungt for en 20åring og en 30åring som sliter med å bli gravid...

Anonymous poster hash: 93c3f...2ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva dere mener, og selvsagt så vet jeg jo at han vil hjelpe og hjelper meg. Men føler likevel en liten frustrasjon/tristhet inni meg. At jeg velger å prøve å få barn som 20åring skal ikke være noe forskjell som om jeg var 30. Jeg har PCO og jeg har troen på at jeg en gang blir gravid, men det hjelper lite på en ellers tung hverdag når han sier det på den måten han sa det. De andre 3 gynokologene jeg har hatt (har hatt forskjellige hver gang jeg er innom), har vært veldig oppmuntrende og har iallefall ikke kommentert alder.

Jeg vil tro at det er like tungt for en 20åring og en 30åring som sliter med å bli gravid...

Tipper han sa det mer som trøst, enn som at han ikke vil hjelpe. Altså, hadde dere ikke begynt prøvingen før du var 30+, så hadde dere kanskje fått dårlig tid (og aldri barn, hvem vet). Men nå HAR dere god tid. Du er "bare" 20. Dere og legene kan prøve og feile i mange år før tiden renner ut. Jeg vet om en som var prøver i over 12 år - flaks for de at de begynte tidlig. Og nå er legevitenskapen kommet enda mye lengre, så... det ordner seg for dere innen grei tid, det er jo sikker på. ;) Og jeg synes det er bra at du tar sykdommen på alvor, og får hjelp. Desto tidligere man begynner, jo større sjanse... ikke sant. Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 69456...745

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo rett. Jeg ser ikke hvorfor du synes at dette var så forferdelig å påpeke. Det er ikke slik at han nekter deg behandling. 

Anonymous poster hash: 21b4e...5e3
  • Liker 7
Skrevet

Jeg var 36 da jeg fikk pco-diagnosen. Dvs ca 2-3 år før jeg helst bør ha fått det til. Du har omtrent 19 år før det oftest begynner å bli for sent. Ikke at jeg ikke skjønner at du vil ha barn nå, men det han mener er at det sannsynligvis bare vil medføre litt utsettelse, ikke at det er noen særlig trussel om å ikke få det til.

Skrevet

Han har jo rett, du er kun 20 og har masse tid på å teste og prøve.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg TS. Det handler ikke nødvendigvis om det at du kan ha vansker med å få barn. Det er hvordan det blir fremstilt. Det med å peke på alder har jeg fått høre mye opp gjennom. Selv i terapi-gruøpen hvor jeg var yngst fikk jeg høre det. Det blir som å ulegitimere følelsene til andre. At det er verre for andre som er eldre fordi de har levd lenger og har mer erfaring osv...

Jeg har igsåogså fått denne på seriøse jobbintervju. Min alder er relevant fordi..?!

Anonymous poster hash: 9b35c...309

• Liker 1
Skrevet

Det var nok ment som en trøst og et forsøk på å betrygge deg på at dette løser seg fordi dere har god tid. Dersom du hadde vært 30+ hadde dere hatt dårlig tid og da skal gjerne utredning osv gå fortere.

10 måneder er også tidlig for å få hjelp ettersom de fleste må ha prøvd minimum 1 år. Jeg skjønner likevel frustrasjonen din og det er utrolig kjipt når det går måneder uten resultat.

Legen din hjelper deg tross alt og det betyr at han/hun tar det seriøst og det er veldig bra. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS! 

Jeg skjønner godt hva du mener, at det kjennes ut som man ikke blir tatt på alvor pga alder. Nå mente sikkert ikke legen noe vondt med det, det var nok mest ment som en oppmuntring, men jeg er skjønt enig i at det er litt unødvendig å skulle trekke inn alder både den ene og andre veien. Jeg personlig syns det er naivt av mange å tenke at man kan utsette barn til man er passert 35 - jeg syns heller man skal respektere at biologien setter grenser, og ikke se ned på dem som tar hensyn til dette. 

Jeg er selv 23 og har også pcos. Nå er ikke jeg aktiv prøver, men med en samboer som er passert 30 så har det blitt mye snakk om det i det siste. Jeg fikk vite at jeg hadde pcos som 16-åring, og har siden den gang vært helt klar på at jeg vil prøve å få barn i midten av 20-årene dersom ting ligger til rette for det. Nå er det nok lettere for meg å "komme unna med det" ettersom samboeren min er i en alder der det blir sett på som helt naturlig - om ikke forventet. Alikevel kjenner jeg at jeg blir provosert når venninnene mine sier ting som at "men du må jo leve livet først, husk at når du får barn er du bundet på hender og føtter resten av liiiiivet". Jeg vet det, og jeg ønsker det. Hadde jeg måttet valgt mellom høy sosioøkonomisk status og det å oppleve å få egne barn, hadde valget vært utrolig enkelt. 

Jeg tror ikke folk som ikke har pcos klarer å skjønne den frykten man bærer på for at det kanskje aldri skjer at man får bære fram sitt eget barn. Selv om pcos ikke trenger å være så alvorlig i seg selv, er jo blant annet endometriose et av symptomene - og det er jo alvorlig, fordi det blir verre med årene. Er man i tillegg arvelig belastet, så er man gjerne klar over at ting kan bli vanskelig. 

Jeg er selv prøverørsbarn, og har alltid visst at det ikke trenger å være enkelt å få barn (selv om mine foreldre dog var 15 år eldre enn jeg er nå da de fikk meg). De aller fleste får det til, ja - men ikke ta for gitt at du er inkludert i den gruppa. 

Jeg syns det står stor respekt av at du TS tar kroppen din og ønskene dine  på alvor, og jeg tror ikke du kommer til å angre på det senere i livet! Tenk om du hadde venta, og tiden hadde løpt ut innen du fikk det til å klaffe - det må være den verste følelsen å bli sittende igjen med. Da er det bedre å vite at man har gjort sitt. Ikke tenk på kommentarer omkring alderen din - du vet jo hva du vil og hvorfor. Du trenger ikke legitimere valget ditt overfor noen andre enn deg selv! :)

Masse lykke til, hilsen en annen ung pcos-er med barneønske ;)  

Anonymous poster hash: fa7c7...e55
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS!

Jeg skjønner godt hva du mener, at det kjennes ut som man ikke blir tatt på alvor pga alder. Nå mente sikkert ikke legen noe vondt med det, det var nok mest ment som en oppmuntring, men jeg er skjønt enig i at det er litt unødvendig å skulle trekke inn alder både den ene og andre veien. Jeg personlig syns det er naivt av mange å tenke at man kan utsette barn til man er passert 35 - jeg syns heller man skal respektere at biologien setter grenser, og ikke se ned på dem som tar hensyn til dette.

Jeg er selv 23 og har også pcos. Nå er ikke jeg aktiv prøver, men med en samboer som er passert 30 så har det blitt mye snakk om det i det siste. Jeg fikk vite at jeg hadde pcos som 16-åring, og har siden den gang vært helt klar på at jeg vil prøve å få barn i midten av 20-årene dersom ting ligger til rette for det. Nå er det nok lettere for meg å "komme unna med det" ettersom samboeren min er i en alder der det blir sett på som helt naturlig - om ikke forventet. Alikevel kjenner jeg at jeg blir provosert når venninnene mine sier ting som at "men du må jo leve livet først, husk at når du får barn er du bundet på hender og føtter resten av liiiiivet". Jeg vet det, og jeg ønsker det. Hadde jeg måttet valgt mellom høy sosioøkonomisk status og det å oppleve å få egne barn, hadde valget vært utrolig enkelt.

Jeg tror ikke folk som ikke har pcos klarer å skjønne den frykten man bærer på for at det kanskje aldri skjer at man får bære fram sitt eget barn. Selv om pcos ikke trenger å være så alvorlig i seg selv, er jo blant annet endometriose et av symptomene - og det er jo alvorlig, fordi det blir verre med årene. Er man i tillegg arvelig belastet, så er man gjerne klar over at ting kan bli vanskelig.

Jeg er selv prøverørsbarn, og har alltid visst at det ikke trenger å være enkelt å få barn (selv om mine foreldre dog var 15 år eldre enn jeg er nå da de fikk meg). De aller fleste får det til, ja - men ikke ta for gitt at du er inkludert i den gruppa.

Jeg syns det står stor respekt av at du TS tar kroppen din og ønskene dine på alvor, og jeg tror ikke du kommer til å angre på det senere i livet! Tenk om du hadde venta, og tiden hadde løpt ut innen du fikk det til å klaffe - det må være den verste følelsen å bli sittende igjen med. Da er det bedre å vite at man har gjort sitt. Ikke tenk på kommentarer omkring alderen din - du vet jo hva du vil og hvorfor. Du trenger ikke legitimere valget ditt overfor noen andre enn deg selv! :)

Tusen takk for støtte <3

Jeg og samboer snakker mye, og vi er faktisk mye inne på tema "om det aldri skjer".... Det er alltid en frykt at min PCO skal utvikle seg og bli verre, men samtidig er jeg veldig glad jeg oppdaget det tidlig. Synes bare det er synd at alder skal bli tatt opp, når jeg er under utredning med like rettigheter som alle andre...

Jeg vet han ikke mente noe vondt, men det stikker alltid litt når både leger og andre mennesker påpeker alder - som du selv nevner. "Du har hele livet foran deg". Jeg har heeele livet foran meg, og jeg ønsker å dele det livet med min fantastiske samboer og vår(e) barn (forhåpentligvis)!

Jeg synes alder er urelevant, så lenge du er over 18 (voksen) og livet er på plass og tilrette.

Tusen takk for alle kommentarer - både positive og negative!!!

Jeg burde bare la det gli, men føler jeg blir "nedprioritert" bare pga alder. Jeg vet jeg er heldig som får hjelp- tilogmed før jeg har trødd over 1-års prøver-grensen, så absolutt !!

Uansett - takk for støtte og meninger rundt, merker jeg ser det fra flere perspektiver nå!! 😊

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men PCO og PCOS er to forskjellige ting. TS har PCO så vidt jeg forstår.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det var nok ment som en trøst og et forsøk på å betrygge deg på at dette løser seg fordi dere har god tid. Dersom du hadde vært 30+ hadde dere hatt dårlig tid og da skal gjerne utredning osv gå fortere.

10 måneder er også tidlig for å få hjelp ettersom de fleste må ha prøvd minimum 1 år. Jeg skjønner likevel frustrasjonen din og det er utrolig kjipt når det går måneder uten resultat.

Legen din hjelper deg tross alt og det betyr at han/hun tar det seriøst og det er veldig bra. Lykke til :)

Man må ikke ha prøvd ett år hvis det er grunn til å tro at det er manglende EL eller andre ting som gjør det vanskelig å bli gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Men PCO og PCOS er to forskjellige ting. TS har PCO så vidt jeg forstår.

Jo, det er sant. Men symptomene på innsiden, altså på eggstokker, er jo ofte like. Med pcos er man så heldig å ha mange andre symptomer også. Manglende el er jo det som ofte fører til vanskeligheter med å oppnå graviditet om man har pco eller pcos. 

Skrevet

Tusen takk for støtte <3

Jeg og samboer snakker mye, og vi er faktisk mye inne på tema "om det aldri skjer".... Det er alltid en frykt at min PCO skal utvikle seg og bli verre, men samtidig er jeg veldig glad jeg oppdaget det tidlig. Synes bare det er synd at alder skal bli tatt opp, når jeg er under utredning med like rettigheter som alle andre...

Jeg vet han ikke mente noe vondt, men det stikker alltid litt når både leger og andre mennesker påpeker alder - som du selv nevner. "Du har hele livet foran deg". Jeg har heeele livet foran meg, og jeg ønsker å dele det livet med min fantastiske samboer og vår(e) barn (forhåpentligvis)!

Jeg synes alder er urelevant, så lenge du er over 18 (voksen) og livet er på plass og tilrette.

Jeg burde bare la det gli, men føler jeg blir "nedprioritert" bare pga alder. Jeg vet jeg er heldig som får hjelp- tilogmed før jeg har trødd over 1-års prøver-grensen, så absolutt !!

Uansett - takk for støtte og meninger rundt, merker jeg ser det fra flere perspektiver nå!!

-TS

Virker som om du føler deg såppass sårbar at du leser noe inn i det som det overhodet ikke er ment.

Du får den hjelpen du skal ha, og jeg tror nok legen prøver å oppmuntre deg med at du er ikke i slutten av 30 årene/tidlig 40 hvor sjansene er minimale, du har hvertfall mange alternativ enda å prøve deg på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for støtte <3

Uansett - takk for støtte og meninger rundt, merker jeg ser det fra flere perspektiver nå!!

-TS

Helt enig med deg! Lett for andre å vurdere ut ifra objektive og rasjonelle grunner, som alder. Men så er det nå engang sånn at livet ikke er objektivt og rasjonelt, det er subjektivt og emosjonelt, og hver enkelt bør få ta egne valg. 

Jeg skjønner at du kan føle at du blir nedprioritert fordi alderen din blir nevnt. Men om du hadde sittet på det legekontoret som 38-åring med pco og barneønske, så hadde sikkert alder blitt et tema da også. Så at du føler noe gjør ikke at det nødvendigvis er grunner for å tro at det er sånn - ikke glem det. Legen mente nok bare å betrygge deg ved å si at du i det minste ikke trenger å bekymre deg for alder, tross alt. Mener ikke å bagatellisere dine følelser altså, men ikke la negative følelser styre deg i negativ retning. Det finnes jo eksempler på folk som, på grunn av at de er unge, bare blir sent hjem uten utredning med beskjed om å fortsette og prøve til det har gått et år, du har heldigvis ikke havnet i den gruppen. DET hadde jo faktisk vært diskriminerende. 

Jeg er sikker på at det ordner seg for dere fortere enn du aner! Hilsen AB #11 :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for støtte <3

-TSAnonymous poster hash: 93c3f...2ad

Det er klart alder skal bli tatt i betraktning. Hvis ikke hadde de sikkert revet ut livmor og eggstokker og hele pakka ut i fra meg. Alder blir tatt i betraktning overalt. Ikke bare på gynekologisk.

Derfor synes jeg du bør snakke med noen for det virker ikke som om at du har det så veldig bra!

Anonymous poster hash: acd25...ca4

Gjest Fotballen
Skrevet (endret)

Må le av jentunger som har hastverk med å få barn :fnise:  Hvorfor ødelegge livet enda? Vet du hvor tungt det er med barn? Tenk hvor lett det er å forfalle etter du har født barn :P Hvorfor vil du det så tidlig? 

Endret av Fotballen
Gjest Angry Man
Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon.......

Jeg har vært prøver i 10 mnd, men fant ut i januar at jeg har PCO og har sannsynligvis aldri hatt eggløsning...

Jeg er snart 21 år gammel.

Jeg var hos gynekolog i dag, på oppfølgning etter pergotime-kur. Jeg har vært hos de nå totalt 3 ganger siden april, hver gang med forskjellig lege/gyno. (Min andre pergo kur). Resultatet var ikke så bra, så ikke ut så noen egg utmerket seg eller hadde vokst.

Etter sjekk, snakket vi sammen og han skulle ringe meg senere da han måtte snakke med en fertilitetsspesialist, men så presterer han og si:

"Men du er jo knappe 21 år gammel. De fleste jenter på din alder tenker ikke engang på barn, så du har goooood tid!"

Unnskyld meg. Jeg er 20 år gammel, jeg har lenge hatt et stort ønske om å få barn med min samboer. Vi har begge fast jobb, to biler og eier stor leilighet. GREIT NOK at jeg er ung og for såvidt har god tid, men det endrer ikke fakta at jeg sliter med å bli gravid, jeg har PCO og kjenner det blir tyngre og tyngre for hver måned uten resultat. På måten han sa det, virket det så om han egentlig ikke ville hjelpe meg videre..... Blæh, måtte få det ut...

Skulle ønske jeg hadde èn og samme gynokolog, når jeg er der så ofte > :(

Anonymous poster hash: 0aac9...458

Flott at du har stor leilighet og to biler. Åpenbart et godt grunnlag for å få barn. :sarkasme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...