Gå til innhold

Fødende katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det ikke an å ta unødvendig-katteavl-pratet i en annen tråd? Jada, mange katteeiere er uansvarlige, men det gjelder tydeligvis ikke ts.

Jeg har vært med på en kattefødsel før, og det var skikkelig spennende! Kattemor var mer klengete og kosete enn vanlig før fødselen, og det endte med at hun fødte ungene sine oppi sofaen rett ved siden av meg. En utrolig opplevelse. Håper du får overvære fødselen!

(Og til alle de anonyme kritikerne: hun var hentet fra dyrebeskyttelsen bare noen uker før, var allerede drektig, ble sterilisert etterpå og ja, vi beholdt ungene selv. Så ingen pekefingre nødvendig i denne retninga heller)

Skrevet

Uten å skape noe mer diskusjon rundt dette med kattunger og overfloden av katter så synes jeg det er sykt at en kattunge ikke er mer verdt enn 200kr mens man sliter den dag i dag med å finne valper til under 5000 kr.

Anonymous poster hash: 62c38...997

Helt enig, men den eneste måten å få slutt på det er å få ned antall katter som fødes i Norge hvert år. Det er jo derfor mange blir så sinte når folk med viten og vilje får kull på kattene sine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

herremin som det sporer av her da. TS er tydeligvis mer ansvarlig en MANGE katteeiere der ute, å denne tråden handler ikke om det å være uansvarlig selv om dere virkelig ikke klarer å la være å hakke på det folk gjør galt i deres øyne. ja jeg skal være enig i at det er nok katter her, men hva mener dere TS skal gjøre da? knerte kattungene i det de kommer ut? 

Anonymous poster hash: d5b2d...054
Gjest Badebuksa
Skrevet

Helt enig! Katter trenger ikke svangerskapskontroll slik som oss mennesker altså. :)

sikker? Ordinær ultralyd der man får vite kjønn og størrelse :P :p
Gjest Badebuksa
Skrevet

Går det ikke an å ta unødvendig-katteavl-pratet i en annen tråd? Jada, mange katteeiere er uansvarlige, men det gjelder tydeligvis ikke ts.

Jeg har vært med på en kattefødsel før, og det var skikkelig spennende! Kattemor var mer klengete og kosete enn vanlig før fødselen, og det endte med at hun fødte ungene sine oppi sofaen rett ved siden av meg. En utrolig opplevelse. Håper du får overvære fødselen!

(Og til alle de anonyme kritikerne: hun var hentet fra dyrebeskyttelsen bare noen uker før, var allerede drektig, ble sterilisert etterpå og ja, vi beholdt ungene selv. Så ingen pekefingre nødvendig i denne retninga heller)

Jeg fikk kattunger en gang, dvs katta fikk kattunger. Rømte ut av vinduet. Har ikke noen problemer med hva folk tenker, katten er kastrert og død for lenge siden ( :( ), men uhell skjer!
Gjest Badebuksa
Skrevet

153 millionar foreldrelause born i verda.

Enormt behov for fosterforeldre i Noreg.

...men allikevel veddar eg på at kvar og ein av dei som får trusa si i krøll over at nokon let ein katt få eit kull, sjølv har, eller planlegg å få, eigne menneskeborn. Det er ei sjuk, sjuk verd.

Jeg skjønner ikke helt den sammenligningen med katt-menneske. Det er snakk om katter som får unger som ikke får det bra. Menneskebarn blir ikke avlivet eller omplassert i Norge, i den grad katter blir det (om man ser bortifra abort..)
Skrevet

Enig i at dette er er en "kosemose-tråd" 
Vel nå er uhellet ute og pusen venter kattunger. Jada, er kjempekoselig, har selv hatt to pusier som har fått kull. Begge gangene med komplikasjoner. Første katten som fikk kull lå i 4 timer, midt på natta nedenfor senga, og fødte. Vel det var jo koselig det, hadde det ikke vært for at hun plagdes skikkelig med å få dem ut. ALDRI har jeg hørt en katt hyle slik! Vetrinæren sa at det ikke var noe å gjøre, og ble vel mest sur for at jeg vekte henne den natta. Det ble 5 småe nurk. Kattemor ga seg totalt faen i kattungene og i flere uker måtte jeg selv mate dem med morsmelkerstatning. Det var ingen koselig opplevelse!!

den andre katten var helt besatt av meg. Jeg kunne ikke gå fra henne under noen omstendigheter i flere uker før fødsel. Hennes fødsel startet med at vannet gikk (på en av fostersekkene).. Satt og passet på henne mens hun presset og peste (heldigvis ingen katthyl som ved første katt)

Heldigvis hadde jeg lest om kattefødsler i forkant av dette og visste hva jeg skulle gjøre. 

Etter 1,5 time med pressrier og ingen kattunge ringte jeg igjen til vetrinæren. Da bar det rett dit, og hun måtte ta keisersnitt på henne. Ufattelig skummel opplevelse! Det ble 3 små nurk.

Ikke hør på de som sier at kattemor greier dette fint alene og 9 av 10 katter gjør dette uten komplikasjoner. Vær forberedt på det værste, og ikke sitt på kvinneguiden og lese, søk heller opp vetrinærsider og andre seriøse artikler! Det gjorde jeg og det reddet 4 katteliv!

AnonymBruker
Skrevet

Den vil lete etter et trygt sted å føde. 

Da min gikk drektig, merket jeg når det begynte å skje noe, fordi katten løp fra rom til rom, og gjemte seg under sengene, og endte med å legge seg midt oppi senga mi, under dyna. Jeg la engangslaken (slike man bruker på sykehjem) under, og hadde klar håndklær. Den fødte de nydelige nøstene der. Jeg måtte hjelpe til med fosterhinnene. Jeg satt sammen med katten og strøk og oppmuntret den, for før den første kom ut så ante den ikke hva som foregikk. Barselseng var klar, en pappeske med  håndklær og engangslaken under. 

Jeg gikk iallefall i en uke og trodde at det ville skje fødsel samme dag. Du merker fort når den er igang. 

Anonymous poster hash: db3e1...e55
Skrevet

Jeg har ALDRI sagt at jeg skal gi de vekk. Jeg tar 200 kroner for hver kattunge, og jeg kjenner personene kattungene skal til GODT. De skal ikke skilles fra moren sin før 12 uker og selvfølgelig skal de chippes, vaksineres og få kur. Ikke dra alle for en kam og fortell meg at alle katteeiere som velger å få katteunger er like. 

Du skal chippe og vaksinere kattungene før du selger dem for kr 200? Det blir jo et gigantisk tapsprosjekt! Det koster vel fort 1500,- pr kattunge, og er du (u)heldig kan det komme både 4, 5 og 6 stykker. ;)

(Etter at du har levert dem fra deg, har du fint lite du skulle ha sagt, og både chip, kastgrering og vaksiner koster. Dessverre er det mange som ikke tar det med i betraktning når de skaffer seg en katt.)

Men, når kattungene er født og det har gått noen dager, så må dere begynne å kose med dem. Jeg ser at mange her sier at de ska være i fred, men jo flinkere dere er til å håndtere dem, forsiktig og ikke hele tiden så klart, jo mer vant blir de til mennesker og jo mer kosete blir de som regel. La 5-åringen også kose med dem, bare pass på at det ikke blir for hardhendt kos. :)

Det er hyggelig med kattunger, jeg tror det er noe av det søteste jeg kan tenke meg, allikevel syns jeg det riktige er å kastrere for å ikke bidra til flere hjemløse katter.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...