AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Hei, Jeg er sykemeldt i et par uker nå (ønsker ikke gå detaljert ut med hvorfor) og forklarte sjefen hvorfor.. Hun ville jeg skulle komme til et møte (må jeg forøvrig det), samt levere sykemelding samtidig siden det var en så lang periode (?). Er redd de kanskje vil si meg opp, men kan de dette basert på at jeg har vært syk med gyldig sykemelding. Skal også ha vanlig ferie dagen etter sykemeldingen går ut (derfor legen ikke skrev lengre), kan de da nekte meg å ta ut ferie pga dette når jeg har fått innvilget ferien? Er en ræva arbeidsplass og jeg søker meg vekk derfra ogsåå. Anonymous poster hash: c19b6...57d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #2 Skrevet 8. juni 2015 Normalt sett så kan de jo ikke si deg opp, men det er vanskelig å svare når vi ikke vet bakgrunnen, hvor lenge du har jobbet osv.. Kan hende at sjefen vil ha en samtale med deg der det tas opp om noe kan tilrettelegges for deg. Du kan heller ikke nektes ferie. Anonymous poster hash: c6645...be4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #3 Skrevet 8. juni 2015 Normalt sett så kan de jo ikke si deg opp, men det er vanskelig å svare når vi ikke vet bakgrunnen, hvor lenge du har jobbet osv.. Kan hende at sjefen vil ha en samtale med deg der det tas opp om noe kan tilrettelegges for deg. Du kan heller ikke nektes ferie. Anonymous poster hash: c6645...be4 Tusen takk for svar. Er både fysiske og psykiske grunner til at jeg er sykemeldt (legen mener det er jobben som har gjort meg syk, men har ikke sagt dette til jobben - bare hva det er med meg). Jobbet der i 4,5 mnd nå.. Kan ikke tilrettelegges desverre, legen mente jeg virkelig trengte avstand fra jobben. Bra jeg ikke kan nektes ferie, trenger den virkelig i tillegg til sykemeldingen. TS Anonymous poster hash: c19b6...57d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #4 Skrevet 8. juni 2015 Hvorfor ta ut ferie? Det er jo bare å be legen om videre sykemelding også har du ferien tilgode. Anonymous poster hash: e4150...cec 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #5 Skrevet 8. juni 2015 Hvorfor ta ut ferie? Det er jo bare å be legen om videre sykemelding også har du ferien tilgode.Anonymous poster hash: e4150...cec Du har et poeng, men har planer om å slutte uansett. Men skulle nok gjort det.. Men har allerede søkt om ferie og fått den innvilget :-/ TS Anonymous poster hash: c19b6...57d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #6 Skrevet 8. juni 2015 Hei, Jeg er sykemeldt i et par uker nå (ønsker ikke gå detaljert ut med hvorfor) og forklarte sjefen hvorfor.. Hun ville jeg skulle komme til et møte (må jeg forøvrig det), samt levere sykemelding samtidig siden det var en så lang periode (?). Er redd de kanskje vil si meg opp, men kan de dette basert på at jeg har vært syk med gyldig sykemelding. Skal også ha vanlig ferie dagen etter sykemeldingen går ut (derfor legen ikke skrev lengre), kan de da nekte meg å ta ut ferie pga dette når jeg har fått innvilget ferien? Er en ræva arbeidsplass og jeg søker meg vekk derfra ogsåå. Anonymous poster hash: c19b6...57d Det er vanlig at arbeidsgiver innkaller til samtale etter og ha vært sykmeldt en stund. De er forpliktet til det av Nav. Du har heller ikke opparbeidet ferie i din nåværende jobb så da blir du trukket i lønn. Hvis du er i prøveperioden kan de si deg opp ellers ikke. At jobben har tatt knekken på deg på så kort tid så kanskje du bør finne noe annet. på sykemeldingen må du skrive når du har ferie da blir sykepengene stoppet i den perioden du har fri. Du får ikke begge deler så sant det ikke finnes grunnlag for det. Du burde virkelig sjekke lovverket slik at du ikke går på en real smell her. Anonymous poster hash: 8a372...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #7 Skrevet 8. juni 2015 Det er vanlig at arbeidsgiver innkaller til samtale etter og ha vært sykmeldt en stund. De er forpliktet til det av Nav. Du har heller ikke opparbeidet ferie i din nåværende jobb så da blir du trukket i lønn. Hvis du er i prøveperioden kan de si deg opp ellers ikke. At jobben har tatt knekken på deg på så kort tid så kanskje du bør finne noe annet. på sykemeldingen må du skrive når du har ferie da blir sykepengene stoppet i den perioden du har fri. Du får ikke begge deler så sant det ikke finnes grunnlag for det. Du burde virkelig sjekke lovverket slik at du ikke går på en real smell her.Anonymous poster hash: 8a372...cc3 Ble nettopp sykemeldt. For meg virket det på svaret fra sjefen at møtet var negativt ladd. Kan man sies opp pga sykemelding i prøveperioden? Har jeg aldri hørt om. Er i utgangspunktet ferdig m den nå.. Jeg søker nye jobber hver dag og har gjort det i mnd nå, men får ikke napp.. Har ikke sykemeldingen i ferien min. vet jeg ikke får lønn i ferien, det forventet jeg ikke heller TSAnonymous poster hash: c19b6...57d
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 8. juni 2015 #8 Skrevet 8. juni 2015 Ble nettopp sykemeldt. For meg virket det på svaret fra sjefen at møtet var negativt ladd. Kan man sies opp pga sykemelding i prøveperioden? TSAnonymous poster hash: c19b6...57d Ja, det er fullt mulig. Eneste som jeg vet om som ikke gjør det er staten fordi at de skal gå frem som ett godt eksempel osv. For øvrig, så er arbeidsgiver pålagt å kalle deg inn. Du må ikke møte, men vit at NAV vil se på det som negativt at du ikke er interessert i å møte. Du kan ta kontakt med din saksbehandler på NAV etter hvert og høre om du kan få vurdert friskmelding til arbeidsformidling + jobbsøkerkurs som vil gi deg muligheten til å skaffe deg en ny jobb men du burde også tenke etter hva du ønsker til da.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #9 Skrevet 8. juni 2015 Ja, det er fullt mulig. Eneste som jeg vet om som ikke gjør det er staten fordi at de skal gå frem som ett godt eksempel osv. For øvrig, så er arbeidsgiver pålagt å kalle deg inn. Du må ikke møte, men vit at NAV vil se på det som negativt at du ikke er interessert i å møte. Du kan ta kontakt med din saksbehandler på NAV etter hvert og høre om du kan få vurdert friskmelding til arbeidsformidling + jobbsøkerkurs som vil gi deg muligheten til å skaffe deg en ny jobb men du burde også tenke etter hva du ønsker til da. Er det virkelig mulig å si noen opp pga sykemelding? Trodde det var ulovlig.. Okei, da får jeg bare møte.. Har ikke noen saksbehandler i NAV så vidt jeg vet? hvordan finner man ut av det? TS Anonymous poster hash: c19b6...57d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #10 Skrevet 9. juni 2015 Herreg... Nei, de kan ikke si deg opp fordi du blir sykmeldt i to uker. Nei, de kan ikke ta fra deg ferien fordi du er sykmeldt. (Arbeidsgiver kan beslutte å flytte ferien din dersom driften krever det, men dét skal sitte langt inne.) Sannsynligvis ønsker arbeidsgiver et møte for å høre om det er noe arbeidsplassen kan bidra med i form av tilrettelegging for å unngå fremtidig sykmelding. Kanskje har arbeidsgiver plukket opp at du ikke helt trives, og undrer om det er noe han/hun kan bidra med for å øke din trivsel. Anonymous poster hash: 61c0f...5e8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #11 Skrevet 9. juni 2015 Herreg... Nei, de kan ikke si deg opp fordi du blir sykmeldt i to uker. Nei, de kan ikke ta fra deg ferien fordi du er sykmeldt. (Arbeidsgiver kan beslutte å flytte ferien din dersom driften krever det, men dét skal sitte langt inne.) Sannsynligvis ønsker arbeidsgiver et møte for å høre om det er noe arbeidsplassen kan bidra med i form av tilrettelegging for å unngå fremtidig sykmelding. Kanskje har arbeidsgiver plukket opp at du ikke helt trives, og undrer om det er noe han/hun kan bidra med for å øke din trivsel. Anonymous poster hash: 61c0f...5e8 Det er ikke sykemelding i to uker, det er lenger. Ingenting å si herregud for, det finnes mange useriøse arbeidsgivere som sier opp uansett! Men takk for svar uansett. TsAnonymous poster hash: c19b6...57d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #12 Skrevet 9. juni 2015 Du har rett på å ha med deg tillitsvalgt/verneombud på møte. Du bestemmer det. Om det er pga jobben du er sykemeldt så må arbeidsgiver ha beskjed om dette. Det er for at dem skal ha mulighet til å gjøre tilretteleggingen som kreves for at du skal kunne fortsette i jobben. Arbeidsgiver skal så langt det er mulig å gjøre nettopp dette. Dersom du er organisert (anbefales på det sterkeste) så kan du også ta med tillitsvalgt derfra. Anonymous poster hash: b26b2...ae8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #13 Skrevet 9. juni 2015 Du har et poeng, men har planer om å slutte uansett. Men skulle nok gjort det.. Men har allerede søkt om ferie og fått den innvilget :-/ TS Anonymous poster hash: c19b6...57d Er du syk i ferien så gjelder sykemeldingen for de egentlige ferieukene også, dvs ferien må du da ta etter du er friskmeldt. Er jo helt merkelig om legen skal friskmelde deg fordi du har ferie. Er du syk er du syk, du skal ikke miste ferien for det. Anonymous poster hash: 46e53...f78
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #14 Skrevet 9. juni 2015 Er du syk i ferien så gjelder sykemeldingen for de egentlige ferieukene også, dvs ferien må du da ta etter du er friskmeldt. Er jo helt merkelig om legen skal friskmelde deg fordi du har ferie. Er du syk er du syk, du skal ikke miste ferien for det. Anonymous poster hash: 46e53...f78 Nei vet. Men han sa vi skulle se ann datoen sykemeldingen går ut om jeg trenger lengre sykemelding. Sa selv det var ok pga jeg har ferie.. Var kanskje dumt. TsAnonymous poster hash: c19b6...57d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #15 Skrevet 9. juni 2015 Du har rett på å ha med deg tillitsvalgt/verneombud på møte. Du bestemmer det. Om det er pga jobben du er sykemeldt så må arbeidsgiver ha beskjed om dette. Det er for at dem skal ha mulighet til å gjøre tilretteleggingen som kreves for at du skal kunne fortsette i jobben. Arbeidsgiver skal så langt det er mulig å gjøre nettopp dette. Dersom du er organisert (anbefales på det sterkeste) så kan du også ta med tillitsvalgt derfra.Anonymous poster hash: b26b2...ae8 Ikke organisert men vurderer det sterkt nå. Ikke mulig med tilrettelegging da alt jeg KAN jobbe med i bedriften er det jeg gjør nå :-/ TsAnonymous poster hash: c19b6...57d
mereo Skrevet 9. juni 2015 #16 Skrevet 9. juni 2015 (endret) Det er mulig å bli sagt opp når man er sykemeldt, men ikke på grunnlag av at du er sykemeldt. Og så lenge du har fått godkjent at du skal ha ferie, så kan de ikke nekte deg. Dog som andre sier så kan det være at du må flytte den. Men samtalen er nok bare den obligatoriske samtalen som NAV krever. Endret 9. juni 2015 av mereo
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #17 Skrevet 9. juni 2015 Nei, det er ikke lov å si opp noen pga sykemelding. MEN Ja, det skjer. Det er veldig enkelt, de finner andre grunner som gjør at de ikke er fornøyd med deg, og bruker det som grunnlag for oppsigelse. Ingen andre enn arbeidsgiver vet at det egentlig er pga sykemelding. Ikke for å skremme deg, men dersom arbeidsgiveren din er en skikkelig ku kan det skje. Anonymous poster hash: d0f21...a7d
Gjest snoopy_93 Skrevet 9. juni 2015 #18 Skrevet 9. juni 2015 Hei, Jeg er sykemeldt i et par uker nå (ønsker ikke gå detaljert ut med hvorfor) og forklarte sjefen hvorfor.. Hun ville jeg skulle komme til et møte (må jeg forøvrig det), samt levere sykemelding samtidig siden det var en så lang periode (?). Er redd de kanskje vil si meg opp, men kan de dette basert på at jeg har vært syk med gyldig sykemelding. Skal også ha vanlig ferie dagen etter sykemeldingen går ut (derfor legen ikke skrev lengre), kan de da nekte meg å ta ut ferie pga dette når jeg har fått innvilget ferien? Er en ræva arbeidsplass og jeg søker meg vekk derfra ogsåå. Anonymous poster hash: c19b6...57d Jeg var lærling og fikk meg en skikkelig smell psykisk (Hadde ligget og ulma lenge før det slo til) og ble "sykemeldt" av arb.giver i første omgang slik at jeg ikke trengte å gå på jobb, men kunne oppsøke lege i mellomtiden. Det gjorde jeg og ble sykemeldt 100% i en mnd før jeg fikk gradert sykemelding. Til sammen var jeg sykemeldt i nesten to år - pga behandling hos psykolog. Jeg fikk plutselig brev om at lærlingtiden ble stoppet midlertidig og arb.giver nekter å ta meg ut i arbeid igjen før jeg kan "bevise" at jeg klarer å jobbe. Fikk slengt etter meg "Kan ikke du bare gå på nav og be de hjelpe deg med å finne jobb?" Arbeidsgiver har ikke lov til å si deg opp mens du er sykemeldt, men etter endt sykemelding kan h*n gjøre det. Det skal dog være god grunn for det og før du blir sagt opp skal du vel ha fått noen form for advarsel.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #19 Skrevet 9. juni 2015 Arbeidsgiver er vel pliktig til å prate med langtidssykemeldte for å se på mulighet for tilrettelegging osv osv..? Hvertfall hvis det er en IA-bedrift. Det kan jo også hende sjefen vil prate om hvordan dine arbeidsoppgaver skal håndteres, om du sitter på info som vikar trenger osv, siden du skal være lenge borte. Anonymous poster hash: 04dfa...d37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå