Gå til innhold

Jeg tror jeg har en økonomiens anoreksia....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er ekstremt bekymret når det gjelder min økonomi. Ikke fordi jeg ikke kommer til å klare meg økonomisk, for det gjør jeg. Jeg er livredd for å ende opp som "alle andre",. Jeg har høye ambisjoner om å kjøpe et fint hus. Dette koster dessverre ganske mye... Jeg har fått helt noia når det gjelder å bruke penger. Jeg får rett og slett skikkelig dårlig samvittighet og det knytter seg i magen hvis jeg gjør det. Jeg får tanker som "oi, der glapp det huset". Hvis jeg ect kjøper en ting til 100 kr regner jeg ut hvor mye det blir dersom jeg skulle gjort det hver dag ett år, og før dødsdårlig samvittighet. Har satt opp et budsjett for studietiden der jeg skal spare 400k, og jeg vet med meg selv at jeg kommer til å få dødsdårlig samvittighet dersom jeg ikke følger dette. Er rett og slett livredd for å ikke komme inn i boligmarkedet, da prisene er helt syke.(Oslo). Vil ikke kaste bort noen år på å leie.

Jeg tar meg i å tenke tanken at jeg burde få meg en kjæreste som kan flytte inn med meg i fremtiden, sånn at han kan hjelpe meg med å betale ned lånet mitt. Eller kanskje to kjærester, slik at jeg kan kjøpe to! Har også en detaljert plan på hvordan økonomien i et evt ekteskap skal se ut. Ennå jeg sikkert ikke gifter meg før om 10 år, jeg har innsett at jeg har et problem med økonomi :/ Er det flere som har opplevd noe lignende?

Jente, 22 år.

Anonymous poster hash: 07df3...b68

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

To kjærester så du kan ha to leiligheter som disse hjelper deg med å betale ned samtidig? Forsto jeg det rett? :ler:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To kjærester så du kan ha to leiligheter som disse hjelper deg med å betale ned samtidig? Forsto jeg det rett? :ler:

Haha, ja :P Uten at de vet om hverandre da selvfølgelig. Tankegangen min er litt absurd....

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er positivt å være økonomisk, men det er også viktig å leve og unne seg noe også. Så lenge du setter av en fast sum til sparing og betaler regningene dine så synes jeg du skal kose deg med resten. Du er jo enda veldig ung og har jo god tid å spare på. 

Anonymous poster hash: 770af...23b
Skrevet

Jeg skal ikke engang gå inn i det du skrev om å ha to kjærester (men må si jeg håper at du ikke vurderer dette seriøst), men når det gjelder din "økonomianoreksi" kan du gjøre en enkel ting:

Siden hver gang du bruker en hundrelapp tenker du på hva det kan koste på et år osv, bør du inkludere i budsjettet ditt et årssum for pengeforbruk du ikke ser som helt nødvendig, dele det per mnd, go holde deg til det beløpet.

Da har du et årlig beløp som du er villig til å "offre", slik at du kan bruke det uten dårlig samvittighet.

Du har jo et uvanlig forhold til penge,r og det er nok ikke sunt å få så dårlig magefølelse fordi du har brukt 100 mens du, som du sier, ikke har dårlig råd. Du bør kanskje prøve å tenke gjennom det og finne ut av hva som gjør at du tenker sånn.

• Liker 2
Skrevet

Haha, ja :P Uten at de vet om hverandre da selvfølgelig. Tankegangen min er litt absurd....

-TS

Skulle du vært samboer med de annenhver uke da eller?

Forrestene en dårlig ide å skaffe seg kjæreste så han kan betale ned på lånet ditt. Hvis han har litt i mellom øra så vil han ønske å kjøpe seg inn/kjøpe leilighet sammen med deg, så da blir det i så fall deres lån og deres leilighet dere betaler ned på. 

AnonymBruker
Skrevet

Skulle du vært samboer med de annenhver uke da eller?

Forrestene en dårlig ide å skaffe seg kjæreste så han kan betale ned på lånet ditt. Hvis han har litt i mellom øra så vil han ønske å kjøpe seg inn/kjøpe leilighet sammen med deg, så da blir det i så fall deres lån og deres leilighet dere betaler ned på.

Hehe, det er noe jeg aldri hadde gjort :) Men kanskje noe sånt! Grunnen til at jeg skrev det var for å vise hvor desperat tankegang jeg har.

Mm, true. Dersom det er min leilighet bestemmer jo jeg om han skal kjøpe seg inn. En god grunn til å ikke la han kjøpe seg inn er jo for å "sjekke om man klarer å bo sammen", og vips så går det ett år :)

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Økinomianoreksia?Seriøst?

Anonymous poster hash: 8d19e...2ac
Skrevet

Ja jeg får også svært dårlig samvittighet av å bruke penger, tenker at jeg har så lite... Skulle ønsker jeg kunne få andre til å kjøpe ting for meg, føler det er urettferdig at jeg må bruke mine egne penger på ting som kanskje burde vært trygdekassens ansvar...

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg får også svært dårlig samvittighet av å bruke penger, tenker at jeg har så lite... Skulle ønsker jeg kunne få andre til å kjøpe ting for meg, føler det er urettferdig at jeg må bruke mine egne penger på ting som kanskje burde vært trygdekassens ansvar...

Huffda! Jeg ville aldri ønsket at noen andre skulle kjøpt ting for meg, hadde nektet å ta imot. Istede lar jeg være å kjøpe ting.

-TS

• Liker 1
Skrevet

Hehe, det er noe jeg aldri hadde gjort :) Men kanskje noe sånt! Grunnen til at jeg skrev det var for å vise hvor desperat tankegang jeg har.

Mm, true. Dersom det er min leilighet bestemmer jo jeg om han skal kjøpe seg inn. En god grunn til å ikke la han kjøpe seg inn er jo for å "sjekke om man klarer å bo sammen", og vips så går det ett år :)

-TS

For en snylter du er..

• Liker 1
Gjest 82girl
Skrevet

Som hva da?

Skrevet

Huffda! Jeg ville aldri ønsket at noen andre skulle kjøpt ting for meg, hadde nektet å ta imot. Istede lar jeg være å kjøpe ting.

-TS

Men du kan la andre betale ned på ditt lån uten å ha planer om at de skal få kjøpe seg inn etterhvert? Du skriver jo at du vil ha kjæreste av økonomiske grunner.

Skrevet

Som hva da?

Jeg synes de kunne sponset husleia, bil, penger til mat og klær... Skjønner ikke hvorfor jeg må betale for dette selv...

Skrevet

Jeg tror ikke det er såååå innmari vanskelig å skjønne at det er fullt mulig at TS egentlig overhodet ikke vurderer å la en eller to kjærester spandere hus for henne, men at hun bare skrev det for å uttrykke hvor alvorlig hennes "pengeanoreksi" preger henne...

Jeg gjør det selv noen ganger, men muntlig er det jo lett for folk å få med seg at jeg tuller.

Kan hende hun mener det allikevel, og kan forstå at noen blir sjokkert når de leser det hun skrev og utelukker muligheten for at hun kødder, men her virker det som folk er ivrige etter å kunne kritisere andre og ha en så nedlatende tone som mulig for å vise at en selv har så korrekte prinsipper...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en snylter du er..

Vel, drøye påstander du kommer med. Dersom jeg får meg en kjæreste kommer jeg selvfølgelig ikke til å tvinge han til å leie. Men dette ville vært en ideel situasjon for min del. Dersom han evt skulle leid, er han fullt klar over hvilke rettigheter har har, og hvilke premisser dette går på. Kanskje småsleipt at jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skal nedbetale gjeld allerede, men snylting er det iallfall ikke.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er såååå innmari vanskelig å skjønne at det er fullt mulig at TS egentlig overhodet ikke vurderer å la en eller to kjærester spandere hus for henne, men at hun bare skrev det for å uttrykke hvor alvorlig hennes "pengeanoreksi" preger henne...

Jeg gjør det selv noen ganger, men muntlig er det jo lett for folk å få med seg at jeg tuller.

Kan hende hun mener det allikevel, og kan forstå at noen blir sjokkert når de leser det hun skrev og utelukker muligheten for at hun kødder, men her virker det som folk er ivrige etter å kunne kritisere andre og ha en så nedlatende tone som mulig for å vise at en selv har så korrekte prinsipper...

Noen som har skjønt det! Kunne selvfølgelig aldri hatt to kjærester, det var kun for å vise hvor drøy tankegangen min kan være iblant. - Og at jeg bekymrer meg over økonomien..

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha! Denne tråden likte jeg :D

Da jeg var på din alder, eller kanskje litt eldre, kjøpte jeg egen leilighet (før jeg begynte å studere - jeg solgte den senere og angrer nå bittert, men nok om det) og hadde en periode et noe anstrengt forhold til økonomi. 

Jeg forstår godt at du planlegger for eventuelle kjærester og hvordan de skal bidra til økonomien. Selv gjorde jeg nemlig noe langt verre: Jeg vurderte å skaffe meg en russisk, "lesbisk" kone som kunne flytte inn til meg og dels bidra til husleie/lån samt dels vaske (vasking var også en vanskelig greie back in the days) mot norsk opphold. Jeg vurderte det jo aldri sånn heeeelt på alvor, men lekte med tanken en kort stund - omtrent slik jeg antar du har gjort. "Hva hvis..." Nå høres jeg kanskje ut som et pervo-monster eller noe - det er noe litt annet å importere en kone vs anskaffe kjæreste for pengenes del :D Men altså, det var fokus i media på slike russiske jenter samtidig som jeg stresset over økonomi, dermed ble merkelige koblinger formet i min unge hjerne. Og hvem vet, livet mitt kunne vært adskillig mer spenstig dersom jeg hadde gått for den løsningen (Mannen min i dag hadde kanskje ikke gått med på det, men hvem vet).

Men du virker jo litt misfornøyd med dette overdrevne fokuset på økonomi. Det høres heller ikke helt sunt ut. Jeg liker forslaget lenger oppe i tråden om å sette av en fast sum i budsjettet ditt hver mnd til "diverse". Du kan til og med sørge for at diverse-summen din er i cash og ikke på konto, slik at det blir separat fra resten av økonomien (som det er lurt å ha stålkontroll på, for all del).

Anonymous poster hash: 3a4a2...e24
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dette med anoreksia å gjøre?

Anonymous poster hash: 884cc...41a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...